Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 5th year
  1. Diagnostics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Diagnostics
Course ID number
2526-5-H4102D043-H4102D184M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Digestive Health

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Fornire le conoscenze di base relative alle più importanti modalità di imaging ed al loro utilizzo clinico nel contesto della radiologia gastroenterologica. Il ruolo della radiologia convenzionale e tomografica, incluse le tecniche ibride verrà illustrato. Il principale scopo del corso è documentare il potenziale delle diverse tecniche di imaging nella gestione delle patologie.

Contenuti sintetici

Valutare l’efficacia della radiologia convenzionale digitale e delle varie tecniche tomografiche digitali, quali TC e Risonanza magnetica nella determinazione diagnostica della patologia. Accanto a ciò, il ruolo della ecotomografia verrà discusso.

Programma esteso

Ruolo della radiologia convenzionale nella patologia gastroenterica in emergenza-urgenza. Valore di TC ed RM come stazioni diagnostiche fondamentali nella gestione della patologia infiammatoria, degenerativa e neoplastica nel distretto gastroenterico. Verranno date informazioni di base per quanto concerne l’interpretazione delle immagini, nei contesti clinici più comuni.

Prerequisiti

Conoscenze di base di anatomia umana, fisiologia e patologia generale.

Modalità didattica

5 lezion frontali da 2 ore svolte in modalità erogativa in presenza .

Materiale didattico

Textbook of gastrointestinal radiology.

Richard M Gore ed.

Elsevier Health Europe

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale di circa 20-30 minuti. L’esame risulta favorevole se viene raggiunto un punteggio pari o superiore a 18/30. Discussione orale con approfondimento di vari argomenti. Le domande verranno concepite al fine di indurre lo studente a ragionare sul percorso diagnostico atto ad inquadrare la problematica clinica discussa.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

To provide the basic knowledge concerning the most important imaging modalities and their clinical use in the context of gastroenterologic radiology. The role of conventional radiology and of cross sectional imaging, including hybrid modalities will be assessed.

The main purpose of the course is to illustrate the potential of these imaging techniques in order to determine correct clinical management of the diseases.

Contents

Conventional X rays examination efficacy in various clinical settings. Computed tomography, and magnetic resonance will be extensively discussed as the pillars of gastroenterologic radiology. The potential of ultrasound examination will be shown

Detailed program

Conventional digital radiology as a basic approach in emergengy. CT and MRI techniques as the most important means to determine the diagnosis and to generate the adequate follow up protocols. Basic information about the method of image interpretationswill be provided.

Prerequisites

Basic knowledge of human anatomy, phisiology, and general pathology.

Teaching form

5 front lessons of 2 hours in attendance

Textbook and teaching resource

Textbook of gastrointestinal radiology.

Richard M Gore ed.

Elsevier Health Europe

Semester

Second semester

Assessment method

Oral exam conducted in approximately 20-30 minutes. The exam is positively evaluated with a score of 18/30 or higher. Oral discussion with possible deepening of one or more topics. The questions proposed will be constructed in such a way to induce the student to understand the clinical use and significance of any of the most relevant imaging modalities.

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/36
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
10
Language
English

Staff

    Teacher

  • SS
    Sandro Sironi

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics