- Economics
- Bachelor Degree
- Economics and Science for Environmental Sustainability [E3304M]
- Courses
- A.A. 2025-2026
- 1st year
- Marketing
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Questo corso offre un’introduzione ai principi del marketing con un focus sulla sostenibilità. Gli studenti e le studentesse approfondiranno concetti chiave come il comportamento dei consumatori, la gestione dei prezzi, la segmentazione del mercato, il branding e le strategie di marketing digitale, analizzandoli nel contesto della responsabilità ambientale e sociale. Attraverso casi di studio, applicazioni pratiche e discussioni, acquisiranno una visione completa del marketing e del suo ruolo nella promozione di prodotti e pratiche sostenibili.
Contenuti sintetici
- Introduzione al marketing
- Segmentazione e targeting del mercato
- Strategie di prezzo
- Strategie di branding e comunicazione e marketing digitale
Programma esteso
1: Introduzione al marketing
- Definizione e ambito del marketing
- Il marketing mix (4P: Prodotto, Prezzo, Distribuzione, Promozione)
- Il ruolo della sostenibilità nel marketing
- Comportamento del/lla consumatore/trice e sostenibilità
2: Segmentazione e targeting del mercato - Identificazione dei segmenti di mercato
- Posizionamento di prodotti sostenibili
- Proposta di valore e vantaggio competitivo
3: Strategie di prezzo - Analisi delle determinanti del prezzo
- La formazione del prezzo
- Discriminazione di prezzo e strutture dei prezzi
- Strategie di prezzo green
4: Strategie di branding e comunicazione, e marketing digitale - Branding per la sostenibilità
- Evitare il greenwashing e creare fiducia
- Ruolo dei social media e delle piattaforme online
Prerequisiti
None
Metodi didattici
Lezioni e discussioni in classe
Analisi di casi di studio
Testimonianze aziendali e/o dell’università
Modalità di verifica dell'apprendimento
Frequenza e partecipazione in classe – 10%
Esame scritto finale (domande chiuse e aperte) – 90%
Testi di riferimento
Kotler, P., & Armstrong. G. (2023). Principles of Marketing (19th ed.). Pearson.
Simon, H., & Fassnacht, M. (2019). Price management: strategy, analysis, decision, implementation. Springer.
Slides, casi e ulteriori letture saranno a disposizione di studenti e studentesse
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Annuale, primo semestre
Lingua di insegnamento
Inglese
Sustainable Development Goals
Learning objectives
This course introduces the principles of marketing with a focus on sustainability. Students will explore key marketing concepts, consumer behavior, pricing, market segmentation, branding, and digital marketing strategies, all within the context of environmental and social responsibility. Through case studies, real-world applications, and discussions, students will have an overview of marketing while understanding its role in promoting sustainable products and practices.
Contents
- Introduction to marketing
- Market Segmentation and Targeting
- Pricing strategies
- Branding and Communication Strategies, and digital marketing
Detailed program
1: Introduction to Marketing
- Definition and scope of marketing
- The marketing mix (4Ps: Product, Price, Place, Promotion)
- The role of sustainability in marketing
- Consumer Behavior and Sustainability
2: Market Segmentation and Targeting - Identifying market segments
- Positioning sustainable products
- Value proposition and competitive advantage
3: Pricing strategies - Analysis of price determinants
- The determination of prices
- Price discrimination and price structures
- Green pricing strategies
4: Branding and Communication Strategies, and digital marketing - Branding for sustainability
- Avoiding greenwashing and building trust
- Role of social media and online platforms
Prerequisites
Nessuno
Teaching methods
Lectures and class discussions
Case study analysis
Guest speakers from industry and/or academia
Assessment methods
Participation and Class Engagement – 10%
Final written exam (closed- and open-ended questions) – 90%
Textbooks and Reading Materials
Kotler, P., & Armstrong. G. (2023). Principles of Marketing (19th ed.). Pearson.
Simon, H., & Fassnacht, M. (2019). Price management: strategy, analysis, decision, implementation. Springer.
Slides, cases and further readings will be available to students.
Semester
Year 1, semester 1
Teaching language
English
Sustainable Development Goals
Key information
Staff
-
Lorena Maria D'Agostino