Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 6th year
  1. Diagnostics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Diagnostics
Course ID number
2526-6-H4102D039-H4102D169M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Woman and Child

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si propone di:

  • Fornire le linee guida generali per l'uso corretto di diverse metodiche di imaging nel campo della ginecologia, dell'ostetricia e delle malattie pediatriche.
  • Valutare il ruolo diagnostico di Ecografia, Tomografia Computerizzata, Risonanza Magnetica, nonché delle tecniche interventistiche nei principali contesti clinici.
  • Illustrare e discutere esempi clinici nei quali il ruolo delle metodiche di imaging si è dimostrato decisivo per stadiare la malattia e valutare il trattamento

Contenuti sintetici

Il corso fornirà agli studenti concetti di base relativi alle caratteristiche tecniche delle più importanti metodiche di imaging e sul loro corretto utilizzo in diversi contesti clinici. Verranno illustrati l'ampio utilizzo degli ultrasuoni in ginecologia, il ruolo della Tomografia Computerizzata in Pediatria e la sempre maggiore importanza della Risonanza Magnetica. Verrà discussa la metodica di imaging di elezione nell'ambito dei principali contesti clinici in Ginecologia e Pediatria.

Programma esteso

  • Ecografia nei tumori uterini benigni e maligni. Diagnosi, stadiazione, valutazione della malattia.
  • Risonanza Magnetica come strumento fondamentale per la valutazione delle neoplasie uterine. Criteri di stadiazione mediante nuove sequenze in RM e loro correlazione con la pianificazione del trattamento. Il ruolo della Risonanza Magnetica nel follow-up delle pazienti con tumori uterini.
  • Metodiche di imaging e cancro ovarico. La loro logica nella gestione della malattia.
  • Risonanza Magnetica e PET/TC come tecniche integrate di massima importanza nella valutazione della malattia neoplastica ovarica dopo il trattamento.
  • Metodiche di imaging in Pediatria. Ecografia come approccio di base al paziente pediatrico.
  • Il ruolo della TC nelle malattie pediatriche e i nuovi protocolli diagnostici che impiegano dispositivi a basso dosaggio che consentono un uso più esteso della TC.
  • Risonanza Magnetica e suo utilizzo in diversi contesti clinici, in particolare in oncoematologia.

Prerequisiti

Conoscenze di Anatomia, Fisiologia, Patologia

Modalità didattica

5 lezioni frontali da 2 ore ciascuna in presenza.

Materiale didattico

Grainger and Allison. Diagnostic Radiology. Churchill Livingstone/ Elsevier

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale condotto in circa 20-30 minuti. L'esame è valutato positivamente con un punteggio di 18/30 o superiore. Discussione orale con possibile approfondimento di uno o più argomenti. Le domande proposte saranno costruite in modo da condurre lo studente a comprendere l'impiego clinico e il significato modalità di imaging più importanti

Orario di ricevimento

Su appuntamento tremite mail a: sandro.sironi@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

  • Provide general guidelines for proper using several imaging modalities in the field of gynecology, obstetrics, and pediatric diseases.
  • Assess the diagnostic role of ultrasound, computed tomography, magnetic resonance, alongside interventional techniques in major clinical settings.
  • Illustrate and discuss clinical examples where the role of imaging modalities proved to be decisive in order to stage the disease, and assess treatment

Contents

The course will provide students with basic concepts about the technical features of the most important imaging modalities, and their proper use in different clinical settings. The extensive use of ultrasound in gynecology, the role of computed tomography in pediatrics, and the widespread importance of magnetic resonance will be clarified. The definition of imaging modality of choice will be discussed in the context of major clinical settings in gynecology and pediatrics.

Detailed program

  • Ultrasound in benign and malignant uterine tumors. Diagnosis, staging, assessment of disease.
  • Magnetic resonance as a fundamental tool for the evaluation of uterine neoplasms. Staging criteria by means of new sequences in MR, and their correlation with treatment planning. The role of magnetic resonance in the follow up of patients with uterine cancers.
  • Imaging modalities and ovarian cancer. Their rationale in the management of the disease.
  • Magnetic resonance and PET/CT as integrated techniques of utmost importance in the evaluation of the ovarian neoplastic disease after treatment.
  • Imaging modalities in pediatrics. Ultrasound as the basic approach to pediatric patient.
  • The role of CT in pediatric disease, and the new diagnostic protocols employing low dose devices which allow more extensive use of CT.
  • Magnetic resonance imaging, and its usefulness in several clinical settings, namely in Oncoematogy.

Prerequisites

Fundamentals of the physiology and pathology, anatomy.

Teaching form

5 front lessons of 2 hours in attendance

Textbook and teaching resource

Grainger and Allison. Diagnostic Radiology. Churchill Livingstone/ Elsevier

Semester

First semester

Assessment method

Oral exam conducted in approximately 20-30 minutes. The exam is positively evaluated with a score of 18/30 or higher. Oral discussion with possible deepening of one or more topics. The questions proposed will be constructed in such a way to induce the student to understand the clinical use and significance of any of the most relevant imaging modalities

Office hours

By appointment: sandro.sironi@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/36
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
10
Language
English

Staff

    Teacher

  • SS
    Sandro Sironi

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics