Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. Attività a Scelta dello Studente
  1. Internship in Pulmonary Vascular Disease and Heart Failure
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Internship in Pulmonary Vascular Disease and Heart Failure
Course ID number
2526-3-H4102D136
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Obiettivo della internship è una esposizione all'inquadramento diagnostico ed all'algoritmo terapeutico del trattamento delle malattie vascolari polmonari e dell'insufficienza cardiaca.

In particolare, obiettivi del corso sono:

  1. fornire le basi per la comprensione delle manifestazioni cliniche e dei quadri di presentazione delle malattie vascolari polmonari e dell'insufficienza cardiaca nelle sue varie forme
  2. esporre lo studente all'algoritmo diagnostico focalizzato a seconda del contesto clinico e della probabilità pre-test di patologia, sottolineando l'utilità dell'ecocardiografia di base ed avanzata, dei peptidi natriuretici, degli score probabilistici diagnostici per HFpEF, del cateterismo cardiaco destro, nonché degli stress test (ecocardiografia da sforzo, prova da sforzo cardiorespiratorio)
  3. esporre lo studente all'algoritmo terapeutico delle malattie vascolari polmonari e dell'insufficienza cardiaca
  4. acquisizione della capacità di impostare in autonomia il percorso diagnostico e terapeutico di casi simulato

Contenuti sintetici

Le mille facce della dispnea nella pratica clinica
L'insufficienza cardiaca a normale frazione di eiezione: fattori di rischio, presentazioni cliniche, complicanze, trattamenti codificati e sperimentali
Le mille facce dell'ipertensione polmonare
L'ipertensione arteriosa polmonare: fattori di rischio, presentazioni cliniche, complicanze, stratificazione del rischio, algoritmi terapeutici
L'ipertensione polmonare cronica tromboembolica: fattori di rischio, presentazioni cliniche, complicanze, algoritmi terapeutici
Quadri complessi e con policomorbilità e overlap di diverse condizioni patologiche
Basi dell'ecocardiografia focalizzata al quesito diagnostico e dell'ecocardiografia avanzata
Il test da sforzo cardiopolmonare: basi di interpretazione e significato delle principali variabili
L'ecocardiogramma da sforzo: cosa aggiunge al test da sforzo cardiopolmonare
Il cateterismo cardiaco destro: ipertensione polmonare pre-capillare o post-capillare; il ruolo dei test provocativi

Programma esteso

Lo studente parteciperà all'attività clinica e di diagnostica strumentale del Centro Dispnea e Ipertensione Polmonare.
In particolare, seguirà attività ambulatoriale incluse prime valutazioni di pazienti riferiti al Centro e visite di follow-up di pazienti cronici.
Sarà data la possibilità di seguire attività di diagnostica strumentale tramite test da sforzo cardiopolmonare ed ecocardiogramma da sforzo.
Sarà data la possibilità di assistere a attività di cateterismo cardiaco destro.

Sarà data particolare importanza all'inquadramento del paziente dalla raccolta anamnestica, alla valorizzazione dei fattori di rischio, dei sintomi e della presentazione clinica, dell'ecocardiografia bedside per il triage della dispnea, dell'impostazione del percorso diagnostico, fino alla diagnosi e alle decisioni terapeutiche. Sarà fornito materiale didattico in modo che lo studente possa approfondire le tematiche in oggetto. Con l'obiettivo finale di rendere lo studente autonomo nell'approccio al singolo caso clinico, eventualmente simulato.

Saranno forniti elementi utili alla comprensione dell'utilità di accertamenti di secondo e terzo livello erogati all'interno del Centro (test da sforzo cardiopolmonare, ecocardiogramma da sforzo, cateterismo cardiaco destro) nonché elementi utili all'interpretazione dei test stessi.

Prerequisiti

Nozioni di fisiologia e cardiologia.

Modalità didattica

Lezioni non frontali
Assistenza ad attività prevalentemente ambulatoriale ed eventualmente in sala di emodinamica (lo studente osserva)
Revisione e discussione di casi clinici (lo studente osserva ed esegue supervisionato)

Materiale didattico

Humbert M, Kovacs G, Hoeper MM, Badagliacca R, Berger RMF, Brida M, Carlsen J, Coats AJS, Escribano-Subias P, Ferrari P, Ferreira DS, Ghofrani HA, Giannakoulas G, Kiely DG, Mayer E, Meszaros G, Nagavci B, Olsson KM, Pepke-Zaba J, Quint JK, Rådegran G, Simonneau G, Sitbon O, Tonia T, Toshner M, Vachiery JL, Vonk Noordegraaf A, Delcroix M, Rosenkranz S; ESC/ERS Scientific Document Group. 2022 ESC/ERS Guidelines for the diagnosis and treatment of pulmonary hypertension. Eur Respir J. 2023 Jan 6;61(1):2200879. doi: 10.1183/13993003.00879-2022. PMID: 36028254.

Kovacs G, Bartolome S, Denton CP, Gatzoulis MA, Gu S, Khanna D, Badesch D, Montani D. Definition, classification and diagnosis of pulmonary hypertension. Eur Respir J. 2024 Oct 31;64(4):2401324. doi: 10.1183/13993003.01324-2024. PMID: 39209475; PMCID: PMC11533989.

Maron BA, Bortman G, De Marco T, Huston JH, Lang IM, Rosenkranz SH, Vachiéry JL, Tedford RJ. Pulmonary hypertension associated with left heart disease. Eur Respir J. 2024 Oct 31;64(4):2401344. doi: 10.1183/13993003.01344-2024. PMID: 39209478; PMCID: PMC11525340.

Dardi F, Boucly A, Benza R, Frantz R, Mercurio V, Olschewski H, Rådegran G, Rubin LJ, Hoeper MM. Risk stratification and treatment goals in pulmonary arterial hypertension. Eur Respir J. 2024 Oct 31;64(4):2401323. doi: 10.1183/13993003.01323-2024. PMID: 39209472; PMCID: PMC11525341.

Hemnes AR, Celermajer DS, D'Alto M, Haddad F, Hassoun PM, Prins KW, Naeije R, Vonk Noordegraaf A. Pathophysiology of the right ventricle and its pulmonary vascular interaction. Eur Respir J. 2024 Oct 31;64(4):2401321. doi: 10.1183/13993003.01321-2024. PMID: 39209482; PMCID: PMC11525331.

McDonagh TA, Metra M, Adamo M, Gardner RS, Baumbach A, Böhm M, Burri H, Butler J, Čelutkienė J, Chioncel O, Cleland JGF, Coats AJS, Crespo-Leiro MG, Farmakis D, Gilard M, Heymans S, Hoes AW, Jaarsma T, Jankowska EA, Lainscak M, Lam CSP, Lyon AR, McMurray JJV, Mebazaa A, Mindham R, Muneretto C, Francesco Piepoli M, Price S, Rosano GMC, Ruschitzka F, Kathrine Skibelund A; ESC Scientific Document Group. 2021 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure. Eur Heart J. 2021 Sep 21;42(36):3599-3726. doi: 10.1093/eurheartj/ehab368. Erratum in: Eur Heart J. 2021 Dec 21;42(48):4901. doi: 10.1093/eurheartj/ehab670. PMID: 34447992.

Verwerft J, Bertrand PB, Claessen G, Herbots L, Verbrugge FH. Cardiopulmonary Exercise Testing With Simultaneous Echocardiography: Blueprints of a Dyspnea Clinic for Suspected HFpEF. JACC Heart Fail. 2023 Feb;11(2):243-249. doi: 10.1016/j.jchf.2022.11.004. PMID: 36754531.

Maron BA, Cockrill BA, Waxman AB, Systrom DM. The invasive cardiopulmonary exercise test. Circulation. 2013 Mar 12;127(10):1157-64. doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.112.104463. PMID: 23479667.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

quarto anno, secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Discussione e interpretazione autonoma di casi clinici, sia di insufficienza cardiaca, sia di malattie vascolari polmonari

Orario di ricevimento

martedì 12-13

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

This internship aims at exposing students to the diagnostic and therapeutic algorithm of pulmonary vascular diseases and heart failure.

In particular, it aims at:

  1. providing the basis for understanding clinical manifestations and potential presentations of pulmonary vascular diseases and heart failure
  2. exposing the student the diagnostic algorithm focused based on clinical context and pre-test probability of disease and positioning the role of basic and advanced echocardiography, natriuretic peptides, probability diagnostic scores for HFpEF, right heart catheterization, and stress tests (exercise echocardiography, cardiopulmonary exercise test)
  3. exposing the stundent to the treatment algorithm of pulmonary vascular diseases and heart failure
  4. acquiring the skills for autonomous management of the diagnostic and therapeutic algorithm in simulated cases

Contents

Dyspnea: a multifaceted symptom
Heart failure with preserved ejection fraction: risk factors, clinical presentations, complications, codified and experimental treatments
Pulmonary hypertension: a multifaceted condition
Pulmonary arterial hypertension: risk factors, clinical presentations, complications, risk stratification, therapeutic algorithms
Chronic thromboembolic pulmonary hypertension: risk factors, clinical presentations, complications, therapeutic algorithms
Complex multicomorbid cases with overlap of different diseases
Basis of focused echocardiography and of advanced echocardiography
Cardiopulmonary exercise test: basis of interpretations and significance of pivotal variables
Exercise stress echocardiography: what it adds to cardiopulmonary exercise test
Right heart catheterization: pre- vs post-capillary pulmonary hypertension; role of provocative tests

Detailed program

The student will assist to the outpatient clinical activity of the Dyspnea and Pulmonary Hypertension Center, including first evaluations of referred patients as well as re-evaluations of chronic patients.
The student will be offered to assist to the diagnostic tests provided within the clinical activity, including cardiopulmonary exercise test, exercise stress echocardiography and right heart catheterization.

Importance will be given to patients' assessment through clinical history collection, acknowledging the importance of specific risk factors, of symptoms and clinical presentation, of bedside echocardiography and of the definition of the following diagnostic pathway, up to the diagnosis and therapeutic decisions. Didactic material will be provided to further contextualize the above mentioned topics. With the final aim to provide the student autonomous approach to the individual case, that might be simulated.

Basis for the understanding the utility and the interpretation of second- and third- level diagnostic tests (including cardiopulmonary exercise test, exercise stress echocardiography, right heart catheterization) will be provided.

Prerequisites

Notions of physiology and cardiology

Teaching form

Non frontal lectures.
Attendance to outpatient activity
Attendance to inpatient activity (right heart catheterization)
Revision and discussion of clinical cases

Textbook and teaching resource

Humbert M, Kovacs G, Hoeper MM, Badagliacca R, Berger RMF, Brida M, Carlsen J, Coats AJS, Escribano-Subias P, Ferrari P, Ferreira DS, Ghofrani HA, Giannakoulas G, Kiely DG, Mayer E, Meszaros G, Nagavci B, Olsson KM, Pepke-Zaba J, Quint JK, Rådegran G, Simonneau G, Sitbon O, Tonia T, Toshner M, Vachiery JL, Vonk Noordegraaf A, Delcroix M, Rosenkranz S; ESC/ERS Scientific Document Group. 2022 ESC/ERS Guidelines for the diagnosis and treatment of pulmonary hypertension. Eur Respir J. 2023 Jan 6;61(1):2200879. doi: 10.1183/13993003.00879-2022. PMID: 36028254.

Kovacs G, Bartolome S, Denton CP, Gatzoulis MA, Gu S, Khanna D, Badesch D, Montani D. Definition, classification and diagnosis of pulmonary hypertension. Eur Respir J. 2024 Oct 31;64(4):2401324. doi: 10.1183/13993003.01324-2024. PMID: 39209475; PMCID: PMC11533989.

Maron BA, Bortman G, De Marco T, Huston JH, Lang IM, Rosenkranz SH, Vachiéry JL, Tedford RJ. Pulmonary hypertension associated with left heart disease. Eur Respir J. 2024 Oct 31;64(4):2401344. doi: 10.1183/13993003.01344-2024. PMID: 39209478; PMCID: PMC11525340.

Dardi F, Boucly A, Benza R, Frantz R, Mercurio V, Olschewski H, Rådegran G, Rubin LJ, Hoeper MM. Risk stratification and treatment goals in pulmonary arterial hypertension. Eur Respir J. 2024 Oct 31;64(4):2401323. doi: 10.1183/13993003.01323-2024. PMID: 39209472; PMCID: PMC11525341.

Hemnes AR, Celermajer DS, D'Alto M, Haddad F, Hassoun PM, Prins KW, Naeije R, Vonk Noordegraaf A. Pathophysiology of the right ventricle and its pulmonary vascular interaction. Eur Respir J. 2024 Oct 31;64(4):2401321. doi: 10.1183/13993003.01321-2024. PMID: 39209482; PMCID: PMC11525331.

McDonagh TA, Metra M, Adamo M, Gardner RS, Baumbach A, Böhm M, Burri H, Butler J, Čelutkienė J, Chioncel O, Cleland JGF, Coats AJS, Crespo-Leiro MG, Farmakis D, Gilard M, Heymans S, Hoes AW, Jaarsma T, Jankowska EA, Lainscak M, Lam CSP, Lyon AR, McMurray JJV, Mebazaa A, Mindham R, Muneretto C, Francesco Piepoli M, Price S, Rosano GMC, Ruschitzka F, Kathrine Skibelund A; ESC Scientific Document Group. 2021 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure. Eur Heart J. 2021 Sep 21;42(36):3599-3726. doi: 10.1093/eurheartj/ehab368. Erratum in: Eur Heart J. 2021 Dec 21;42(48):4901. doi: 10.1093/eurheartj/ehab670. PMID: 34447992.

Verwerft J, Bertrand PB, Claessen G, Herbots L, Verbrugge FH. Cardiopulmonary Exercise Testing With Simultaneous Echocardiography: Blueprints of a Dyspnea Clinic for Suspected HFpEF. JACC Heart Fail. 2023 Feb;11(2):243-249. doi: 10.1016/j.jchf.2022.11.004. PMID: 36754531.

Maron BA, Cockrill BA, Waxman AB, Systrom DM. The invasive cardiopulmonary exercise test. Circulation. 2013 Mar 12;127(10):1157-64. doi: 10.1161/CIRCULATIONAHA.112.104463. PMID: 23479667.

Semester

4th year, second semester

Assessment method

Autonomous discussion and interpretation of clinical cases, both on heart failure and on pulmonary vascular diseases

Office hours

tuesday 12-13 AM

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
To be chosen
Course Length (Hours)
5
Language
English

Staff

    Teacher

  • Sergio Caravita
    Sergio Caravita

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics