Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. General Surgery
  2. Summary
Unità didattica Course full name
General Surgery
Course ID number
2526-2-H4102D053-H4102D190M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Basic Clinical Skills

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso/blocco di attività, lo studente avrà compreso la storia generale della chirurgia attraverso i secoli e il ruolo attuale della chirurgia nella gestione generale delle patologie gastrointestinali.
Saranno inoltre in grado di:

· Interagire con il paziente

· Raccogliere l'anamnesi medica e chirurgica

· Adottare la terminologia adeguata per comunicare con i pazienti e con il personale sanitario

· Utilizzare un database elettronico per i dati clinici

· Individuare, esaminare e descrivere i principali sintomi e segni patologici in relazione agli aspetti chirurgici delle patologie gastrointestinali. Evidenziare un approccio multidisciplinare, sfruttando il Metodo PBL.

Adottare le competenze teorico-pratiche adeguate per eseguire le prove di esame clinico di base in chirurgia generale e nelle specialità chirurgiche.

Eseguire manovre chirurgiche di base come esame pelvico, cateterizzazione urinaria, suture cutanee

Contenuti sintetici

Storia e ruolo attuale della chirurgia nella gestione generale dei pazienti
Approccio al paziente chirurgico, approccio professionale allo specialista in altre discipline mediche e al personale infermieristico.
Raccolta adeguata della storia clinica e sociale del paziente
Esame fisico del paziente chirurgico
Formulazione dell'ipotesi diagnostica e pianificazione del successivo iter diagnostico.
tecnica di manovre di base quali esame pelvico, cateterismo urinario, sutura cutanea

Programma esteso

toria e ruolo attuale della chirurgia nella gestione generale dei pazienti
Approccio al paziente chirurgico, approccio professionale allo specialista in altre discipline mediche e al personale infermieristico.
Raccolta adeguata della storia clinica e sociale del paziente
Esame fisico del paziente chirurgico
Formulazione dell'ipotesi diagnostica e pianificazione del successivo iter diagnostico.
tecnica di manovre di base quali esame pelvico, cateterismo urinario, sutura cutanea

Prerequisiti

competenze mediche di base acquisite con la semeiotica

Modalità didattica

Lezioni frontali, sessioni PBL, esercitazioni al letto del paziente

Materiale didattico

Testo di chirurgia Sabiston

Physical Examination for Surgeons, ed. Petrut Gogalniceanu, James Pegrum and William Lynn. Published by Cambridge University Press. © Cambridge University Press 2015.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I e II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Test durante il corso dopo ogni PBL/PCL:

  • Saggio breve (eventualmente anche in gruppi)

  • Prove pratiche/manovre

  • Test a scelta multipla

Prova finale:

  • Test a scelta multipla

  • Prove pratiche/manovre

  • Raccolta delle composizioni scritte

  • Lo sviluppo delle capacità cliniche è valutato dall'OSCE (esame clinico strutturato oggettivo). Ogni OSCE affronta lo studente con un caso clinico unico che metterà alla prova abilità particolari come l'anamnesi, l'esame fisico, test pratici/manovre, capacità di comunicazione, interpretazione di test/dati, processo decisionale medico. Ogni studente riceve un feedback dal valutatore nonché i punteggi complessivi per ciascuna OSCE.

Orario di ricevimento

Su richiesta concordata tramite email

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

At the end of the course/activity block, the student will have understood the general history of surgery through the centuries and the current role of surgery in the general management of the GI diseases.
They will also be able to adapt to the surgical patient the following items:

· Approach the patient

· Harvest a medical and surgical history

· adopt the appropriate terminology to communicate with patients and surgical staff

· Use an electronic database for clinical data

· Identify, examine and describe the main pathological symptoms and signs in relation to the surgical aspects of GI disorders. Highlight on a multidisciplinary approach, exploiting the PBL Method.

Adopt the appropriate theorical and practical skills to perform the basic clinical examination tests in general surgery and surgical specialties.

Perform basic surgica maneuvers such as pelvic examination, urinary catheterisation, skin sutures

Contents

History and current role of surgery in the general management of patients
Approach to the surgical patient, professional approach to specialist in other medica disciplines and the nurse staff.
Appropriate collection of patient's clinical and social history
Physiscal examination of the surgical patient
Formulation of diagnostical hypostesis and planning of the subsequent diagnostic workup.
technique of basic maneuvers such as pelvic examination, Urinary catheterisation, skin suture

Detailed program

History and current role of surgery in the general management of patients
Approach to the surgical patient, professional approach to specialist in other medica disciplines and the nurse staff.
Appropriate collection of patient's clinical and social history
Physiscal examination of the surgical patient
Formulation of diagnostical hypostesis and planning of the subsequent diagnostic workup.
technique of basic maneuvers such as pelvic examination, Urinary catheterisation, skin suture

Prerequisites

basic medical skills acquired with semeiotics

Teaching form

Frontal lessons, PBL sessions, bedside exercises

Textbook and teaching resource

Sabiston's textbook of surgery

Physical Examination for Surgeons, ed. Petrut Gogalniceanu, James Pegrum and William Lynn. Published by Cambridge University Press. © Cambridge University Press 2015.

Semester

I and II semester

Assessment method

Ongoing tests after each PBL/PCL:

  • Short essay (eventually also in groups)

  • Practical tests/maneuvers

  • Multiple choice tests

Final test:

  • Multiple choice tests

  • Practical tests/maneuvers

  • Collection of the single short papers/compositions

  • Development of clinical skills is assessed by OSCE (Objective structured clinical examination). Each OSCE faces the student with a unique clinical case which will test particular skills such as history-taking, physical examination, practical tests/maneuvers, communication skills, test/data interpretation, medical decision-making. Each student receives feedback from the assessor as well as overall scores for each OSCE.

Office hours

Upon request by email

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
MED/18
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Language
English

Staff

    Teacher

  • FN
    Flavia Neri
  • MP
    Michele Pisano

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics