Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Clinical Biochemistry
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Clinical Biochemistry
Course ID number
2526-3-H4101D258-H4101D176M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Integrated Medical and Surgical Pathology 2

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Scopo del corso è di fornire gli strumenti adeguati per il corretto uso degli esami di laboratorio, gli elementi per la comprensione delle basi fisiopatologiche e la definizione delle precise indicazioni ed interpretazione dei risultati nell'ambito delle malattie dell’apparato digerente e del sistema endocrino.

Contenuti sintetici

Il corso ha l’obiettivo di fornire le basi conoscitive per l’apprendimento della Semeiotica clinica e chirurgica e della fisiopatologia delle malattie dell’apparato digerente e del sistema endocrino. La conoscenza della fisiopatologia rappresenta a sua volta la base per comprendere le relazioni tra le malattie e le loro espressioni cliniche, consentendo perciò di interpretare i sintomi e i segni clinici, gli esami di laboratorio e la diagnostica strumentale e radiologica. Vengono forniti gli strumenti per apprendere i concetti di malattia limitata a un organo, a un apparato o a interessamento sistemico a partire da uno o più meccanismi alla base della malattia stessa.

Programma esteso

  1. Epatiti acute e croniche virali
  2. Epatiti tossiche
  3. Bilirubina ed iperbilirubinemie
  4. Test biochimici per la fibrosi epatica
  5. Test di laboratorio per la diagnosi ed il monitoraggio del Diabete Mellito: Emoglobina glicata - Valutazione del compenso glicemico: Glicemia, Microalbuminuria, Dosaggio autoanticorpi e test genetici
  6. Ipoglicemie
  7. Test per la valutazione della funzionalità tiroidea. Indicazioni ed interpretazione
  8. Diagnostica di laboratorio dell'adenoiposfisi e neuroipofisi
  9. Laboratorio della patologia del surrene
  10. Laboratorio delle patologie delle gonadi
  11. Laboratorio delle patologie delle paratiroidi
  12. Laboratorio delle patologie dell’osso

Prerequisiti

Conoscenze di Patologia Generale ed Immunologia

Modalità didattica

12 ore di lezioni frontali da 2 ore ciascuna

Materiale didattico

Ciaccio e Lippi Biochimica Clinica e Medicina di Laboratorio Edises 2023

McPherson RA, Pincus MR Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, 23a edizione in lingua inglese. Ed. Elsevier, 2016

Marshall W, Lapsley M., Day A Clinical chemistry ed Mosby. 8a edizione in lingua inglese. Ed. Elsevier, 2016

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Valutazione delle consocenze relative agli argomenti svolti a lezioni.
Colloquio orale su diversi argomenti
Saranno valutate le nozioni acquisite

Orario di ricevimento

su appuntamento richiesto per mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The goal of the course is to provide the students with the tools for the correct use of biochemical tests for the digestive and endocrine system diseases, the elements for the comprehension of their physio-pathologic basis and the definition of their indications and interpretation.

Contents

The primary goal of the course is to provide students with the pathophysiologic basis to understand the clinical and surgical semeiotics and the physiopathology of the digestive and endocrine system in order to make correlations between the inner mechanisms of diseases and their clinical expression. The student will be able to interpret symptoms, signs and laboratory tests as well as radiologic and endoscopic findings. Clinical tools to understand concepts of organ-limited disease, system involvement or systemic disease will be provide.

Detailed program

  1. Acute and chronic viral hepatitis
  2. Toxic hepatitis
  3. Bilirubin and hyperbilirubinemia
  4. Biochemical tests for liver fibrosis
  5. Test for the evaluation of thyroid function. Indications and interpretation
  6. Laboratory tests for the diagnosis and monitoring of Diabetes Mellitus
  7. hypoglycaemia
  8. Laboratory diagnosis of the adenohypophysis and neurohypophysis
  9. Laboratory of adrenal glands
  10. Laboratory of Adrenal glands
  11. Diagnostics of the parathyroid
  12. Biochemical markers of osteoporosis. Indications and interpretation

Prerequisites

Propaedeutic skills in General pathology and Immunology

Teaching form

6 frontal Lectures of 2 hours each

Textbook and teaching resource

Ciaccio e Lippi Biochimica Clinica e Medicina di Laboratorio Edises 2023

McPherson RA, Pincus MR Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, 23a edizione in lingua inglese. Ed. Elsevier, 2016

Federici G. Medicina di laboratorio ed McGraw-Hill. IV edizione, 2014 Marshall W, Lapsley M., Day A Clinical chemistry ed Mosby. 8a edizione in lingua inglese. Ed. Elsevier, 2016

Semester

Second semester.

Assessment method

Evaluation of the knoledges and skills acquired.
Oral discussion on the program

Office hours

Students can book an appointment with the Faculty by email.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
BIO/12
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VL
    Valerio Leoni

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics