Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 4th year
  1. Biostatistics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Biostatistics
Course ID number
2526-4-H4102D089-H4102D099M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Clerkship 6

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente imparerà:

  • gli strumenti di base per comprendere i risultati scientifici in studi osservazionali e sperimentali con esito continuo, esito binario, esito tempo di sopravvivenza.
  • come interpretare i risultati dei modelli di regressione che mettono in relazione i suddetti risultati con variabili di esposizione.

Contenuti sintetici

  • Riepilogo sulle statistiche descrittive
  • Modello di regressione lineare
  • Modello di regressione logistica
  • Analisi di sopravvivenza

Programma esteso

  • Riepilogo sulle statistiche descrittive (principali indicatori e rappresentazioni grafiche)
  • Modello di regressione lineare (con esempi motivanti)
  • Modello di regressione logistica (con passaggio dalla tabella di contingenza alla regressione)
  • Analisi di sopravvivenza (principali caratteristiche di dati di sopravvivenza e modellamento non parametrico e semiparametrico)

Prerequisiti

Statistica descrittiva di base ed inferenziale

Modalità didattica

Classi tradizionali sincrone

Materiale didattico

https://hbiostat.org/bbr/descript

https://hbiostat.org/bbr/descript

R studio sofware https://posit.co/download/rstudio-desktop/

Periodo di erogazione dell'insegnamento

  • Primo semestre
  • Dalle 10 alle 13, LAB Monza

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Sulla piattaforma esamionline.elearning.

Tipologia di test: domande a scelta multipla/aperte (10 domande, 3 punti per ogni risposta corretta, nessuna penalità per risposte errate), 3 punti aggiuntivi ottenuti dalla domanda offline.

Se il punteggio totale >=18 passi.

Orario di ricevimento

Su richiesta tramite e-mail elearning, nell'aula Webex del docente.

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The student will learn:

  • the basic tools to understand scientific results in observational and experimental studies with continuous outcome, binary outcome, survival time outcome.
  • how to interpret results from regression models relating aforementioned outcome to explanatory/exposure variables.

Contents

  • Recap on Descriptive Statistics
  • Linear Regression Model
  • Logistic Regression Model
  • Survival analysis

Detailed program

  • Summary of descriptive statistics (main indicators and graphical representations)
  • Linear regression model (with motivating examples)
  • Logistic regression model (with passage from contingency table to regression)
  • Survival analysis (main characteristics of survival data and non-parametric and semi-parametric modeling)

Prerequisites

Basic descriptive and inferential statistics

Teaching form

Standard synchronous classes

Textbook and teaching resource

https://hbiostat.org/bbr/descript

https://hbiostat.org/bbr/descript

R studio sofware https://posit.co/download/rstudio-desktop/

Semester

  • First semester
  • From 10 to 13, LAB in Monza

Assessment method

On esamionline.elearning platform.

Type of test: multiple choice/open questions (10 questions, 3 points for each correct answer, no penalties for wrong answers), 3 additional points scored by the offline question.

If the total score is >=18 you pass.

Office hours

Under request by the elearning email, in the Webex room of the teacher.

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/01
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
15
Language
English

Staff

    Teacher

  • LA
    Laura Antolini

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics