Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economics and Science for Environmental Sustainability [E3304M]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Principles of Biology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Principles of Biology
Course ID number
2526-1-E3304M004-E3304M004-2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Biological Resources

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Questo corso affronta concetti introduttivi di biologia ed ecologia vegetale, inclusi la biodiversità vegetale ed i processi fondamentali delle piante alla base della loro produttività: fotosintesi e respirazione. Il corso affronterà anche il ruolo delle piante come risorse importanti dal punto di vista sociale. Lo scopo del corso è di familiarizzare gli studenti con la terminologia ed i concetti biologici al cuore della biodiversità e della biologia e fisiologia vegetale e di introdurre le tecniche usate nei sistemi agricoli per la produzione di biomassa ad uso alimentare e non.

Il corso è articolato in 24 ore complessive di didattica (3 CFU) focalizzate sugli argomenti principali di biologia ed ecologia vegetale e sulle piante come risorse biologiche. Esse saranno suddivise in 16 ore di lezioni frontali e 8 ore in modalità online/e-tivity. Le lezioni si svolgono settimanalmente e l’esposizione avviene mediante l’utilizzo di diapositive PowerPoint e gli altri strumenti disponibili attraverso la piattaforma e-learning per attività online e di autovalutazione.

  1. Conoscenza e capacità di comprensione: Lo studente che completa con successo il corso avrà acquisito una solida conoscenza dei concetti fondamentali di biologia ed ecologia vegetale.

  2. Conoscenza e capacità di comprensione applicate: oltre alla padronanza delle principali tecnologie presentate, lo studente dovrà maturare capacità critiche per affrontare l’eventuale applicazione pratica delle nozioni apprese in vari campi di interesse applicativo.

  3. Autonomia di giudizio: al termine del corso lo studente sarà in grado di comprendere i fattori ambientali che regolano la distribuzione, crescita e produttività delle piante e avranno la conoscenza di valutare criticamente le tecniche applicate in agricoltura per produzione di cibo.

  4. Abilità comunicative: alla fine del corso lo studente avrà acquisito una terminologia scientifica adeguata e saprà esporre gli argomenti del corso con proprietà di linguaggio.

  5. Capacità di apprendimento: alla fine del corso lo studente sarà in grado di leggere la letteratura scientifica e approfondire gli argomenti trattati.

Contenuti sintetici

Verranno presi in esame i concetti di base di botanica, fisiologia ed ecologia vegetale che regolano la distribuzione e produttività delle piante come risorse di biomassa per le filiere food.

Programma esteso

Introduzione a ecologia vegetale, biologia degli organismi e fisiologia vegetale: ecologia, le dinamiche di popolazione e comunità, i livelli biologici di organizzazione e gerarchia, fotosintesi, respirazione e metabolismo cellulare, fermentazione e servizi ecosistemici; risorse biologiche – produzione di biomassa edibile e non-edibile: agricoltura sostenibile e la produzione del cibo, sistemi di agricoltura biologica e convenzionale nel contesto del cambiamento climatico, OGM e selezione artificiale, agricoltura biodinamica e agroforestale; risorse biologiche– beni sociali: produzione di cibo in orti sociali e comunali, didattica e impegno attivo sul tema Natura, sanità pubblica e spazi verdi.

Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Sedici ore di lezioni si terranno esclusivamente in presenza (no streaming) e, limitatamente a quelle effettuate in aula, saranno messe a disposizione le registrazioni. Otto ore saranno erogate in modalità online/e-tivity e riguarderanno aspetti applicativi ed esercitazioni volte all’autovalutazione in merito ad alcuni argomenti trattati durante le lezioni frontali.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Scritto. L'esame scritto consisterà in 6 domande: 3 sulla prima parte del corso (Principles of Biology) e 3 sulla seconda parte (Biological System of Resources). Vengono valutate le conoscenze acquisite e la capacità di applicarle a semplici problemi. Non sono previste prove in itinere.

Testi di riferimento

Materiale didattico (presentazioni ppt) a cura del docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Sustainable Development Goals

CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SULLA TERRA
Export

Learning objectives

This course will cover the introductory concepts of plant biology and plant ecology, including plant biodiversity and the fundamental processes of plants that form the basis of their productivity such as photosynthesis and respiration. We will also discuss the social benefits that plants can provide to communities. The goal of the course is to familiarize students with the terminology and biological concepts at the heart of plant biodiversity and plant physiology and introduce the agricultural techniques used in the production of both edible and non-edible biomass.

The course consists of a total of 48 hours of teaching (3 ECTS), of which 24 will be focused on the principals of plant biology and biomass production which will be divided into 16 hours of in-person lectures and 8 hours of online/e-tivity sessions. Classes will be held weekly and will utilize PowerPoint slides for lecture materials and the tools available through the e-learning platform for online activities and self-assessment.

  1. Knowledge and understanding: Upon successful completion of the course students will have a solid understanding of foundational plant biology and plant ecology concepts (i.e. photosynthesis, biodiversity).

  2. Knowledge and applied comprehension skills: In addition to mastering the main technologies presented, students must develop critical skills to apply the concepts learned in various fields of interest.

  3. Autonomy of judgment: By the end of the course, students will understand the environmental factors that govern the distribution and growth and physiology of plants and will have the knowledge to critically assess the different approaches used in the production of plant biomass (i.e. agricultural techniques).

  4. Communication skills: By the end of the course, students will have acquired appropriate scientific terminology and will be able to present e course topics using accurate terminology.

  5. Learning ability: By the end of the course, students will be able to read scientific literature and explore covered topics.

Contents

The course will examine the foundational concepts of plant ecology and plant physiology that govern the distribution and productivity of plants as resources of edible biomass.

Detailed program

Introduction to plant ecology, organismal biology and plant physiology: ecology, population and community dynamics, biological levels of organization and hierarchy, photosynthesis, cellular respiration e metabolism, fermentation, and ecosystem services; Biological resources – production of edible and non-edible biomass: sustainable agriculture and food production, organic versus conventional agriculture in the context of climate change, GMOs versus traditional breeding, biodynamic farming and agroforestry; Biological resources – social benefit: food production in community and social gardens, education and active engagement with Nature, public health and green spaces.

Prerequisites

None

Teaching methods

Sixteen hours of lessons will be conducted exclusively in person (no streaming) and recorded, with recordings made available along with powerpoint lecture files. Additionally, eight hours will be delivered online in e-tivity mode and will focus on applying concepts learned in class accompanied by self-assessment activities.

Assessment methods

Written. The exam will consist of 6 questions: 3 concentrating on the first part of the course (Principles of Biology) and 3 on the second part of the course (Biological System of Resources). Students will be evaluated based on the level of knowledge demonstrated in their responses and their capacity to apply their knowledge on simple problem-solving exercises. No midterm exams are scheduled.

Textbooks and Reading Materials

Educational materials (ppt presentations) prepared by the instructor

Semester

First semester

Teaching language

English

Sustainable Development Goals

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | LIFE ON LAND
Enter

Key information

Field of research
BIO/01
ECTS
3
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
Degree Course
Language
English

Staff

    Teacher

  • EP
    Emily Rose Palm

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics