Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Internal Medicine
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Internal Medicine
Course ID number
2526-2-H4102D053-H4102D189M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Basic Clinical Skills

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Medicina interna

Al termine del programma di Clerkship, lo studente deve essere in grado di:

  • Approcciare adeguatamente il paziente (saper assumere atteggiamento e linguaggio in relazione alle condizioni di paziente e ambiente (ambulatorio, degenza, emergenza)
  • Raccogliere correttamente un anamnesi
  • Estrarre ed imputare dati clinici da data base elettronico, adottando una corretta terminologia semeiologica;
  • Identificare sintomi e segni di anormalità / alterazione (interpretare i più comuni esami di laboratorio)
  • Praticare correttamente le manovre semeiologiche generali sul paziente (effettuare l'esame obiettivo generale, addominale, cardiovascolare, toraco-polmonare
  • Misurare la pressione arteriosa, rilevare la frequenza cardiaca periferica e centrale, effettuare saturimetria, eseguire un ECG;
  • Iniziare ad applicare gli strumenti logici del ragionamento clinico nella valutazione critica di sintomi, segni clinici, e dati laboratoristici e strumentali;

Contenuti sintetici

Il programma di Clerkship è disegnato per permettere agli studenti di sviluppare un approccio integrato al rapporto paziente-medico. Il focus sarà dedicato all’apprendimento delle tecniche semeiologiche di base, al fine di preparare lo studente al programma clinico.

Medicina interna

Il programma si fonda su 3 componenti maggiori:

1. Capacità verbali e relazionali (incluse abilità di comunicazione, Principi di raccolta di un anamnesi mirata: metodologia di approccio al paziente anziano, adulto e pediatrico e valutazione di genere. raccolta di anamnesi approccio età- e genere correlato). Rilievi anamnestici particolari (alterazioni della coscienza, dei sensi, segni di anormalità).

2. Conoscenze di base dell’esame obiettivo. Conoscenza dei principi di base dell’esame obiettivo generale e mirato per organi, con rilievi attesi ed inattesi (le quattro fasi: Ispezione, Palpazione, Percussione, Auscultazione). Identificazione dei quadri identificativi per l’identificazione di segni e sintomi caratteristici per la diagnosi dei problemi. Semeiotica generale del dolore. Alterazioni della temperatura. Alterazioni del sensorio.

3. Interpretazione dei Dati. (relazione patiente-medico, Segni e sintomi, valutazione dei risultati di test diagnostici. Capacità di estrarre ed imputare dati in cartella clinica elettronica e/o cartacea con terminologia medica appropriata. Preparazione di una relazione clinica (lettera dimissioni dopo visita ambulatoriale).

Programma esteso

Medicina interna

  • ANAMNESI
    FUNZIONI BIOLOGICHE, SEGNI E SINTOMI
  • Dolore e cefalea
  • Stato di coscienza - Sonno
  • Sete, Fame,
  • Diuresi, Minzione, Alvo
  • Vomito, Singhiozzo, starnuto
  • Tosse, Dispnea
  • Prurito, Alterazioni cutanee
  • Cardiopalmo
  • Libido e attività sessuale
  • Astenia, Debolezza
  • Vertigine
  • Lipotimia
  • ESAME OBIETTIVO GENERALE
  • Stazione eretta e deambulazione / Decubito
  • Sistema nervoso , Psiche e sensorio (orientamento spazio-temporale) delirio
  • Conformazione somatica generale - Livello di differenziazione sessuale
  • Stato di nutrizione /idratazione / Temperatura corporea
  • Stato di sanguificazione - Cianosi
  • Pigmentazione cutanea ( Ittero, etc.) /Annessi cutanei
  • Esantemi infettivi
  • Edemi
  • Esame Facies, Collo , Apparato linfoghiandolare
  • Mammella
  • EMATOLOGIA
  • Emorragie ed emostasi
  • Cellule del sangue / Plasma / Sierodiagnosi / Emocoltura
  • GHIANDOLE A SECREZIONE INTERNA
  • Ipofisi, Tiroide, Paratiroidi, Timo, Pancreas endocrino, Surrene, Testicolo, Ovaio
  • TORACE
  • Respiro (normalità e patologia)
  • Espettorato /Emottisi
  • Semeiotica fisica del torace
  • Valutazione funzionale della respirazione
  • Semeiologia di imaging dell'apparato respiratorio
  • CUORE E VASI
  • Polso
  • Semeiotica fisica del cuore e dei vasi (Arterie, Piccoli vasi, Vene)
  • Auscultazione del cuore e fonocardiografia ( Toni, Soffi , Sfregamenti pericardici)
  • Semeiotica strumentale del cuore e dei vasi (misurazione Pressione arteriosa, principi di Elettrocardiografia)
  • ADDOME
  • Calo ponderale non intenzionale
  • Semeiotica generale e fisica dell'addome
  • Ematemesi / Melena
  • Ghiandole salivari
  • Esofago, Stomaco, Duodeno, Digiuno, ileo e colon, Regione ano-rettale, Fegato, Vie biliari, Pancreas esocrino, Milza
    Endoscopia digestiva (principi delle metodiche)
  • Agobiopsia epatica (principi )
  • Esame delle feci
  • RENE
  • Semeiotica fisica e funzionale del rene
  • Semeiologia di imaging del rene
  • Agobiopsia renale
  • Es Urine

Prerequisiti

Medicina interna

Conoscenze di :

· anatomia umana
· biochimica
· fisiologia umana
· Fundamentals of Radiology

Modalità didattica

Medicina interna

Il programma di Clerkship clinica prevede la frequenza a rotazione in differenti ambiti specialistici della medicina interna, adulto e pediatrico. Le attività definite saranno svolte in sessioni d’insegnamento, in sessioni pratiche, in autoapprendimento e su pazienti ambulatoriali e in degenza:

  • Problem-based learning & Case-based learning (32 h)
  • Sessioni tutoriali di esercitazioni pratiche tra studenti, ed infine su pazienti (degenza ed ambulatoriali) 26 h
  • Sessioni di autoapprendimento
  • Lezioni frontali 2H
  • Frequenza presso le strutture di degenza ed ambulatoriale (NUM ORE TIROCINIO ???

Gli studenti riceveranno feedback regolari durante tutto il tirocinio in base alle loro capacità di valutazione critica e di risoluzione dei problemi medici, nonché alla loro comprensione delle conseguenze terapeutiche e di eventuali ulteriori indagini. Durante la normale cura del paziente, agli studenti sarà richiesto di dimostrare queste abilità e incorporare questa conoscenza nelle loro decisioni

Materiale didattico

Medicina interna

  • Seidel's physical examination handbook 9ᵗʰ Ed.- Solomon, Ball et al. 2018
  • Harrison’s Principles of Internal Medicine 20ᵗʰ ed- Fauci et Al 2018
  • Oxford Handbook of Clinical and Laboratory Investigation, Drew Provan Oxford University press, 2018
  • Physical Examination for Surgeons: An Aid to the MRCS OSCE. Petrut Gogalniceanu, James Pegrum, William Lynn. Cambridge University Press; 1st edition. ISBN-10: 1107625548; ISBN-13: 978-1107625549.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° e 2° semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Medicina interna

Prove “in itinere” dopo sessioni di case- e problem-based learning:

· Preparazione di saggio breve su tematiche svolte (anche lavoro di gruppo)

· L’apprendimento di competenze cliniche è verificato tramite test teorico/pratici chiamati OSCE (“esame clinico obiettivo strutturato”). In ciascun OSCE lo studente viene confrontato con una situazione clinica nella quale si richiede di eseguire una o più attività cliniche (p.e. raccolta anamnesi, esame obiettivo, test semeiologici, capacità di comunicazione, interpretazione di dati strumentali, decisioni cliniche). Ogni studente riceve di volta in volta un riscontro del risultato ottenuto e del punteggio totale dei vari OSCE sostenuti. Esercizi pratici su manovre semeiologiche (tra studenti e su paziente)

· Produzione di almeno un quiz a risposta chiusa (scelta multipla) mirato per ciascuna sessione di case- e problem-based learning

Prova finale:

· Test a risposte chiuse (30 domande a scelta multipla o dicotomica – 1 punto a domanda – livello minimo per il superamento 18/30): propedeutico all'esame pratico: anamnesi ed esame obiettivo del paziente
· Raccolta e valutazione globale degli elaborati prodotti in corso delle sessioni PBL/CBL
Il giudizio finale sarà: Idoneo /non Idoneo

Orario di ricevimento

Su appuntamento preso per mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Internal Medicine

At the end of the clerkship program the student should be able to:

  • adequately approach patient encounter (adapt attitude and language to both patient status and environment (out-patient, in-patient, emergency)
  • Properly collect a medical history
  • Imput and extract data from an electronic medical data base (proper use of medical language)
  • Identify signs and symptoms of abnormality /alteration (interpretation of the most common biochemical tests)
  • Practice the proper physical examination/maneuvers on patients (general examination, abdomen, cardiovascular and thorax-pulmonary)
  • Blood pressure, central and peripheral heart rate measurement, Oximetry, ECG
  • Apply the clinical reasoning based on signs, symptoms and laboratory findings

Contents

The medical Clerkship is designed to allow students to develop an integrated approach to the doctor-patient relationship.

In the Medical Clerkship, the focus is on learning core medical concepts and basic professional skills to prepare students for the Clinical program and beyond.

Internal Medicine

The clerkship program is based on 3 major components:

1. Verbal data-gathering (including communication skills, medical history-taking; Age-specific approach for infants, children, adolescents, and older adults, and the healthy female evaluation

2. Basic physical examination skills. Key physical exam steps (Inspection, Palpation, Percussion, Auscultation), along with expected and unexpected findings. clues for identifying characteristic symptoms and diagnosing patient problems

3. Data interpretation (patient-physician relationship, signs & symptoms, diagnostic tests findings evaluation). Reporting and documenting findings for electronic charting

Detailed program

Internal Medicine

  • MEDICAL HISTORY
    BIOLOGICAL FUNCTIONS, SIGNS and SYMPTOMS
  • Pathophysiology of Pain (Chest , Abdomen, Headache , Back and Neck)
  • State of conscousness /Sleep
  • Thirst / Hunger,
  • Diuresis, Bowel alterations
  • Vomiting, Indigestion,
  • Cough, Dyspnea
  • Pruritus, skin alterations
  • Palpitations
  • Libido and sexual activity
  • Fatigue
  • Dizziness and Vertigo
  • Syncope
  • GENERAL EXAMINATION
  • Gait disorders, imbalance, decubitus
  • Confusion and delirium, hemispatial neglet
  • General body conformation – grade of sexual development/differentiation
  • Nutritional Status /Idratation
  • Body Temperature (fever, rash)
  • Cianosis
  • Skin pigmentation (aundice, pruritus) /Skin disorders /Infectious exanthemas
  • Edemi
  • Head & Neck,
  • Enlargement of lymph nodes and spleen
  • Breast
  • HEMATOLOGIC ALTERATIONS
  • Anemia
  • Bleeding and thrombosis
  • Interpreting Peripheral Blood Smears
  • ENDOCRIN SYSTEM
  • Pituitary gland, Thyroid, Parathyroids, Thymus, Pancreas, Adrenal, Testicle, Ovary
  • CHEST
  • Normal and pathological breathing
  • Cough,
  • Hemoptysis
  • Hypoxia, cianosis
  • Examination of chest
  • Functional evaluation of the respiratory system
  • Interpretation of basic chest imaging
  • HEARTH and VESSELS
  • Rithm Disorders
  • Examination of hearth, arteries and veins
  • Auscultation (murmurs, tones, rubbings)
  • Blood pressure
  • Principles of ECG
  • ABDOMEN
  • Unintentional weight loss
  • Gastrointestinal bleeding
  • Diarrhea and constipation (stool exam)
  • Jaundice
  • Abdominal swelling and ascites
  • Examination of the abdomen
  • Ghiandole salivari, Esofago, Stomaco, Duodeno, Digiuno, ileo e colon, Regione ano-rettale, Fegato, Vie biliari, Pancreas esocrino, Milza
  • Knowledge of the principles of digestive Endoscopy digestiva
  • Liver biopsy (principles)
  • KIDNEY
  • Fluid and electrolyte disturbances
  • Examination of the kidney
  • Imaging and functional examination of the kidney (Urinary test)
  • Kidney biopsy (principles)

Prerequisites

Internal Medicine

Adequate knowledge of

· Human anatomy
· Biochemistry
· Physiology
· Fundamentals of Radiology

Teaching form

Internal Medicine

The clinical clerkship program provides for rotational attendance in different specialist fields of internal medicine, both adult and pediatric. The defined activities will be carried out in teaching sessions, in practical sessions, in self-learning and on outpatient and inpatients:

  • Problem-based learning (PBL)
  • Case Based Learning (CBL)
  • Practice sessions with puppets or among students/teachers
  • Attending Out- and Inpatients hospital wards
  • Frontal lectures
  • Attendance of in patients and outpatients units

Students shall receive regular feedbacks throughout the clerkship according to their critical appraisal and medical problem-solving skills, as well as their understanding of therapeutic consequences and eventual further investigations. During normal patient care, students will be required to demonstrate these skills and incorporate this knowledge into their care decisions

Textbook and teaching resource

Internal Medicine

  • Seidel's physical examination handbook 9ᵗʰ Ed.- Solomon, Ball et al. 2018
  • Harrison’s Principles of Internal Medicine 20ᵗʰ ed- Fauci et Al 2018
  • Oxford Handbook of Clinical and Laboratory Investigation, Drew Provan Oxford University press, 2018
  • Physical Examination for Surgeons: An Aid to the MRCS OSCE. Petrut Gogalniceanu, James Pegrum, William Lynn. Cambridge University Press; 1st edition. ISBN-10: 1107625548; ISBN-13: 978-1107625549.

Semester

1st & 2nd semester

Assessment method

Internal Medicine

Ongoing testing after each PBL/PCL:

· Short essay (including group-work) related to each PBL/PCL session

· The development of clinical skills is assessed by OSCE (Objective structured clinical examination). Each OSCE faces the student with a unique clinical case which will test particular skills such as history-taking, physical examination, practical tests/maneuvers, communication skills, test/data interpretation, medical decision-making. Each student receives feedback from the assessor as well as overall scores for each OSCE.

· The preparation , by the student, of a multiple choice quiz for each PBL/CBL session

Final test:

· Multiple choice quiz (30 questions – 1 point for question – minimal level for idoneity: 18/30, propedeutic to practical examination: formal clinical evaluation of a patient (history, physical examination)

· Collection of the single short papers/compositions

The final evaluation shall be: Pass /not Passed

Office hours

By e-mail appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/09
ECTS
3
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Language
English

Staff

    Teacher

  • Stefano Fagiuoli
    Stefano Fagiuoli

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics