Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 4th year
  1. Cardiovascular Anatomy I
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Cardiovascular Anatomy I
Course ID number
2526-4-H4102D024-H4102D078M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Cardiovascular Diseases and Respiratory Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Fornire i concetti necessari per comprendere lo sviluppo embrionale del cuore e la crescita fetale del cuore. Fornire le nozioni relative all'anatomia del cuore, del tessuto di conduzione e dei vasi

Contenuti sintetici

Le lezioni riguarderanno gli aspetti più importanti relativi alle caratteristiche anatomiche e funzionali del sistema cardiovascolare, con focus sulla descrizione anatomica del cuore e dei principali vasi sanguigni. Gli studenti acquisiranno le conoscenze di base necessarie per riconoscere l'anatomia cardiaca e vascolare e comprendere la localizzazione, le relazioni spaziali e la funzione delle sue strutture più importanti

Programma esteso

  1. Concetti anatomici legati allo sviluppo del cuore

  2. Il cuore: concetti di base su cardiomiociti, tessuto connettivo, nodo senoatriale e tessuto di conduzione

  3. Concetti anatomici relativi alle camere cardiache e al pericardio

  4. Concetti anatomici relativi all'apparato valvolare cardiaco

  5. Concetti anatomici relativi all'anatomia della circolazione sistemica e polmonare

Prerequisiti

Conoscenze di base dei fondamenti di biologia, genetica, morfologia, istologia, fisiologia del sistema cardiovascolare

Modalità didattica

Tutte le lezioni sono svolte in presenza in modalità erogativa:

  • 10 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza.

Materiale didattico

HUMAN ANATOMY: A CLINICALLY ORIENTATED APPROACH
Edi Ermes

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto integrato: domande a scelta multipla
ANALISI DI CASO (Descrizione di situazione o esempio reale di cui si analizzano le interconnessioni fra i diversi elementi/variabili alla luce di una o più paradigmi teorici)

Orario di ricevimento

Su appuntamento via email

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARTNERSHIP PER GLI OBIETTIVI
Export

Aims

To provide the concepts necessary for understanding embryonic development of the heart and fetal growth of the heart. To provide the concepts related to the anatomy of the heart, of the conduction system, and the vessels

Contents

The lessons will cover the most important aspects related to the anatomic and functional features of cardiovascular system, with focus on the anatomic description of the heart and major blood vessels. Students will acquire the basic knowledge required to recognize cardiac and vessels anatomy and understand the location, spatial relationships and function of its most important structures

Detailed program

  1. Anatomical concepts related to heart development

  2. The heart: basic concepts regarding cardiomyocytes, connective tissue, sinoatrial node, and the conduction tissue

  3. Anatomical concepts related to heart chambers and pericardium

  4. Anatomical concepts related to heart valves apparatus

  5. Anatomical concepts related to systemic and pulmonary circulation anatomy

Prerequisites

Basic knowledge of fundamentals of biology, genetics, morphology, histology, physiology of the cardiovascular system

Teaching form

All lessons are held in attendance in delivery mode:

  • 10 lessons of 2 hours carried out in attendance in delivery mode.

Textbook and teaching resource

HUMAN ANATOMY: A CLINICALLY ORIENTATED APPROACH
Edi Ermes

Semester

First semester

Assessment method

Integrated Written exam: multiple-choice questions
CASE ANALYSIS (Description of a clinical case of which the interconnections between the different elements/variables are analyzed in the light of one or more theoretical paradigms)

Office hours

On appointment by email.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | PARTNERSHIPS FOR THE GOALS
Enter

Key information

Field of research
BIO/16
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
10
Language
English

Staff

    Teacher

  • Mauro Gori
    Mauro Gori

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS - Strengthen the means of implementation and revitalize the global partnership for sustainable development
PARTNERSHIPS FOR THE GOALS

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics