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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. Attività a Scelta dello Studente
  1. Building a Team Mentality (teamworking Skills)
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Building a Team Mentality (teamworking Skills)
Course ID number
2526-3-H4102D126
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
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Obiettivi

Questo corso intensivo è progettato per fornire agli studenti di medicina le competenze e le conoscenze essenziali necessarie per costruire e mantenere team efficaci in un contesto sanitario. In particolare, il corso mira a:
Sviluppare competenze essenziali di teamwork, inclusi comunicazione, collaborazione e risoluzione dei conflitti;
Esplorare i ruoli di leadership e le dinamiche all'interno di un team;
Migliorare le abilità di problem-solving in un contesto di squadra;
Promuovere una mentalità di squadra positiva e produttiva.
Alla fine del corso, gli studenti saranno in grado di contribuire e guidare team ad alte prestazioni, migliorando così la cura e i risultati dei pazienti.

Contenuti sintetici

Gli studenti esploreranno concetti teorici e parteciperanno a esercizi pratici per migliorare la loro comprensione delle dinamiche di teamwork, leadership, comunicazione, risoluzione dei conflitti e problem-solving collaborativo.

Risultati di Apprendimento:
Alla fine del corso, gli studenti saranno in grado di:
Dimostrare una comprensione delle dinamiche di squadra e delle fasi di sviluppo del team.
Applicare strategie di comunicazione efficaci all'interno di un team.
Identificare e utilizzare i punti di forza individuali e i ruoli all'interno di un team.
Risolvere i conflitti in modo costruttivo e promuovere un ambiente di squadra positivo.
Guidare e partecipare a sforzi di problem-solving collaborativo.

Programma esteso

  1. Introduzione: Lavoro di Squadra in Ambito Sanitario
    Importanza del lavoro di squadra in ambito sanitario
    Panoramica delle dinamiche di squadra e delle fasi di sviluppo del team
    Identificazione e sfruttamento dei punti di forza individuali all'interno di un team

  2. Competenze Comunicative per il Teamwork
    Tecniche di comunicazione efficace in un contesto di squadra
    L'ascolto attivo e il suo ruolo nella comunicazione di squadra
    Strategie per una comunicazione chiara e concisa

  3. Leadership e Ruoli nei Team
    Stili di leadership e il loro impatto sulle prestazioni del team
    Ruoli e responsabilità all'interno di un team
    Strategie per una leadership e una gestione efficace del team

  4. Risoluzione dei Conflitti e Problem-Solving Collaborativo
    Fonti comuni di conflitto nei team e come affrontarle
    Tecniche per risolvere i conflitti in modo costruttivo
    Strategie ed esercizi di problem-solving collaborativo

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Lezioni frontali
Discussioni interattive
Role-play e simulazioni di casi
Esercizi pratici e attività di team-building

Materiale didattico

Verrà fornita una selezione di articoli scientifici.
Le diapositive PPT e altri materiali pertinenti saranno caricati sul sito e-learning.
Letture consigliate includono:
Katzenbach, J.R., & Smith, D.K. (2005). The Wisdom of Teams: Creating the High-Performance Organization. Harvard Business Review Press.
Lencioni, P. (2002). The Five Dysfunctions of a Team: A Leadership Fable. Jossey-Bass.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Partecipazione alle discussioni e alle attività in classe
Presentazioni di gruppo sugli esercizi di team-building

Orario di ricevimento

Per fissare un appuntamento, si prega di contattare i docenti:

Prof. Mariagrazia Strepparava
Email: mariagrazia.strepparava@unimib.it
Office: U38, Villa Serena (Monza), Room 5.24, V floor

Dr.ssa Selena Russo
Email: selena.russo@unimib.it
Ufficio: U38, Villa Serena (Monza), Stanza 5.27, V piano

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
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Aims

This intensive course is designed to provide medical students with the essential skills and knowledge required to build and sustain effective teams in a healthcare setting.
In particular, the course aims to: develop essential teamwork skills, including communication, collaboration, and conflict resolution; explore leadership roles and dynamics within a team; enhance problem-solving abilities in a team context; and promote a positive and productive team mentality. By the end of the course, students will be equipped to contribute to and lead high-performing teams, ultimately improving patient care and outcomes.

Contents

Students will explore theoretical concepts and engage in practical exercises to enhance their understanding of teamwork dynamics, leadership, communication, conflict resolution, and collaborative problem-solving.

Learning Outcomes:
By the end of the course, students will be able to:
Demonstrate an understanding of team dynamics and the stages of team development.
Apply effective communication strategies within a team.
Identify and utilise individual strengths and roles within a team.
Resolve conflicts constructively and promote a positive team environment.
Lead and participate in collaborative problem-solving efforts.

Detailed program

  1. Introduction: Teamwork in Healthcare
    Importance of teamwork in healthcare
    Overview of team dynamics and stages of team development
    Identifying and leveraging individual strengths within a team

  2. Communication Skills for Teamwork
    Effective communication techniques in a team setting
    Active listening and its role in team communication
    Strategies for clear and concise communication

  3. Leadership and Roles in Teams
    Leadership styles and their impact on team performance
    Roles and responsibilities within a team
    Strategies for effective team leadership and management

  4. Conflict Resolution and Collaborative Problem-Solving
    Common sources of conflict in teams and how to address them
    Techniques for resolving conflicts constructively
    Collaborative problem-solving strategies and exercises

Prerequisites

None

Teaching form

Lectures
Interactive discussions
Role-play and case simulations
Practical exercises and team-building activities

Textbook and teaching resource

A selection of scientific journal articles will be provided.
PPT slides and other relevant materials will be uploaded on the e-learning website.
Recommended readings include:
Katzenbach, J.R., & Smith, D.K. (2005). The Wisdom of Teams: Creating the High-Performance Organization. Harvard Business Review Press.
Lencioni, P. (2002). The Five Dysfunctions of a Team: A Leadership Fable. Jossey-Bass.

Semester

second term

Assessment method

Participation in class discussions and activities
Group presentations on team-building exercises

Office hours

To make an appointment, please contact the lecturers:
Prof. Mariagrazia Strepparava
Email: mariagrazia.strepparava@unimib.it
Office: U38, Villa Serena (Monza), Room 5.24, V floor

Dr. Selena Russo
Email: selena.russo@unimib.it
Office: U38, Villa Serena (Monza), Room 5.27, V floor

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | REDUCED INEQUALITIES
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Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
10
Language
English

Staff

    Teacher

  • MS
    Maria Grazia Strepparava

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

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