Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 4th year
  1. Neuroanatomy I
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Neuroanatomy I
Course ID number
2526-4-H4102D028-H4102D101M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Neuroscience 1

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Descrizione generale degli obiettivi.
Obiettivo del corso è fornire competenze sulla anatomia normale e l’embriologia del sistema nervoso. L'insegnamento includerà riferimenti all'anatomia topografica, radiologica e clinica. Per raggiungere gli obiettivi didattici verranno previste attività pratiche ed interattive utilizzando modelli (anche virtuali in 3D) e simulazioni di casi clinici.

Descrittori di Dublino per i risultati di apprendimento:

  1. Conoscenza e comprensione: approfondimento della conoscenza dell'anatomia del sistema centrale e periferico con un approccio orientato alla pratica clinica;
  2. Applicazione della conoscenza e della comprensione: sfruttando le conoscenze descritte al punto (1), verrà raffinata la capacità di interpretare i riscontri clinici e diagnostici (ad es., radiodiagnostica), comprendendo se le caratteristiche osservate siano normali o meno;
  3. Autonomia di giudizio: si imparerà ad allocare correttamente le decisioni cliniche sulla base dell'utilizzo di nozioni anatomiche clinicamente rilevanti;
  4. Capacità comunicative: arricchimento della loro capacità di discutere con colleghi/e e pazienti/caregiver su nozioni anatomiche clinicamente rilevanti per questo vertical track;
  5. Capacità di apprendimento: approfondimento della capacità di interpretare i risultati diagnostici durante la valutazione clinica e durante l'interpretazione degli esami radiologici/diagnostici (ad esempio, ecografia).

Contenuti sintetici

Il corso permetterà di raggiungere una conoscenza dettagliata dell'anatomia del sistema nervoso necessaria per un corretto esame fisico e la comprensione della patogenesi delle malattie.

Programma esteso

Neuroanatomia I (2 ° semestre del 4 ° anno).

Sviluppo del sistema nervoso: neurologia, formazione e differenziazione della cresta neurale, vescicole cerebrali primarie e secondarie e loro sviluppo, formazione di strutture della linea mediana, sviluppo del midollo spinale. Difetti del tubo neurale e grave disturbo dello sviluppo del cervello.

Introduzione allo studio del sistema nervoso: organizzazione generale del sistema nervoso centrale.

Sistema nervoso centrale:

1. Struttura esterna ed interna del midollo spinale, del tronco encefalico, del cervelletto, del diencefalo e del telencefalo.

2. Tronco encefalico: midollo, ponte e mesencefalo; nuclei dei nervi cranici e altri nuclei principali; formazione reticolare.

3. Tetto del mesencefalo.

4. Diencefalo: talamo, ipotalamo, subtalamo, epitalamo.

5. Telencefalo: corteccia cerebrale, aree corticali, localizzazione di funzioni; gangli della base.

6. Sistema limbico.

7. Apporto vascolare di cervello e midollo spinale.

8. Sistema ventricolare e liquido cerebrospinale.

9. Strutture di rivestimento di cervello e midollo spinale (meningi).

10. Le principali vie: vie lemniscali spinali e mediali; tratti spinocerebellari; sistemi motori discendenti laterali e mediali; controllo motorio dei gangli cerebellari e basali; sistema visivo, uditivo e vestibolare.

Sistema nervoso periferico (organizzazione generale)
1. Nervi cranici
2. Nervi spinali e plessi
3. Sistema nervoso autonomo

Prerequisiti

Conoscenze acquisite durante il 1° anno nel contesto del corso "Fundamentals of human morphology".

Modalità didattica

Insegnamento con differenti modalità didattiche (lezioni), ovvero: le 30 ore di insegnamento saranno suddivise in incontri in in presenza presso l'Aula Anatomia dell'edificio u8/Asclepio a Monza (6 incontri da 4 ore, dalle 14 alle 18, e 1 incontro da 6 ore, dalle 11 alle 13 e dalle 14 alle 18).
Ciascun incontro prevederà che la prima parte dell'attività didattica sia di natura erogativa: la docente presenterà i contenuti utilizzando il tavolo per dissezioni virtuali presente in aula Anatomia (Anatomage Table) per permettere agli studenti di visualizzare in 3D le strutture presentate.
Nella seconda parte della lezione la didattica sarà di tipo interattivo a piccoli gruppi (la classe sarà suddivisa in gruppi da 6-8 studenti), anche con attività a tipo flipped classroom: gli studenti effettueranno attività di consolidamento delle informazioni presentate nella prima parte della lezione usando i modelli 3D presenti in aula, materiale didattico cartaceo e/o on line fornito dalla docente ed utilizzando in prima persona il tavolo per dissezioni virutali. Nella parte di didattica interattiva verrà introdotto anche delle attività a tipo gamification: i piccoli gruppi in cui sarà suddivisa la classe effettueranno un piccolo torneo a squadre utilizzando il tavolo per dissezioni virtuali.

Il corso è erogato totalmente in lingua Inglese.

Materiale didattico

. Treatise on Human Anatomy, Neuroantomy (Vol. 3), 1st Edition, by Anastasi (edi-ermes)

· Gray's Anatomy: The Anatomical Basis of Clinical Practice, 41st Edition, by Susan Standring (Elsevier)

. Nolte's The Human Brain, 8th Edition by Todd W. Vanderah & Douglas J. Gould (Elsevier)

· Snell's Clinical Neuroanatomy, 8th Edition, by Ryan Splittgerber (Lippincott Williams & Wilkins)

· Clinical Neuroanatomy, 29ᵗʰ Edition, by Stephen Waxman (Mc Graw Hill)

· Fitzgerald's Clinical Neuroanatomy and Neuroscience, 8ᵗʰ Edition, by Estomih Mtui, Gregory Gruener, Peter Docker (Elsevier)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre del 4 ° anno.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Gli argomenti presentati nel corso di Neuroanatomy I saranno verificati con un esame orale con il supporto del tavolo anatomico virtuale Anatomage presente nell'edificio u8 (Monza); il voto entrerà a far parte della votazione finale di* Neuroscience * I. Per maggiori informazioni sull'esame integrato si veda il syllabus generale di Neuroscience I, in quanto l'esame prevede che vengano testate tutte le materie in una unica giornata. Brevemente, l'esame orale sarà preceduto da un esame a risposta multipla concernente tutte le materie tranne Neuroanatomy I e Semeiotics. Solo se lo studente sarà sufficiente in tutte le prove scritte, sarà ammesso alla prova orale che verterà su queste ultime due materie. Per quel che concerne Neuroanatomy I tutti gli argomenti presenti nel syllabus sono oggetto di esame e saranno valutati anche usando le visualizzazioni di Anatomage Table.
Il voto finale sarà generato come media ponderata delle materie oggetto di esame tenendo conto dei crediti assegnati a ciascuna di esse.

Orario di ricevimento

Gli appuntamenti saranno dati contattando via e-mail il personale docente.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

Overall aims.

The objectives of the course are to provide expertise in normal anatomy, embryology of the nervous system. Teaching will include reference to topographic, radiologic, and clinical anatomy. Practical activities using models (also virtual 3D) and clinical case simulations will be used to reach the teaching objectives.

Dublin descriptors for the learning outcomes:

  1. Knowledge and understanding: students will deepend their knowledge of the central and peripheral system anatomy with a clinically-oriented approach;
  2. Applying knowledge and understanding: exploiting knoweldge described in point (1), students will be enabled to interpret clinical and diagnostic findings understanding if observed features are normal or not;
  3. Making judgements: students will be able to correctly allocate clinical decision based on clinically-oriented anatomy exploitation;
  4. Communication skills: students will deepen their ability to discuss with colleagues and patients/caregivers on clinically-oriented anatomy facts relevant to this vertical track;
  5. Learning skills: students will deepen their ability to interpret diagnostic findings at clinical evaluation as well as during radiological/diagnostic exames (e.g., US) interpretation.

Contents

The goal of the course is to provide a detailed knowledge of anatomy of the nervous system required for a correct physical examination and understanding of the diseases pathogenesis.

Detailed program

Neuroanatomy I (2ⁿᵈ term of 4ᵗʰ year).

Development of the nervous system: neurulation, neural crest formation and differentiation, primary and secondary brain vesicles and their development, formation of midline structures, development of the spinal cord. Neural tube defects and major disorder of brain development.

Introduction to the study of the nervous system: general organization of the central nervous system.

Central nervous system:

1. External and internal structure of spinal cord, brainstem, cerebellum, diencephalon and telencephalon.

2. Brainstem: medulla, pons and mesencephalon; nuclei of cranial nerves and other major nuclei; reticular formation.

3. Tectum mesencephali.

4. Diencephalon: thalamus, hypothalamus, subthalamus, epithalamus

5. Telencephalon: cerebral cortex, cortical areas, localization of functions; basal ganglia.

6. The limbic system.

7. Blood supply of the brain and spinal cord.

8. Ventricular system and cerebrospinal fluid.

9. Coverings of the brain and spinal cord (meninges).

10. The major pathways: spinal and medial lemniscal tracts; spinocerebellar tracts; lateral and medial descending motor systems; cerebellar and basal ganglia motor control; visual, auditory and vestibular system.

Peripheral nervous system (general organisation)
1. Cranial nerves
2. Spinal nerves and plexi
3. Autonomic nervous sytem

Prerequisites

Knowledge acquired during the 1ˢᵗ year in the “Fundamentals of Human morphology” course.

Teaching form

Didactive activities rely on different teaching methods (lessons): the 30 hours of the entire course are planned into in-person lessons in the Anatomy Room, u8/Asclepio building in Monza.
Each lesson is divided into a first part of a delivery nature: the teacher presents the contents using the virtual dissection table present in the Anatomy Room (Anatomage Table) to allow students to visualise the structures presented in 3D.
In the second part of the lesson, the teaching method is interactive: the class is divided into small groups of no more than 6-8 students, also relying on a flipped classroom type activities. The students carry out exercises to consolidate the information presented in the first part of the lesson using the 3D models available in the classroom, paper and/or online teaching materials made available by the teacher and using Anatomage Table for virtual dissections personally. Gamification strategy is also part of the interactive activities: a small team tournament among the different group is performed using the quiz mode of Anatomage Table.

All didactive activites are carried out in English language.

Textbook and teaching resource

. Treatise on Human Anatomy, Neuroantomy (Vol. 3), 1st Edition, by Anastasi (edi-ermes)

· Gray's Anatomy: The Anatomical Basis of Clinical Practice, 41st Edition, by Susan Standring (Elsevier)

. Nolte's The Human Brain, 8th Edition by Todd W. Vanderah & Douglas J. Gould (Elsevier)

· Snell's Clinical Neuroanatomy, 8th Edition, by Ryan Splittgerber (Lippincott Williams & Wilkins)

· Clinical Neuroanatomy, 29ᵗʰ Edition, by Stephen Waxman (Mc Graw Hill)

· Fitzgerald's Clinical Neuroanatomy and Neuroscience, 8ᵗʰ Edition, by Estomih Mtui, Gregory Gruener, Peter Docker (Elsevier)

Semester

2ⁿᵈ term of 4ᵗʰ year.

Assessment method

Topics presented in Neuroanatomy I course is verified with an oral examination with the support on the 3D virtual Table Anatomage for virtual dissection which is available in u8 building (Monza); the evaluation is part of the general assessment of the Neuroscience I course. For more details on the integrated exam, please, refer to Neuroscience I syllabus, as the exam requires all subjects to be tested in a single day. Briefly, the oral exam is preceded by a multiple choice exam covering all subjects except Neuroanatomy I and Semiotics. Only if the students pass the written test, they are admitted to the oral test which focuses on these last two subjects. For what regards Neuroanatomy I all topics enlisted in the syllabus are to be tested, also exploting Anatomage Table. The final grade will be generated as a weighted average of the mark obtained in each subject, taking into account the credits assigned to each of them.

Office hours

Appointments will be given upon contacting by email the teaching staff.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
BIO/16
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
30
Language
English

Staff

    Teacher

  • Paola Alberti
    Paola Alberti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics