Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 6th year
  1. Anatomy of The Reproductive System
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Anatomy of The Reproductive System
Course ID number
2526-6-H4102D039-H4102D165M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Woman and Child

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivi generali.

  1. Fornire una solida e dettagliata conoscenza anatomica dell'apparato riproduttivo femminile, considerando anche i cambiamenti durante la gravidanza, al fine di fornire allo studente informazioni avanzate come base per la pratica clinica.
  2. Fornire allo studente una conoscenza dettagliata del sistema circolatorio madre-feto e dei cambiamenti che si verificano alla nascita nel sistema cardiovascolare del neonato, come base per la pratica clinica e la comprensione delle malformazioni.

Descrittori di Dublino per i risultati di apprendimento:

  1. Conoscenza e comprensione: approfondimento della conoscenza dell'apparato riproduttivo femminile, considerando anche i cambiamenti durante la gravidanza, con focus sul sistema circolatorio madre-feto e sui cambiamenti che si verificano alla nascita nel sistema cardiovascolare del neonato, come base per la pratica clinica e la comprensione delle malformazioni.
    dell'anatomia del sistema centrale e periferico con un approccio orientato alla pratica clinica;
  2. Applicazione della conoscenza e della comprensione: sfruttando le conoscenze descritte al punto (1), verrà raffinata la capacità di interpretare i riscontri clinici e diagnostici (ad es., radiodiagnostica), comprendendo se le caratteristiche osservate siano normali o meno;
  3. Autonomia di giudizio: si imparerà ad allocare correttamente le decisioni cliniche sulla base dell'utilizzo di nozioni anatomiche clinicamente rilevanti;
  4. Capacità comunicative: arricchimento della loro capacità di discutere con colleghi/e e pazienti/caregiver su nozioni anatomiche clinicamente rilevanti per questo vertical track;
  5. Capacità di apprendimento: approfondimento della capacità di interpretare i risultati diagnostici durante la valutazione clinica e durante l'interpretazione degli esami radiologici/diagnostici (ad esempio, ecografia).

Contenuti sintetici

Descrizione accurata ed approfondita della pelvi femminile, con valutazione delle modificazioni tipiche della gravidanza; descrizione della circolazione materno-fetale e delle basi anatomiche delle malformazioni cardiovascolari

Programma esteso

  1. Conoscenza approfondita dei principali visceri dell'apparato riproduttivo femminile (ovaie, tube di Falloppio, utero, vagina, genitali esterni), con particolare attenzione a: forma, posizione, relazione, legamenti, vascolarizzazione, innervazione e richiami all'anatomia microscopica
  2. Cambiamenti dei suddetti visceri durante la gravidanza
  3. Diaframma pelvico e perineo
  4. Circolazione madre-feto e modificazioni del sistema cardiovascolare del neonato dopo la nascita.
  5. Informazioni di base sulle malformazioni

Prerequisiti

Conoscenze acquisite nel corso del I anno Fundamentals of Human Morphology.

Modalità didattica

Le attività didattiche (lezioni) si basano su diverse modalità didattiche: le ore dell'intero corso sono suddivise in 2 lezioni in presenza presso l'Aula di Anatomia, edificio u8/Asclepio a Monza. Ciascuna lezione è suddivisa in una prima parte a carattere erogativo: il docente presenta i contenuti utilizzando il tavolo di dissezione virtuale presente nell'Aula di Anatomia (Anatomage Table) per consentire agli studenti di visualizzare le strutture presentate in 3D. Nella seconda parte della lezione, la didattica è interattiva: la classe è divisa in piccoli gruppi di non più di 6-8 studenti, avvalendosi anche di attività di tipo flipped classification. Gli studenti svolgono personalmente esercizi di consolidamento delle informazioni presentate nella prima parte della lezione utilizzando i modelli 3D disponibili in aula, materiali didattici cartacei e/o online messi a disposizione dal docente e utilizzando Anatomage Table per le dissezioni virtuali. Anche la strategia di gamification fa parte delle attività interattive: un piccolo torneo a squadre tra i diversi gruppi viene svolto utilizzando la modalità quiz di Anatomage Table.

Materiale didattico

Treatise on Human Anatomy (Systemic Approach), Topographic Approach, Atlas - G. Anastasi G. et al.; E. Mtui (editor).
Gray's Anatomy: The Anatomical Basis of Clinical Practice, by S. Standring.
Atlas of Human Anatomy, by F. H. Netter.
Human Anatomy Atlas, by G. Anastasi, E. Gaudio, C. Tacchetti, E. Mtui.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre, VI anno.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Due domande a risposta multipla (1 risposta corretta su 4 scelte). Ogni risposta corretta vale 1 punto, la risposta non data/sbagliata vale 0 punti. Tale verifica verrà effettuata nel contesto dell'esame integrato del vertical track.

Orario di ricevimento

Previo contatto email con lo staff docente.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

Overall aims:

  1. to provide a robust and detailed anatomical knowledge of the female reproductive system in order to
    provide the student with advanced information as a basis for clinical practice.
  2. to provide the student with detailed knowledge of the mother-foetus circulatory system and the changes that
    occur at birth in the new born baby cardiovascular system as a basis for clinical practice and understanding
    of malformations

Dublin descriptors for the learning outcomes:

  1. Knowledge and understanding: students will deepend their knowledge of the female reproductive system anatomy with a specific focus on changes trought pregnacy. Furthermore, mother-foetus circulation as well as normal anatomy of the newborn baby will be discussed;
  2. Applying knowledge and understanding: exploiting knoweldge described in point (1), students will be enabled to interpret clinical and diagnostic findings understanding if observed features are normal or not;
  3. Making judgements: students will be able to correctly allocate clinical decision based on clinically-oriented anatomy exploitation;
  4. Communication skills: students will deepen their ability to discuss with colleagues and patients/caregivers on clinically-oriented anatomy facts relevant to this vertical track;
  5. Learning skills: students will deepen their ability to interpret diagnostic findings at clinical evaluation as well as during radiological/diagnostic exames (e.g., US) interpretation.

Contents

Accurate and in-depth description of the female pelvis, with evaluation of the typical changes during pregnancy;
description of maternal-fetal circulation and the anatomical bases of cardiovascular malformations.

Detailed program

  1. Detailed knowledge of the main viscera of the female reproductive system (ovaries, fallopian tubes, uterus,
    vagina, external genitalia), specifically addressing: shape, position, relation, ligaments, vascularisation,
    innervation and recall of microscopic anatomy
  2. Changes of the above mentioned viscera during pregnancy
  3. Pelvic diaphragm and perineum
  4. Mother-foetus circulation and changes of the new-born baby cardiovascular system after birth.
  5. Basic information on cardiovascular malformations.

Prerequisites

Knowledge acquired in the 1st year course Fundamentals of Human Morphology

Teaching form

Didactic activities (lessons) rely on different teaching methods: the entire course is divided into 2 in person lessons in the Anatomy Room, u8/Asclepio building in Monza. Each lesson is divided into a part of a delivery nature: the teacher presents the contents using the virtual dissection table present in the Anatomy Room (Anatomage Table) to allow students to visualise the structures presented in 3D. In the second part of the lesson, the teaching is interactive: the class is divided into small groups of no more than 6-8 students, also relying on flipped classroom type activities. The students carry out exercises to consolidate the information presented in the first part of the lesson using the 3D models available in the classroom, paper and/or online teaching materials made available by the teacher and using Anatomage Table for virtual dissections personally. Gamification strategy is also part of the interactive activities: a small team tournament among the different groups is performed using the quiz mode of Anatomage Table

Textbook and teaching resource

Treatise on Human Anatomy (Systemic Approach), Topographic Approach, Atlas - G. Anastasi G. et al.; E. Mtui (editor).
Gray's Anatomy: The Anatomical Basis of Clinical Practice, by S. Standring.
Atlas of Human Anatomy, by F. H. Netter.
Human Anatomy Atlas, by G. Anastasi, E. Gaudio, C. Tacchetti, E. Mtui.

Semester

First term, sixth year.

Assessment method

Two multiple choice questions (1 correct answer out of 4 choices). Every correct answer equals 1 point, not given/wrong answer equals 0 point. This assessment will be part of the assessment of the whole vertical track.

Office hours

Upon appointment emailing the teaching staff.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
BIO/16
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
10
Language
English

Staff

    Teacher

  • Paola Alberti
    Paola Alberti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics