Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Locomotor System Diseases
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Locomotor System Diseases
Course ID number
2526-3-H4102D018
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Anatomy of The Locomotor System Course ID number 2526-3-H4102D018-H4102D050M
Course summary
Course full name Biochemistry Course ID number 2526-3-H4102D018-H4102D051M
Course summary SYLLABUS
Course full name Physiology Course ID number 2526-3-H4102D018-H4102D052M
Course summary SYLLABUS
Course full name Pathology Course ID number 2526-3-H4102D018-H4102D053M
Course summary
Course full name Diagnostics Course ID number 2526-3-H4102D018-H4102D054M
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinics Course ID number 2526-3-H4102D018-H4102D055M
Course summary
Course full name Prosthesis and Rehabilitation Course ID number 2526-3-H4102D018-H4102D056M
Course summary SYLLABUS
Course full name Movement System Impairment Course ID number 2526-3-H4102D018-H4102D057M
Course summary SYLLABUS
Course full name Prosthesis and Rehabilitation in Practice Course ID number 2526-3-H4102D018-H4102D058M
Course summary

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Gli obiettivi formativi generali del corso sono finalizzati a fornire le competenze di anatomia macroscopica muscolo-scheletrica normale con accenni alla patologia per poter correlare con gli argomenti relativi al vertical track.
Tali competenze verranno sviluppate anche tramite riferimenti di anatomia topografica, radiologica e clinica, e mediante attività pratiche basate sull’utilizzo di ecografia e test semeiologici utili in ambito ortopedico

Contenuti sintetici

Studio sintetico dell'organizzazione anatomica e biomeccanica delle articolazioni maggiori e minori del corpo umano con focus su cingolo scapolare e arto superiore, rachide, cingolo pelvico e arto inferiore.
Il corso ha come principali finalità la conoscenza dell'anatomia necessaria per un corretto esame clinico del paziente e per la comprensione della patogenesi delle malattie che affliggono l'apparato muscoloscheletrico.

Programma esteso

ANATOMIA GENERALE

I diversi approcci allo studio dell’anatomia umana: anatomia macroscopica e microscopica, anatomia sistematica, topografica, regionale, radiologica, clinica.

Principi di organizzazione del corpo umano: cellule, tessuti, organi, sistemi o apparati. Spazi sierosi e spazi connettivali, dove sono localizzati e strutture in essi contenute.
Terminologia anatomica: piani, assi, linee e punti di riferimento sulla superficie corporea; termini di posizione, termini di movimento.

ANATOMIA REGIONALE

ARTI SUPERIORI E INFERIORI

Conoscenza dettagliata di tutte le ossa, articolazioni e muscoli.

Rapporti con i vasi sanguigni, i nervi e le strutture linfatiche: trattati in ANATOMIA 2A

ANATOMIA SISTEMATICA

APPARATO LOCOMOTORE

Classificazione delle ossa, dei muscoli e delle articolazioni, loro struttura e funzione generale.

Colonna vertebrale. Caratteristiche generali delle vertebre e differenze regionali. Vertebre cervicali atipiche: atlante ed epistrofeo (asse). Articolazioni atlanto-occipitale e atlanto-assiale. Altre articolazioni della colonna vertebrale. Caratteristiche generali dei muscoli intrinseci del rachide.

Cingolo scapolare e arto superiore. Caratteristiche morfologiche delle diverse ossa. Articolazioni della spalla, gomito, radio-ulnare, articolazioni del polso, caratteristiche generali delle altre articolazioni. Muscoli della spalla e cuffia dei rotatori. Muscoli del braccio, dell'avambraccio e della mano.

Cingolo pelvico e arto inferiore. Caratteristiche morfologiche dell’osso dell'anca (studio dettagliato) e delle altre ossa dell'arto inferiore. Articolazioni e legamenti del bacino, dell'anca, del ginocchio; articolazioni tibio-peroneale, della caviglia e del tarso, caratteristiche generali delle altre articolazioni. Muscoli dell'anca, della coscia, della gamba e del piede. Triangolo di Scarpa e canale degli adduttori. Guaina femorale e canale femorale.

Parete addominale: trattata nel Modulo ANATOMIA 2A

Pavimento pelvico: trattata nel Modulo ANATOMIA 2A

ANATOMIA CLINICA

Le basi anatomiche di alcune comuni patologie muscoloscheletriche verranno trattate nel corso delle lezioni

Prerequisiti

Vedere Anatomia Istologia Umana

Modalità didattica

Lezioni frontali.

Gli insegnamenti verranno erogati in modalità “in presenza”,

Materiale didattico

-G. Anastasi e altri autori. Trattato di Anatomia Umana (3 volumi). Edi-Ermes (ed), 2009.

-“Prometheus” testo-atlante di Anatomia, II edizione, 3 volumi

-S. Standring. Anatomia del Gray – Le basi anatomiche per la pratica clinica – 41° ed. EDRA

- Chiarugi. Collana Istituzioni Anatomia dell'Uomo. Opera in 5 volumi - a cura di Chiarugi, Bucciante. Piccin

- H. Ellis/V. Mahadevan. Anatomia clinica (ed. Italiana a cura di F. Cappello). Idelson-Gnocchi 2019

Atlanti:

- Netter. Atlante di anatomia umana, Frank H. Netter, Editore: Edra

- Anatomia umana. Atlante. Curatori: G. Anastasi, C. Tacchetti, Editore: Edi. Ermes

Periodo di erogazione dell'insegnamento

semestrale

Modalità di verifica del profitto e valutazione

quiz a risposta multipla contestualizzato al test per la parte ortopedica

Orario di ricevimento

via e-mail

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The general educational objectives of the course are aimed at providing students with knowledge of normal macroscopic musculoskeletal anatomy, with references to pathology, in order to correlate this with topics related to the vertical track.
These skills will also be developed through references to topographical, radiological and clinical anatomy, and through practical activities based on the use of ultrasound and semiological tests useful in the field of orthopaedics.

Contents

A concise study of the anatomical and biomechanical organisation of the major and minor joints of the human body, with a focus on the shoulder girdle and upper limb, spine, pelvic girdle and lower limb.
The main objectives of the course are to provide the anatomical knowledge necessary for a correct clinical examination of the patient and to understand the pathogenesis of diseases affecting the musculoskeletal system.

Detailed program

GENERAL ANATOMY

The different approaches to the study of human anatomy: gross and microscopic anatomy; systematic, topographic, regional, radiological, clinical anatomy.

Principles of organization of the human body: cells, tissues, organs and systems. Serous cavity and connective spaces, their location and content.

Anatomical terminology: planes, axes, lines and anatomical landmarks; terms of position, terms related to movements.

UPPER AND LOWER LIMBS

Detailed knowledge of all the bones, joints and muscles.

Relation to blood vessels, nerves and limphatic structures: in ANATOMY 2A

SYSTEMATIC ANATOMY**

MUSCULAR-SKELETAL SYSTEM (LOCOMOTOR)

Classification of bones, muscles and joints, their general structure and function.

Vertebral column. General characteristics of the vertebrae and regional differences. Atypical cervical vertebrae: atlas and axis. Atlanto-occipital and atlanto-axial joints. Other joints of the vertebral column. General features of the muscles of the back.

Shoulder girdle and upper limb. Anatomical characteristics of the different bones. Shoulder, elbow, radio-ulnar, wrist joints, general features of the other joints. Muscles of the shoulder, the rotator cuff; arm, forearm and hand muscles.

Pelvis and lower limb. Morphological feature of hip bones in detail, and of the other bones of the lower limb. Joints and ligaments of the pelvis, hip, knee; tibio-fibular, ankle and tarsal joints; general features of the other joints. Hip, thigh, leg and foot muscles. Scarpa’s triangle and adductor canal. Femoral sheath and femoral canal.

Abdominal wall : in ANATOMY 2A

Pelvic floor: in ANATOMY 2A

CLINICAL ANATOMY

The anatomical bases of some common diseases involving different the MSK system will be treated during lessons and also discussed through clinical cases.

Prerequisites

See Anatomia Istologia Umana

Teaching form

Frontal lessons and practical sections.

Textbook and teaching resource

-G. Anastasi e altri autori. Trattato di Anatomia Umana (3 volumi). Edi-Ermes (ed), 2009.

-“Prometheus” testo-atlante di Anatomia, II edizione, 3 volumi

-S. Standring. Anatomia del Gray – Le basi anatomiche per la pratica clinica – 41° ed. EDRA

- H. Ellis/V. Mahadevan. Anatomia clinica (Italian ed. F. Cappello). Idelson-Gnocchi 2019

Atlas:

- Netter. Atlante di anatomia umana, Frank H. Netter, Editore: Edra

- Anatomia umana. Atlante. Curatori: G. Anastasi, C. Tacchetti, Editore: Edi. Ermes

Semester

half-yearly

Assessment method

multiple-choice quiz contextualised to the test for the orthopaedic section

Office hours

via e-email

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

ECTS
14
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Language
English

Staff

    Teacher

  • AA
    Alberto Aliprandi
  • MB
    Marco Bigoni
  • FC
    Federico Chiodini
  • SG
    Stefano Guerrasio
  • Nicola Guindani
    Nicola Guindani
  • PL
    Paolo Lazzaroni
  • BL
    Biagio Eugenio Leone
  • DP
    Daniele Piscitelli
  • Francesca Re
    Francesca Re
  • Daniele Regazzoni
    Daniele Regazzoni
  • Giulio Alfredo Sancini
    Giulio Alfredo Sancini
  • MT
    Marco Turati

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics