Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Economia, Banca e Finanza [E1808M]
  4. Insegnamenti
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Introduction To Public Law
  2. Summary
Insegnamento con partizioni Course full name
Introduction To Public Law
Course ID number
2526-1-E1808M003
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Introduction To Public Law - 1 Course ID number 2526-1-E1808M003-T1
Course summary
Course full name Introduction To Public Law - 2 Course ID number 2526-1-E1808M003-T2
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso è rivolto all'acquisizione di una conoscenza approfondita dell'organizzazione pubblica e della struttura normativa che regola la protezione costituzionale della persona, la partecipazione politica e l'intervento pubblico nell'economia.
Con riferimento ai Descrittori di Dublino, il corso intende sviluppare sia la conoscenza e capacità di comprensione, sia la conoscenza e la capacità di comprendione applicate (DdD 1 e 2): alla fine del corso, infatti, gli studenti possiederanno una conoscenza dell'ordinamento normativo e dell'organizzazione pubblica che consentirà loro di interepretare i testi normativi e di analizzare i rapporti istituzionali quando, nel mondo del lavoro, dovranno applicare decisioni dello Stato italiano o dell'Unione Europea, oppure, come operatori economici dovranno agire nei limiti della regolazione pubblica.
Inoltre il corso permetterà di sviluppare anche il Descrittore dell'autonomia di giudizio (DdD 4), perché la conoscenza dei limiti giuridici dei pubblici poteri e dell'azione degli agenti economici consentirà loro di essere operatori economci consapevoli e di evitare azioni che possono comportare una responsabilità giuridica.
In particolare gli obiettivi sono:
• conoscere l’organizzazione e le attività dello Stato italiano e dell’Unione europea, con riferimento specifico all'impatto sul mercato e sull'attività degli operatori economici;
• analizzare i meccanismi del bilancio pubblico, soprattutto nell'insieme di rapporti tra l'Unione Europea, lo Stato italiano e il complesso delle amministrazioni pubbliche;
• conoscere la protezione costituzionale dei diritti fondamentali della persona;
• comprendere le fonti normative e i meccanismi della loro produzione.

Contenuti sintetici

L’insegnamento intende sviluppare negli studenti una piena consapevolezza degli strumenti di partecipazione politica e di protezione dei diritti della persona. Viene poi analizzato il funzionamento dello Stato italiano, dell’Unione europea e delle autonomie territoriali. Vengono poi trattati i principali profili del diritto dell’economia, con specifico riferimento all’attività della pubblica amministrazione e all’intervento pubblico nei rapporti economici.

Programma esteso

Nozioni di diritto pubblico generale.

  1. Ordinamento giuridico e ordinamento statale.
  2. Lo Stato. Elementi e funzione.
  3. Forme di Stato e forme di governo.
  4. Le fonti del diritto pubblico.
  5. Le situazioni giuridiche di diritto pubblico.
    Diritto pubblico italiano.
  6. Dallo Statuto albertino alla Costituzione italiana.
  7. L’organizzazione costitutiva dello Stato italiano.
  8. Il potere legislativo.
  9. Gli istituti legislativi della democrazia diretta.
  10. Il Presidente della Repubblica.
  11. Il Governo.
  12. L’organizzazione amministrativa, centrale e periferica e l’attività amministrativa.
  13. Il potere giurisdizionale.
  14. Le regioni e gli enti territoriali minori.
  15. I diritti costituzionali dei cittadini.
  16. I doveri costituzionali dei cittadini.
  17. I rapporti tra lo Stato e gli altri ordinamenti giuridici.
  18. I rapporti tra Stato e Unione Europea.

Prerequisiti

Conoscenza della storia italiana ed europea. Conoscenza degli elementi essenziali dell’educazione civica

Metodi didattici

La didattica sarà prevalentemente in forma erogativa, potranno essere previsti dei seminari e dei momenti di approfondimento più di carattere interattivo. E’ prevista la possibilità di erogare a distanza fino al 30% delle lezioni del corso.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Gli esami negli appelli ufficiali consistono in una prova orale, di solito costituita da tre domande sui temi principali del corso. Le tre domande hanno l’obiettivo di verificare la completezza della preparazione e quindi riguardano ciascuna parti differenti del corso.
Potranno essere previste delle verifiche intermedie in forma scritta su singoli argomenti affrontati nel corso delle lezioni.

Testi di riferimento

• P. Caretti – U. De Siervo, Diritto Costituzionale e Pubblico, Giappichelli Editore, ultima edizione, disponibile anche in e-book.
• in alternativa Q. Camerlengo, F. Furlan, Lezioni di diritto costituzionale vivente, Cedam, ultima edizione disponibile

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° semestre

Lingua di insegnamento

italiano

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
Export

Learning objectives

The course aims to thoroughly understand public organizations and the regulatory structures governing the constitutional protection of individuals, political participation, and public intervention in the economy.
Concerning the Dublin Descriptors, the course aims to develop both applied knowledge and comprehension skills (DdD 1 and 2): at the end of the course, students will possess a knowledge of the regulatory system and public organization that will enable them to interpret regulatory texts and analyze institutional relations when, in the world of work, they will have to apply decisions of the Italian state or the European Union, or, as economic agents they will have to act within the limits of public regulation.
In addition, the course will also allow them to develop the Descriptor of Autonomy of Judgment (DdD 4) because knowledge of the legal limits of public powers and the actions of economic agents will enable them to be knowledgeable economic operators and to avoid actions that may result in legal liability.
Specifically, the objectives are:

  • to know the organization and activities of the Italian state and the European Union, with specific reference to the impact on the market and the activity of economic operators;
  • analyze the mechanisms of the public budget, especially in the set of relations between the European Union, the Italian state, and the complex of public administrations;
  • know the constitutional protection of the fundamental rights of the individual;
  • understand regulatory sources and the mechanisms of their production.

Contents

The course aims to develop a full awareness of the instruments of political participation and protection of personal rights. It also analyses the functioning of the Italian Republic, the European Union and territorial autonomies. The main profiles of economic law are then treated, with specific zoom in on administrations and public intervention in the economy.

Detailed program

Notions of general public law.

  1. Legal system and state system.
  2. The state. Elements and function.
  3. Forms of state and forms of government.
  4. Sources of public law.
  5. Legal situations under public law.
    Italian public law.
  6. From the Statuto albertino to the Italian Constitution.
  7. The constitutional organization of the Italian state.
  8. The legislative power.
  9. The legal instruments of direct democracy.
  10. The president of the republic.
  11. The government.
  12. The administrative organization and administrative activity.
  13. The judicial power.
  14. The regions and smaller territorial entities.
  15. The constitutional rights of citizens.
  16. The constitutional duties of citizens.
  17. The relations between the state and other legal systems.
  18. The relations between the state and the European Union.

Prerequisites

Knowledge of Italian and European history. Knowledge of the essentials of civic education

Teaching methods

Mainly face-to-face lectures; there may be some seminars and some more interactive activities. It is planned to deliver up to 30 percent of the lectures remotely.

Assessment methods

Oral tests, usually consisting of three questions on the main topics of the course. The three questions are intended to test the consistence of the student preparation so each question covers a different part of the course.
Midterm tests in written form may be scheduled on some topics covered during lectures.

Textbooks and Reading Materials

P. Caretti – U. De Siervo, Diritto Costituzionale e Pubblico, Giappichelli Editore, last edition, (available also as e-book).
• in alternativa Q. Camerlengo, F. Furlan, Lezioni di diritto costituzionale vivente, Cedam, last edition.

Semester

first semester

Teaching language

italian

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | REDUCED INEQUALITIES | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
Enter

Key information

Field of research
IUS/09
ECTS
9
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
72
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • QC
    Quirino Camerlengo
  • ED
    Elena Di Carpegna Brivio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics