Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Pharmacology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Pharmacology
Course ID number
2526-3-H4102D020-H4102D065M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Onco-Hematological Diseases

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

  1. Conoscere i farmaci onco-ematologici più utilizzati

  2. Comprendere i principi alla base della terapia onco-ematologica

  3. Identificare e risolvere correttamente i complessi problemi legati all'uso di farmaci onco-ematologici nella pratica clinica

Contenuti sintetici

  1. classificazione dei farmaci ematologici più utilizzati: farmaci antianemici e fattori di crescita ematopoietici; anticoagulanti e agenti antipiastrinici; farmaci antiemorragici; farmaci ipolipemizzanti; CAR-T cells; gli HER 2 inibitori;
    farmaci che agiscono sui recettori per i fattori trofici; farmaci che agiscono sui signaling pathways; cenni su farmaci epigenetici che agiscono sulla metilazione (e acetilazione) del DNA; anticorpi monoclonali utilizzati nelle malattie onco-ematologiche

  2. ADME e meccanismi di azione

  3. basi cellulari, biochimiche e molecolari dell'azione dei farmaci onco-ematologici e delle loro interazioni all'interno del corpo umano

  4. usi terapeutici

  5. vantaggi e svantaggi del loro uso terapeutico

analisi di alcuni casi clinici

Programma esteso

  1. classificazione dei farmaci onco-ematologici più utilizzati: farmaci antianemici e fattori di crescita ematopoietici; anticoagulanti e agenti antipiastrinici; farmaci antiemorragici; farmaci ipolipemizzanti; CAR-T cells; gli HER 2 inibitori; farmaci che agiscono sui recettori per i fattori trofici; farmaci che agiscono sui signaling pathways; cenni su farmaci epigenetici che agiscono sulla metilazione (e acetilazione) del DNA; anticorpi monoclonali utilizzati nelle malattie onco-ematologiche.

  2. ADME e meccanismi di azione

  3. basi cellulari, biochimiche e molecolari dell'azione dei farmaci ematologici e delle loro interazioni all'interno del corpo umano

  4. usi terapeutici

  5. vantaggi e svantaggi del loro uso terapeutico

analisi di alcuni casi clinici

Prerequisiti

corso di Basic Pharmacology

Modalità didattica

Tutte le lezioni sono svolte in presenza in modalità erogativa:

10 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza.
Le lezioni saranno erogate in lingua inglese in forma di lezioni frontali, esercizi e discussioni di semplici casi clinici di argomento farmacologico.

Materiale didattico

Brunton, Hilal-Dandan, Knollmann. Goodman and Gilman: The parmacological basis of therapeutics. McGraw-Hill, 13th ed

Katzung and Trevor. Basic and clinical pharmacology. McGraw-Hill, 13th ed

Periodo di erogazione dell'insegnamento

III anno, secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La valutazione finale avverrà in presenza e consisterà in un esame orale sugli argomenti svolti a lezione

Orario di ricevimento

su appuntamento da concordare per email

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

  1. To know the most used onco-hematological drugs

  2. To understand the principles underlying onco-hematologic therapy

  3. To identify and correctly solve the complex problems related to the use of onco-hematological drugs in clinical practice

Contents

  1. classification of the most used hematological drugs: anti-anemic drugs and hematopoietic growth factors; anticoagulants and antiplatelet agents; anti-hemorrhagic drugs; lipid-lowering drugs; CAR-T cells; HER 2 Inhibitors; drugs acting on trophic factor receptors and on signaling pathways; outlines on drug affecting DNA methylation (and acetylation) in onco-hematological diseases; monoclonal antibodies used in the onco-hematological field.

  2. ADME and mechanisms of actions

  3. cellular, biochemical and molecular bases of the action of hematological drugs and their interactions within the human body

  4. therapeutic uses

  5. advantages and disadvantages of their therapeutic use

analysis of some clinical cases

Detailed program

  1. classification of the most used hematological drugs: anti-anemic drugs and hematopoietic growth factors; anticoagulants and antiplatelet agents; anti-hemorrhagic drugs; lipid-lowering drugs; CAR-T cells; HER 2 Inhibitors; drugs acting on trophic factor receptors and on signaling pathways; outlines on drug affecting DNA methylation (and acetylation) in onco-hematological diseases; monoclonal antibodies used in the onco-hematological field.

  2. ADME and mechanisms of actions

  3. cellular, biochemical and molecular bases of the action of hematological drugs and their interactions within the human body

  4. therapeutic uses

  5. advantages and disadvantages of their therapeutic use

analysis of some clinical cases

Prerequisites

Basic Pharmacology course

Teaching form

Lectures will be in attendance: 10 lessons of 2 hours. Lessons will be delivered in English in the form of lectures, exercises and discussions of simple clinical cases on pharmacological topics.

Textbook and teaching resource

Brunton, Hilal-Dandan, Knollmann. Goodman and Gilman: The parmacological basis of therapeutics. McGraw-Hill, 13th ed

Katzung and Trevor. Basic and clinical pharmacology. McGraw-Hill, 13th ed

Semester

III year, second term

Assessment method

The final evaluation will take place in presence and will consist of an oral exam on the topics discussed in the course

Office hours

On appointment to be requested by email

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
BIO/14
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Language
English

Staff

    Teacher

  • LM
    Laura Musazzi
  • AT
    Antonio Biagio Torsello

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics