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  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economics and Science for Environmental Sustainability [E3304M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Marketing
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Marketing
Course ID number
2526-1-E3304M001-E3304M001-2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Fundamental of Management and Marketing

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Questo corso offre un’introduzione ai principi del marketing con un focus sulla sostenibilità. Gli studenti e le studentesse approfondiranno concetti chiave come il comportamento dei consumatori, la gestione dei prezzi, la segmentazione del mercato, il branding e le strategie di marketing digitale, analizzandoli nel contesto della responsabilità ambientale e sociale. Attraverso casi di studio, applicazioni pratiche e discussioni, acquisiranno una visione completa del marketing e del suo ruolo nella promozione di prodotti e pratiche sostenibili.

Contenuti sintetici

  1. Introduzione al marketing
  2. Segmentazione e targeting del mercato
  3. Strategie di prezzo
  4. Strategie di branding e comunicazione e marketing digitale

Programma esteso

1: Introduzione al marketing

  • Definizione e ambito del marketing
  • Il marketing mix (4P: Prodotto, Prezzo, Distribuzione, Promozione)
  • Il ruolo della sostenibilità nel marketing
  • Comportamento del/lla consumatore/trice e sostenibilità
    2: Segmentazione e targeting del mercato
  • Identificazione dei segmenti di mercato
  • Posizionamento di prodotti sostenibili
  • Proposta di valore e vantaggio competitivo
    3: Strategie di prezzo
  • Analisi delle determinanti del prezzo
  • La formazione del prezzo
  • Discriminazione di prezzo e strutture dei prezzi
  • Strategie di prezzo green
    4: Strategie di branding e comunicazione, e marketing digitale
  • Branding per la sostenibilità
  • Evitare il greenwashing e creare fiducia
  • Ruolo dei social media e delle piattaforme online

Prerequisiti

None

Metodi didattici

Lezioni e discussioni in classe
Analisi di casi di studio
Testimonianze aziendali e/o dell’università

Modalità di verifica dell'apprendimento

Frequenza e partecipazione in classe – 10%
Esame scritto finale (domande chiuse e aperte) – 90%

Testi di riferimento

Kotler, P., & Armstrong. G. (2023). Principles of Marketing (19th ed.). Pearson.
Simon, H., & Fassnacht, M. (2019). Price management: strategy, analysis, decision, implementation. Springer.

Slides, casi e ulteriori letture saranno a disposizione di studenti e studentesse

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Annuale, primo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI
Export

Learning objectives

This course introduces the principles of marketing with a focus on sustainability. Students will explore key marketing concepts, consumer behavior, pricing, market segmentation, branding, and digital marketing strategies, all within the context of environmental and social responsibility. Through case studies, real-world applications, and discussions, students will have an overview of marketing while understanding its role in promoting sustainable products and practices.

Contents

  1. Introduction to marketing
  2. Market Segmentation and Targeting
  3. Pricing strategies
  4. Branding and Communication Strategies, and digital marketing

Detailed program

1: Introduction to Marketing

  • Definition and scope of marketing
  • The marketing mix (4Ps: Product, Price, Place, Promotion)
  • The role of sustainability in marketing
  • Consumer Behavior and Sustainability
    2: Market Segmentation and Targeting
  • Identifying market segments
  • Positioning sustainable products
  • Value proposition and competitive advantage
    3: Pricing strategies
  • Analysis of price determinants
  • The determination of prices
  • Price discrimination and price structures
  • Green pricing strategies
    4: Branding and Communication Strategies, and digital marketing
  • Branding for sustainability
  • Avoiding greenwashing and building trust
  • Role of social media and online platforms

Prerequisites

Nessuno

Teaching methods

Lectures and class discussions
Case study analysis
Guest speakers from industry and/or academia

Assessment methods

Participation and Class Engagement – 10%
Final written exam (closed- and open-ended questions) – 90%

Textbooks and Reading Materials

Kotler, P., & Armstrong. G. (2023). Principles of Marketing (19th ed.). Pearson.
Simon, H., & Fassnacht, M. (2019). Price management: strategy, analysis, decision, implementation. Springer.

Slides, cases and further readings will be available to students.

Semester

Year 1, semester 1

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
6
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
Degree Course
Language
English

Staff

    Teacher

  • LD
    Lorena Maria D'Agostino

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION

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