Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. Attività a Scelta dello Studente
  7. Dal 5° anno
  1. Clerkship in Geriatry
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Clerkship in Geriatry
Course ID number
2526-5-H4101D172
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Fornire allo studente esperienza diretta della gestione di pazienti anziani, con particolare riferimento all’approccio olistico ed alla complessità clinica delle sindromi geriatriche e della fragilità. Le conoscenze di geriatria, integrate con quelle acquisite negli altri internati e con le lezioni del corso serviranno per gestire con le adeguate competenze le problematiche del paziente anziano in ospedale

Contenuti sintetici

Lo studente affiancherà il medico-tutore durante la sua giornata lavorativa in reparto.

Programma esteso

Discussione interattiva di casi clinici al letto del malato, riguardanti patologie cardiovascolari, respiratorie, endocrino-metaboliche, neurologiche, gastroenterologiche, nefrologiche, reumatologiche. Particolare attenzione sarà posta ai pazienti anziani fragili.

Prerequisiti

Conoscenza della semeiotica e metodologia clinica, della fisiopatologia e della farmacologia.
Attività a scelta per studenti dal V anno di corso.

Modalità didattica

Frequenza in reparto e in ambulatorio

Materiale didattico

Hazzard's Geriatric Medicine and Gerontology, 7e, McGraw-Hill Education
Manuale di Geriatria EDRA edizioni

Periodo di erogazione dell'insegnamento

L’internato è proposto agli studenti del quinto anno del corso di Laurea.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Per valutare sia le conoscenze acquisite dallo studente sia la sua capacità di ragionamento clinico, l'esame orale partirà da un caso clinico, che lo studente dovrà discutere in maniera critica per giungere a diagnosi e terapia.

Orario di ricevimento

su appuntamento, inviando una mail al docente (giuseppe.bellelli@unimib.it)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Provide the student with direct experience in managing elderly patients, with particular reference to the holistic approach and the clinical complexity of geriatric syndromes and frailty. The knowledge of geriatrics, integrated with that acquired in other internships and with the course lectures, will serve to competently manage the problems of elderly patients in the hospital.

Contents

The student will assist his/her physician-tutor during the working day at the ward.

Detailed program

Interactive discussion of clinical cases at the patient's bedside, encompassing cardiovascular, respiratory, endocrine-metabolic, neurological, gastroenterological, kidney and rheumatological diseases. Particular attention will be offered towards the clinical needs of frail elderly patients.

Prerequisites

Knowledge of semeiotics and clinical methodology, of pathophysiology and pharmacology
Activities chosen by students of the fifth year of the Medical Degree course and over.

Teaching form

Attendance at the acute geriatric unit and clinic

Textbook and teaching resource

Hazzard's Geriatric Medicine and Gerontology, 7e, McGraw-Hill Education
Manuale di Geriatria EDRA edizioni

Semester

The internship is offered to fifth-year students of the degree course

Assessment method

To evaluate both the knowledge acquired by the scholars and their ability in the clinical reasoning, the oral exam will start from a clinical case, which the student will critically discuss to obtain the most likely diagnosis and define the medical treatment.

Office hours

On appointment, sending an email to the teacher (giuseppe.bellelli@unimib.it)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
To be chosen
Course Length (Hours)
10
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RC
    Roberto Confalonieri

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics