Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. Attività a Scelta dello Studente
  7. Dal 5° anno
  1. Physical Medicine and Rehabilitation: An Overview
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Physical Medicine and Rehabilitation: An Overview
Course ID number
2526-5-H4101D382
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

conscere i fondamenti e gli ambiti di attività della medicina riabilitativa, anche in relazione alle specificità di genere

Contenuti sintetici

LE CONSEGUENZE INVALIDANTI DEI DISTURBI NEUROLOGICI
LE CONSEGUENZE INVALIDANTI DEI DISTURBI MUSCOLOSCHELETRICI
LE CONSEGUENZE INVALIDANTI DI ALTRE COMUNI CONDIZIONI CLINICHE NEL CORSO DELLA VITA

Programma esteso

Il background culturale della riabilitazione
Il contesto biologico e clinico della riabilitazione
Panoramica sui principali disturbi neurologici acuti traumatici e non traumatici. Lesione cerebrale traumatica. Ictus. Lesione del midollo spinale. Scleroide multipla. Riabilitazione di soggetti affetti da Malattia di Parkinson. Disordini neurologici cronici progressivi (con particolare attenzione alla Sclerosi Laterale Amiotrofica). panoramica sulle principali patologie muscolo-scheletriche traumatiche acute: epidemiologia e disabilità emergenti Amputazioni. Fratture dell'anca Lesioni sportive Patologie degenerative e infiammatorie delle articolazioni, fibromialgia e osteoporosi. Deformità spinali.
Principi di gestione del dolore acuto e cronico: l'esempio della lombalgia. I disturbi di Blance e il rischio cadute nell'anziano Broncopneumopatia cronica ostruttiva – Riabilitazione cardiaca per soggetti affetti da patologie cardiovascolari. Malattie tumorali. Patologie invalidanti congenite e acquisite in età evolutiva. Metodi essenziali per valutare i bisogni del paziente. Il contesto riabilitativo e il concetto di assistenza interdisciplinare. Efficacia degli interventi riabilitativi.
Implicazioni etiche del lavoro con persone con disabilità

Prerequisiti

dal 5 anno di Corso

Modalità didattica

lezioni frontali in modalità didattica erogativa

Materiale didattico

indicato durante io Corso

Periodo di erogazione dell'insegnamento

annuale

Modalità di verifica del profitto e valutazione

frequenza alle lezioni

Orario di ricevimento

su appuntamento
cecilia.perin@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

To understand the fundamentals and areas of activity of rehabilitative medicine, including in relation to gender-specific considerations

Contents

THE DISABLING CONSEQUENCES OF NEUROLOGICAL DISORDERS
THE DISABLING CONSEQUANCES OF MUSCULOSKELETAL DISORDERS
THE DISABLING CONSEQUENCES OF OTHER COMMON CLINICAL CONDITIONS DURING THE SPAN

Detailed program

The cultural background of rehabilitation
The biological and clinical background of rehabilitation
Overview of the main acute traumatic and non-traumatic neurological disorders .Traumatic brain injury. Stroke.Spinal cord injury . Multiple sclerois . Rehabilitation of peole with Parkinson’s disease .Chronic progressive neurological disorders (with special attention to Amyotrophic Lateral Sclerosis) . overview of the main acute traumatic musculoskeletal disorders: epidemiology And emerging disability Amputations . Hip fractures Sport injuries Degnerative and inflammatory joint disorders, fibromyalgia and osteoporosis. Spinal deformities.
Principles of management of acute and chronic pain: the exapmle of low back pain. Blance troubles and the risk for falls in the elderly Chronic obstructive pulmonary disease – Cardiac rehabilitation for pelple with cardiovascular diseases. Cancer diseases. Disabling congenital and acquired disorders in the developmental age. Essential methods of assessing patient’s needs . Rehabilitation setting and the concept of interdisciplinary care. Effectiveness of rehabilitation interventions .
Ethical implication of working with peolple with disabilities

Prerequisites

from the 5th year of the Course

Teaching form

lectures

Textbook and teaching resource

suggested during the Course

Semester

annual

Assessment method

presence at lectures

Office hours

by appointment
cecilia.perin@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
7
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • CP
    Cecilia Perin

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics