Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Behavioural Sciences, Communication Skills II
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Behavioural Sciences, Communication Skills II
Course ID number
2526-2-H4102D013-H4102D040M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Medicine and Society

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscere e comprendere i fattori che ostracolano e promuovono il cambiamento comportamentale;
saper applicare i principali modelli teorici del cambiamento comportamentale a comportamenti di salute;
Saper riconoscere l'adeguatezza di un approccio comunicativo nel promuovere un cambiamento comportamentale;
Saper utilizzare le modalità comunicative più appropriate per favorire il cambiamento comportamentale;
Partecipare attivamente alle attività didattiche.

Contenuti sintetici

Modelli di cambiamento comportamentale in ambito sanitario, ’effetto placebo nella relazione di cura, la percezione soggettiva di malattia, il modello transteorico del cambiamento, l’Intervista Motivazionale

Programma esteso

Definizioni di effetto placebo e nocebo sia in relazione ai trattamenti che in termini relazionali; implicazioni nell’uso del placebo per la relazione con il paziente; differenti meccanismi attraverso cui agiscono l’effetto placebo e nocebo.

Il cambiamento comportamentale in ambito sanitario.

Principi di base dell’intervista motivazionale; il modello transteorico del cambiamento e le sue fasi (precontemplazione, contemplazione, preparazione, azione, mantenimento).

Prerequisiti

Modalità didattica

Il corso è strutturato in 5 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale che è volta a coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte successiva attraverso la discussione in gruppo di situazioni professionali, la compilazione di questionari per riflettere sul proprio approccio professionale (anche attraverso l'applicativo wooclap), lavori in piccolo gruppo, role playing. Tutte le attività sono svolte in presenza.

Materiale didattico

Sulla pagina e-learning del modulo saranno caricati tutti i materiali di approfondimento e integrativi (inclusi video, documenti pdf, presentazioni utilizzate a lezione).

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La prova di valutazione misura il livello delle conoscenze acquisite, il livello di ragionamento induttivo, deduttivo e di problem solving.

Comprende discussione di problemi, analisi di casi e domande aperte di tipo concettuale.

Il punteggio concorrerà alla valutazione complessiva del corso integrato

Orario di ricevimento

su appuntamento: marco.bani1@unimib.it
sia in modalità telematica che in presenza (U38, 5° piano, stanza 5041)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

To know and understand the factors that hinder and promote behavioral change.
To be able to apply the main theoretical models of behavioral change to health behaviors.
To be able to recognize the adequacy of a communicative approach in promoting behavioral change.
To be able to utilize the most appropriate communication methods to facilitate behavioral change.
To actively participate in didactic activities.

Contents

Theretical models of behavioral change in healthcare, The placebo effect in the care relationship, subjective illness perception, the transtheoretical model of change, the Motivational Interview

Detailed program

Definitions of placebo and nocebo effect both in relation to treatments and in relational terms; implications in the use of placebo for the relationship with the patient; different mechanisms through which the placebo and nocebo effect act.

The behavioral change in healthcare.

Basic principles of motivational interview; the thransteoretical model of change, the five phases of the model of change (precontemplation, contemplation, preparation, action, maintenance).

Prerequisites

Teaching form

The course is structured into five 2-hour lessons, with a frontal lecture in the first part. The subsequent part aims to involve students interactively through group discussions of professional situations, the compilation of questionnaires to reflect on one's professional approach (using wooclap), small group work, and role playing. All activities are carried out in presence.

Textbook and teaching resource

In-depth and supplementary materials will be uploaded to the module's e-learning page (including videos, PDF documents, and presentations used in lessons).

Semester

second term

Assessment method

The final test measures the level of knowledge, the level of inductive and deductive reasoning, and problem solving ability.

It includes discussion of problems, analysis of clinical cases and open conceptual questions

The score will contribute to the overall evaluation of the integrated course

Office hours

by appointment: marco.bani1@unimib.it
online or in presence (Building U38, 5° floor, room 5041)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
10
Language
English

Staff

    Teacher

  • Marco Bani
    Marco Bani

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics