Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 6th year
  1. Assessment Internship in Surgery-Medical Board Exam
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Assessment Internship in Surgery-Medical Board Exam
Course ID number
2526-6-H4102D076
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Tirocinio Professionalizzante Valutativo per l’esame di stato (TPVES)
consolidamento, verifica di apprendimento e accertamento delle capacità dello studente relative al «saper fare e al saper essere medico» : applicare le conoscenze biomediche e cliniche alla pratica medica, nel risolvere questioni di deontologia professionale e di etica medica, nel dimostrare attitudine a risolvere problemi clinici.”

Contenuti sintetici

accertamento del "saper fare e al saper essere medico" nell'ambito chirurgico

Programma esteso

Prerequisiti

Il TPVES viene svolto dallo studente al sesto anno di corso (secondo quanto previsto dal piano degli studi)

Modalità didattica

Rapporto Tutore : Studente = 1:1
Frequenza in Reparto di degenza, in ambulatorio, in Day Hospital (attività tutorata)
Attesa acquisizione delle seguenti competenze:

  • Messa in atto delle buone pratiche del rapporto medico-paziente: colloquio, informazione, chiarezza, acquisizione del consenso.
  • Raccogliere l’anamnesi e eseguire un esame obiettivo (supervisionato)
  • Applicare il ragionamento clinico (supervisionato)
  • Interpretazione gli esami di laboratorio e di diagnostica per immagini
  • Trattamenti farmacologico e non
  • Compilazione lettera dimissione
  • applicazione appropriatezza nell’indicazione al ricovero/percorsi di riabilitazione/ricovero protetto
  • conoscenza azioni di prevenzione e di educazione sanitaria
  • Conoscenza e consapevolezza su organizzazione del Servizio Sanitario Nazionale e del Servizio Sanitario Regionale
  • Rispetto degli orari di inizio e fine turno, vestizione adeguata al ruolo, dotazione tecnica adeguata
  • Conoscenza e Rispetto delle regole del reparto e/o ambulatorio
  • Interazione adeguata con personale medico, infermieristico e tecnico del reparto
  • Conoscenza e consapevolezza dei diversi ruoli e compiti dei membri dell’equipe
  • Atteggiamento propositivo: fare domande, attiva proposizione di svolgimento ccompiti

Materiale didattico

attività cliniche di ambito chirurgico

Periodo di erogazione dell'insegnamento

da gennaio del 6 anno

Modalità di verifica del profitto e valutazione

valutazione finale, condivisa tra Tutor e Coordinatore di area Chirurgica con score definitivo con valori corrispondenti a:
A: Eccellente; B: Ottimo; C: Buono; D: soddisfacente; E: Sufficiente; F: insufficiente.
Per una valutazione NEGATIVA : "F"

valutazione finale da parte dei coordinatori: IDONEO/non IDONEO

Orario di ricevimento

su appuntamento per e mail

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Evaluative Professional Training for the State exam (TPVES)
consolidation, verification of learning and assessment of the student's skills relating to "know-how and knowing how to be a doctor": applying biomedical and clinical knowledge to medical practice, in solving questions of professional ethics and medical ethics, in demonstrating aptitude for solving clinical problems

Contents

assessment of "know-how and knowing how to be a doctor" surgical area

Detailed program

Prerequisites

The TPVES is carried out by the student in the sixth year of the course (as provided for in the study plan)

Teaching form

Tutor : Student ratio = 1:1
Attendance in the inpatient ward, outpatient clinic, day hospital (tutored activity)
Expected acquisition of the following skills:
* Implementation of best practices in the doctor-patient relationship: interview, information, clarity, acquisition of consent.
* to properly collect a medical history and to perform a (supervised) physical examination
* Apply clinical reasoning (supervised)
* Interpretation of laboratory tests and diagnostic imaging
* Pharmacological and non-pharmacological treatments
* Compilation of discharge letter
* Application of appropriateness in the indication for hospitalisation/rehabilitation pathways/protected hospitalisation
* Knowledge of prevention and health education actions
* Knowledge and awareness of the organization of the National Health Service and the Regional Health Service
* Compliance with the start and end times of the shift, dressing appropriate to the role, adequate technical equipment
* Knowledge and respect for the rules of the ward and/or clinic
* Adequate interaction with medical, nursing and technical personnel of the department
* Knowledge and awareness of the different roles and tasks of the team members
* Proactive attitude: asking questions, active proposition for carrying out tasks

Textbook and teaching resource

surgical clinical activities

Semester

from january 6th year

Assessment method

Use the following letters for a POSITIVE EVALUATION with the corresponding marks: A: Excellent; B: Very good; C: Good; D: Satisfactory; E: Sufficient; F: Insufficient. Use the letter F for a NEGATIVE evaluation.

Final evaluation by coordinators: ELIGIBLE/NOT ELIGIBLE

Office hours

by appointment by e-mail

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
5
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
100
Language
English

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics