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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 6th year
  1. Child Neuropsychiatry
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Child Neuropsychiatry
Course ID number
2526-6-H4102D039-H4102D174M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Woman and Child

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi

  • Acquisire conoscenze sulle specificita' della neuropsichiatria infantile
  • Riconoscere i piu' comuni segni e sintomi clinici dei disturbi dello sviluppo, del comportamento, e delle patologie neuropsichiatriche nell'infanzia e nell'adolescenza

Contenuti sintetici

  • Sviluppo neuropsicomotorio nel primo anno di vita
  • Disturbi del neurosviluppo
  • Neurologia pediatrica
  • Neuropsichiatria infantile

Programma esteso

Svilippo neuropsicomotorio nel primo anno di vita:

  • esame neuro-comportamentale
  • aspetti motori generali

Disturbi del neurosviluppo:
disabilità intellettive, disabilità comunicative, disturbi dello spettro autistico, disturbo da deficit di attenzione/iperattività (ADHD), disturbi specifici dell’apprendimento, disturbi motori (disturbo dello sviluppo della coordinazione motoria, disturbo da movimento sterreotipato, disturbi da tic)

Disturbi psichiatrici:

  • disturbo bipolare e disturbi correlati
  • disturbi depressivi
  • disturbi d'ansia
  • disturbo ossessivo-compulsivo e disturbi correlati
  • disturbi correlati a trauma e stress

Disturbi comportamentali e della condotta alimentare:

  • disturbi da comportamento dirompente, del controllo degli impulsi e della condotta
  • disturbi della nutrizione e della condotta alimentare
  • disturbi dell'evacuazione

Altri disturbi:

  • psicosi ad esordio precoce
  • uso problematico di internet (dipendenza dal gioco online)
  • disturbi di personalita' (disturbo borderline di personalita')

Disturbo da sintomi somatici e disturbi correlati

Neurologia pediatrica:

  • epilessie dell'infanzia, convulsioni febbrili
  • cefalee
  • disturbi del movimento: tic, corea, atetosi, tremore, distonia, atassia
  • encephalopatie: paralisi cerebrale infantile
  • distrofie muscolari: Duchenne e Becker
  • neuropatie: Guillain–Barré

Prerequisiti

Anatomia e fisiologia del sistema nervoso centrale e periferico

Modalità didattica

Lezioni frontali; discussioni interattive di casi clinici

Materiale didattico

Pediatria di Nelson

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Domande a scelta multipla

Orario di ricevimento

Al termine di ogni lezione; su appuntamento, previa richiesta via e-mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

  • Gain knowledge about the specificities of child and adolescence neuropsychiatry
  • Recognize the most common risk signs and symptoms of developmental disorders, behavioural and neuropsychiatric disorders in childhood and adolescence

Contents

  • Neuropsychomotor development in the first year of life
  • Neurodevelopmental disorders
  • Child neurology
  • Child and adolescent psychiatry

Detailed program

The neuropsychomotor development in the first year of life:

  • neurobehavioral examination
  • general movements

Neurodevelopmental disorders:

  • intellectual developmental disorder, communication disorders, autism spectrum disorders, attention-defict and hyperactivity disorder (ADHD), specific learning disorder, motor disorders (developmental coordination disorder, stereotypic movement disorder, tic disorders)

Psychiatric disorders:

  • bipolar and related disorders
  • depressive disorders
  • anxiety disorders
  • obsessive-compulsive and related disorders
  • trauma- and stressor-related disorders

Behavioural and eating disorders:

  • disruptive, impulse-control, and conduct disorder
  • feeding and eating disorders
  • elimination disorders

Other conditions:

  • early-onset psychosis
  • problematic internet use (internet gaming disorder)
  • personality disorders (borderline personality disorder)

Somatic symptom disorder and related disorders

Child neurology:

  • childhood epilepsies, febrile seizures
  • headaches
  • movement disorders: tics, chorea, athetosis, tremor, dystonia, ataxia
  • encephalopathies: cerebral palsy
  • muscular dystrophies: Duchenne and Becker
  • neuropathies: Guillain–Barré

Prerequisites

Anatomy and physiology of central and peripheral nervous system

Teaching form

Frontal lectures; interactive discussions of clinical cases

Textbook and teaching resource

Nelson’s Essentials of Pediatrics

Semester

First semester

Assessment method

Multiple choice questions (MCQs)

Office hours

At the end of each teaching class; by appointment, by e-mail request

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/39
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Language
English

Staff

    Teacher

  • AC
    Andrea Eugenio Cavanna

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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