Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 5th year
  1. Anatomy of The Digestive System
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Anatomy of The Digestive System
Course ID number
2526-5-H4102D043-H4102D142M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Digestive Health

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivi generali.

  1. raggiungere una approfondita conoscenza dei visceri relativi al sistema digestivo, comprensiva di: vascolarizzazione, drenaggio linfatico, innervazione e rapporti con legamenti/peritoneo;
  2. revisione delle principali caratteristiche della parete addominale.

Descrittori di Dublino per i risultati di apprendimento:

  1. Conoscenza e comprensione: approfondimento della conoscenza dell'anatomia del tratto gastrointestinale con un approccio orientato alla pratica clinica;
  2. Applicazione della conoscenza e della comprensione: sfruttando le conoscenze descritte al punto (1), verrà raffinata la capacità di interpretare i riscontri clinici e diagnostici (ad es., radiodiagnostica), comprendendo se le caratteristiche osservate siano normali o meno;
  3. Autonomia di giudizio: si imparerà ad allocare correttamente le decisioni cliniche sulla base dell'utilizzo di nozioni anatomiche clinicamente rilevanti;
  4. Capacità comunicative: arricchimento della loro capacità di discutere con colleghi/e e pazienti/caregiver su nozioni anatomiche clinicamente rilevanti per questo vertical track;
  5. Capacità di apprendimento: approfondimento della capacità di interpretare i risultati diagnostici durante la valutazione clinica e durante l'interpretazione degli esami radiologici/diagnostici (ad esempio, ecografia).

Contenuti sintetici

Dettagliata descrizione dei visceri del sistema gastrointestinale e revisione della parete addominale.

Programma esteso

Anatomia di superficie.
Punti di riferimento superficiali della parete addominale: processo xifoideo, margine costale, cresta iliaca, tubercolo pubico, sinfisi pubica, legamento inguinale, anello inguinale superficiale, ombelico, linea alba, linea semilunare e inserzioni tendinee del muscolo retto dell'addome.
Linee addominali: piano transpilorico, piano subcostale, piano intercristale. Quadranti addominali.
Parete addominale.
Parete addominale anterolaterale e posteriore. Cute, fascia superficiale, fascia profonda. Muscoli: obliquo esterno ed interno, trasverso, retto dell'addome, piramidale. Guaina dei retti. Fascia trasversale. Arterie, vene, vasi linfatici e nervi della parete addominale anterolaterale. Canale inguinale: anello inguinale profondo e superficiale, pareti del canale inguinale.
Peritoneo
Organizzazione generale, legamenti, omenti, mesenteri, cavità peritoneale. Rapporti dei diversi organi con il foglietto peritoneale. Organi intraperitoneali, retroperitoneali e sottoperitoneali. Spazi e recessi peritoneali. Borsa omentale (retrocavità degli epiploon) e forame epiploico. Funzioni del peritoneo.
Dettagliata descrizione dei visceri del sistea digestivo e ghiandole annesse
Posizione, forma, dimensioni, parti, rapporti, vascolarizzazione, drenaggio linfatico ed innervazione di: stomaco, duodeno, cieco, colon ascendente, discendente e colon trasverso, appendice, fegato, cistifellea, pancreas. Specifico focus sulla circolazione portale.

Prerequisiti

Nozioni acquisite nel corso del I anno Fundamentals of Human Morphology.

Modalità didattica

Le attività didattiche (lezioni) si basano su diverse modalità didattiche: le ore dell'intero corso sono suddivise in 2 lezioni in presenza presso l'Aula di Anatomia, edificio u8/Asclepio a Monza. Ciascuna lezione è suddivisa in una prima parte a carattere erogativo: il docente presenta i contenuti utilizzando il tavolo di dissezione virtuale presente nell'Aula di Anatomia (Anatomage Table) per consentire agli studenti di visualizzare le strutture presentate in 3D. Nella seconda parte della lezione, la didattica è interattiva: la classe è divisa in piccoli gruppi di non più di 6-8 studenti, avvalendosi anche di attività di tipo flipped classification. Gli studenti svolgono personalmente esercizi di consolidamento delle informazioni presentate nella prima parte della lezione utilizzando i modelli 3D disponibili in aula, materiali didattici cartacei e/o online messi a disposizione dal docente e utilizzando Anatomage Table per le dissezioni virtuali. Anche la strategia di gamification fa parte delle attività interattive: un piccolo torneo a squadre tra i diversi gruppi viene svolto utilizzando la modalità quiz di Anatomage Table.

Materiale didattico

Treatise on Human Anatomy (Systemic Approach), Topographic Approach, Atlas - G. Anastasi G. et al.; E. Mtui (editor).
Gray's Anatomy: The Anatomical Basis of Clinical Practice, by S. Standring.
Atlas of Human Anatomy, by F. H. Netter.
Human Anatomy Atlas, by G. Anastasi, E. Gaudio, C. Tacchetti, E. Mtui.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre, 5° anno.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Otto domande a risposta multipla (1 risposta corretta su 4 scelte). Ogni risposta corretta vale 1 punto, la risposta non data/sbagliata vale 0 punti. Tale verifica verrà effettuata nel contesto dell'esame integrato del vertical track.

Orario di ricevimento

Previo appuntamento email con la docente.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

Overall aims.

  1. acquiring an in-depth knowledge of gastrointestinal system viscera, with a focus also on: vascularisation, lymphatic drainage, relationship with peritoneum/ligaments;
  2. revision of the main features of the abdominal wall.

Dublin descriptors for the learning outcomes:

  1. Knowledge and understanding: students will deepend their knowledge of the gastrointestinal system anatomy with a clinically-oriented approach;
  2. Applying knowledge and understanding: exploiting knoweldge described in point (1), students will be enabled to interpret clinical and diagnostic findings understanding if observed features are normal or not;
  3. Making judgements: students will be able to correctly allocate clinical decision based on clinically-oriented anatomy exploitation;
  4. Communication skills: students will deepen their ability to discuss with colleagues and patients/caregivers on clinically-oriented anatomy facts relevant to this vertical track;
  5. Learning skills: students will deepen their ability to interpret diagnostic findings at clinical evaluation as well as during radiological/diagnostic exames (e.g., US) interpretation.

Contents

Detailed description of abdominal viscera and revision of abdominal wall main features.

Detailed program

Surface anatomy.
Surface landmarks of the abdominal wall: xiphoid process, costal margin, iliac crest, pubic tubercle, symphysis pubis, inguinal ligament, superficial inguinal ring, umbilicus, linea alba, linea semilunaris and tendinous insersections of the rectus abdominis. Abdominal lines: transpyloric plane, subcostal plane, intercristal plane. Abdominal quadrants.
Abdominal wall.
Anterolateral and posterior abdominal wall. Skin, superficial fascia, deep fascia. Muscles: external and internal oblique, transversus, rectus abdominis, pyramidalis. Rectus sheath. Fascia transversalis. Arteries, veins, lymph vessels and nerves of the anterolateral abdominal wall. Inguinal canal: deep and superficial inguinal rings, walls of the inguinal canal.
Peritoneum.
General arrangement, ligaments, omenta, mesenteries, peritoneal cavity. Relationships of the different organs to their peritoneal covering. Intraperitoneal, retroperitoneal and subperitoneal organs. Peritoneal pouches, spaces and recesses. Lesser sac and epiploic foramen. Functions of the peritoneum.
Detailed description of gastrointestinal system viscera and associated glands
Position, shape, size, parts, relations, vascularisation, lymphatic drainage, and innervation of: stomach, duodenum, cecum, ascending, descending and transverse colon, appendix, liver, gallbladder, pancreas. A specific focus is given on portal system.

Prerequisites

Knowledge acquired during the 1st year course Fundamentals of Human Morphology.

Teaching form

Didactic activities (lessons) rely on different teaching methods: the entire course is divided into 2 in person lessons in the Anatomy Room, u8/Asclepio building in Monza. Each lesson is divided into a part of a delivery nature: the teacher presents the contents using the virtual dissection table present in the Anatomy Room (Anatomage Table) to allow students to visualise the structures presented in 3D. In the second part of the lesson, the teaching is interactive: the class is divided into small groups of no more than 6-8 students, also relying on flipped classroom type activities. The students carry out exercises to consolidate the information presented in the first part of the lesson using the 3D models available in the classroom, paper and/or online teaching materials made available by the teacher and using Anatomage Table for virtual dissections personally. Gamification strategy is also part of the interactive activities: a small team tournament among the different groups is performed using the quiz mode of Anatomage Table.

Textbook and teaching resource

Treatise on Human Anatomy (Systemic Approach), Topographic Approach, Atlas - G. Anastasi G. et al.; E. Mtui (editor).
Gray's Anatomy: The Anatomical Basis of Clinical Practice, by S. Standring.
Atlas of Human Anatomy, by F. H. Netter.
Human Anatomy Atlas, by G. Anastasi, E. Gaudio, C. Tacchetti, E. Mtui.

Semester

Second semester, 5th year.

Assessment method

Eight multiple choice questions (1 correct answer out of 4 choices). Every correct answer equals 1 point, not given/wrong answer equals 0 point. This assessment will be part of the assessment of the whole vertical track.

Office hours

Upon emailing teaching staff.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
BIO/16
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
10
Language
English

Staff

    Teacher

  • Paola Alberti
    Paola Alberti

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics