Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Oncology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Oncology
Course ID number
2526-3-H4102D020-H4102D068M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Onco-Hematological Diseases

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente deve sapere:

  • Utilizzare correttamente la terminologia impiegata nella diagnosi e trattamento delle principali patologie neoplastiche
  • Conoscere gli esami, le corrette procedure diagnostiche e le linee-guida di trattamento delle principali neoplasie
  • Conoscere i meccanismi d’azione delle principali classi di farmaci antineoplastici
  • Apprendere la diagnostica da impiegare nell'ambito della medicina di precisione
  • Partecipare alla discussione simulata di casi clinici in un setting multidisciplinare.

Contenuti sintetici

  • Epidemiologia e genetica oncologica
  • Tumore della mammella in fase precoce e avanzata
  • Tumore del polmone in fase precoce e avanzata
  • Tumore del colon-retto in fase precoce e avanzata
  • Tumore del pancreas in fase precoce e avanzata
  • Tumore della prostata in fase precoce e avanzata
  • Melanoma in fase precoce e avanzata

Programma esteso

  • Epidemiologia oncologica: prevalenza e incidenza delle principali neiplasie in Italia e nel mondo. Didattica erogativa (DE) lezione frontale, 2 ore
  • Genetica oncologica: le siondromi eredo-familiari in oncologia, con particolare attenzione alla siondrome di King, Lynch e Li-Fraumeni. Didattica erogativa (DE) lezione frontale, 2 ore
  • Approccio generale al paziente con sospetta malattia oncologica: valutaiuzone del riscjhio onoclogico, raccolta anamnestica., segni/sintomi di rilevanza clinica, obiettivi di cura, principi di trattamento oncologico. Didattica erogativa (DE) lezione frontale, 2 ore
  • Tumore della mammella in stadio iniziale : classificazione per sottotipi del carcinoma mammario, algoritmo terapeutico nei diversi sottotipi, gli effetti collaterali dei principali farmaci a bersaglio molecolare, il ruolo del team multidisciplinare – Didattica erogativa (DE) lezione frontale, 2 ore
  • Tumore della mammella in stadio avanzato: classificazione molecolare, innovazione dioagnsoitica/terapoeutica, algoritmo di cura. Didattica erogativa (DE) lezione frontale, 2 ore
  • Tumore del polmone (NSCLC) : il ruolo dell’oncologo nel team multidisciplinare, il ruolo della biopsia liquida, farmaci utilizzati nei tumori oncogene-addicted e non, principali effetti collaterali, la sinergia con radioterapista e chirurgo toracico, gestione multidisciplinare nella fase avanzata di malattia, il ruolo delle cure simultanee. Didattica erogativa (DE) lezione frontale, 2 ore
  • Tumore del colon-retto: il ruolo dell’oncologo nel team multidisciplinare, farmaci utilizzati nella fase precoce e metastatica di malattia, principali effetti collaterali, la sinergia con radioterapista e chirurgo addominale. Didattica erogativa (DE) lezione frontale, 2 ore
  • Tumore del pancreas in fase precoce e avanzata: diagnostica elettiva, chirurgia e terapia sistemica, algoritmi di cura, trattamenti palliativi e antalgici, nuovi farmaci. Didattica erogativa (DE) lezione frontale, 2 ore
  • Tumore della prostata in fase precoce e avanzata: diagnostica elettiva, chirurgia, radioterapia e terapia sistemica per la malattia iniziale e metastatica, algoritmi di cura, trattamenti palliativi e antalgici, nuovi farmaci. Didattica erogativa (DE) lezione frontale, 2 ore
  • Melanoma in fase precoce e avanzata: diagnostica elettiva, chirurgia, radioterapia e terapia sistemica per la malattia iniziale e metastatica, algoritmi di cura, immunoterapèia e terapia a bersaglio molecolare, nuovi farmaci. Didattica erogativa (DE) lezione frontale, 2 ore

Prerequisiti

SKILLS:

  • identificare gli elementi-chiave nell'impostazione di un percorso diagnostico delle singole patologie oncologiche
  • acqusizione delle metodologie di base per la lettura dei dati relativi agli studi oncologici practice-changing.

Modalità didattica

Lezioni frontali e materiali didattici; analisi e discussione di casi clinici simulati e reali con definizione del work up

Materiale didattico

Diapositive proiettate durante le lezioni.
DeVita, Hellman, and Rosenberg's Cancer : principles & practice of oncology ediz. 2023 ed in formato elettronico:

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale integrato con le discipline presenti nell'ambito del vertical track.

Orario di ricevimento

Su appuntamento richiesto via mail.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The student will learn:

  • to correctly use the terms related to the main neoplastic diseases
  • the tests, the correct diagnostic procedures and the guide lines for the treatment of the main cancers.
  • the main mechanisms of action of antineoplastic drugs
  • Learn the diagnostics to be used in precision medicine
  • Participate in the simulated discussion of clinical cases in a multidisciplinary setting.

Contents

  • Cancer epidemiolgy and cancer genetics
  • Early and advanced breast cancer
  • Early and advanced lung cancer
  • Early and advanced colorectal cancer
  • Early and advanced pancreatic cancer
  • Early and advanced prostate cancer
  • Early and advanced melanoma

Detailed program

  • Cancer Epidemiology: Prevalence and incidence of the main neoplasms in Italy and worldwide. Didactic Method (DE): Lecture, 2 hours
  • Cancer Genetics: Hereditary cancer syndromes, with particular attention to King syndrome, Lynch syndrome, and Li-Fraumeni syndrome. Didactic Method (DE): Lecture, 2 hours
  • General Approach to the Patient with Suspected Oncologic Disease: Assessment of oncologic risk, medical history collection, clinically relevant signs/symptoms, care goals, principles of oncologic treatment. Didactic Method (DE): Lecture, 2 hours
  • Early-Stage Breast Cancer: Classification by breast cancer subtypes, therapeutic algorithm by subtype, side effects of main targeted therapies, the role of the multidisciplinary team. Didactic Method (DE): Lecture, 2 hours
  • Advanced-Stage Breast Cancer: Molecular classification, diagnostic/therapeutic innovations, care algorithm. Didactic Method (DE): Lecture, 2 hours
  • Lung Cancer (NSCLC): The role of the oncologist in the multidisciplinary team, the role of liquid biopsy, drugs used in oncogene-addicted and non-oncogene-addicted tumors, main side effects, synergy with the radiation oncologist and thoracic surgeon, multidisciplinary management in the advanced stage of disease, the role of simultaneous care. Didactic Method (DE): Lecture, 2 hours
  • Colorectal Cancer: The role of the oncologist in the multidisciplinary team, drugs used in early and metastatic stages, main side effects, synergy with the radiation oncologist and abdominal surgeon. Didactic Method (DE): Lecture, 2 hours
  • Pancreatic Cancer in Early and Advanced Stages: Elective diagnostics, surgery and systemic therapy, care algorithms, palliative and pain-relieving treatments, new drugs. Didactic Method (DE): Lecture, 2 hours
  • Prostate Cancer in Early and Advanced Stages: Elective diagnostics, surgery, radiotherapy and systemic therapy for early and metastatic disease, care algorithms, palliative and pain-relieving treatments, new drugs. Didactic Method (DE): Lecture, 2 hours
  • Melanoma in Early and Advanced Stages: Elective diagnostics, surgery, radiotherapy and systemic therapy for early and metastatic disease, care algorithms, immunotherapy and targeted therapy, new drugs. Didactic Method (DE): Lecture, 2 hours

Prerequisites

SKILLS:

  • identify the key elements in setting up a diagnostic path for individual cancer types
  • acquisition of basic methodologies for reading data relating to practice-changing oncological studies.

Teaching form

Lectures + learning materials; analysis and discussion of simulated and real clinical cases with definition of the work up

Textbook and teaching resource

Slides used during the lessons.
DeVita, Hellman, and Rosenberg's Cancer : principles & practice of oncology ed. 2023 and in electronic format:

Semester

Second semester.

Assessment method

Oral examination integrated with the disciplines present in the vertical track.

Office hours

By appointment required by mail.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/06
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
0
Language
English

Staff

    Teacher

  • AZ
    Alberto Zambelli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics