Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. Attività a Scelta dello Studente
  1. Internship in Nephrology - Uoc Nefrologia PGXXIII Hospital Bergamo
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Internship in Nephrology - Uoc Nefrologia PGXXIII Hospital Bergamo
Course ID number
2526-3-H4102D103
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Le finalità dell’internato sono quelle di:
Fornire allo studente esperienza diretta della gestione di pazienti con nefropatie acute e croniche e portatori
di trapianto renale, Opportunità di avvicinarsi e conoscere una importante branca della medicina interna
Favorire lo sviluppo di una mentalità scientifica (utile nel processo formativo del medico e successivamente
nella pratica professionale)
Possibilità di acquisire una metodologia scientifica intesa come passaggio dalla fase di ideazione a quella
sperimentale ed alla elaborazione e discussione critica dei risultati
ell’internato sono quelle di:
Fornire allo studente conoscenze sui principi generali dei vari tipi di dialisi, sugli accessi vascolari e sui cateteri peritoneali
Fornire conoscenze di base sulla circolazione extracorporea e sue complicanze
Fornire allo studente esperienza diretta della gestione di pazienti in trattamento dialitico sia acuto che cronico
Fornire allo studente conoscenze sulle complicanze del trattamento dialitico (emodialisi e dialisi peritoneale)
Favorire lo sviluppo di una mentalità scientifica (utile nel processo formativo del medico e successivamente nella pratica professionale)
Possibilità di acquisire una metodologia scientifica intesa come passaggio dalla fase di ideazione a quella sperimentale ed alla elaborazione e discussione critica dei risultati

Contenuti sintetici

Lo studente affiancherà il medico-tutore durante la sua giornata lavorativa nei diversi settori del reparto (degenza
nefrologica e ambulatorio, emodialisi e dialisi peritoneale)

Programma esteso

Lo studente affiancherà il medico-tutore durante la sua giornata lavorativa nei diversi settori del reparto (degenza
nefrologica e ambulatorio). In particolare, vedrà come raccogliere accuratamente l’anamnesi di un paziente
nefropatico, l’esame obiettivo con particolare riguardo ai reni e alle vie urinarie; conoscerà le principali sindromi
nefrologiche e gli accertamenti necessari per raggiungere una diagnosi corretta.
Inoltre lo studente affiancherà il medico-tutore durante la sua giornata lavorativa nei diversi settori del reparto di Dialisi (emodialisi, dialisi in area critica e dialisi peritoneale) e in ambulatorio. In particolare, vedrà come impostare la seduta dialitica, le problematiche connesse alla seduta stessa, le complicanze del trattamento e della patologia uremica in dialisi. Affronterà alcuni aspetti terapeutici come il trattamento dell’anemia nel dializzato, la malattia dell’osso, gli aspetti dietetici, la prevenzione delle complicanze cardiovascolari

Prerequisiti

Attività a scelta per studenti a partire dal 4° anno di corso.

Modalità didattica

Frequenza in reparto di nefrologia e dialisi e visite in ambulatorio

Materiale didattico

Il materiale didattico verrà indicato durante l'internato

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Da concordare con il tutor

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento
(federico.pieruzzi@unimib.it)
039 2339385

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The aim of the internship is:
to provide a direct experience of management of patients with acute and chronic renal diseases, including
renal transplant patients, to the student
to have the opportunity to approach an important branch of internal medicine
to offer the possibility to approach the research activity
to favor the development of a scientific mentality and the acquisition of a scientific methodology
To provide knowledge on the general principles of the different types of dialysis, on the vascular access and peritoneal catheter
To provide basic knowledge on extracorporeal circulation and its complications
to provide a direct experience of management of patients on dialysis treatment (both in acute and in chronic therapy)
to offer the possibility to approach the research activity
to favor the development of a scientific mentality and the acquisition of a scientific methodology

Contents

The student will flank the tutor physician during his/her daily work in the different sections of the Department
(nephrological ward and outpatient clinic) and in the different sections of the Dialysis Unit (hemodialysis and peritoneal dialysis)

Detailed program

The student will flank the tutor physician during his/her daily work in the different sections of the Department
(nephrological ward and and outpatient clinic). He(she) will learn how to collect the medical history, to perform a
physical examination with particular reference to the kidneys and the urinary tract; he(she) will know the main
nephrological syndromes and the diagnostic tests to reach a correct diagnosis.
Moreover the student will flank the tutor physician during his/her daily work in the different sections of the Dialysis Unit (hemodialysis peritoneal dialysis, critical care dialysis, outpatient clinic). He(she) will see how to set a dialysis session, its complications and those of uremia. He(she) will know how to treat anemia, bone disease and to avoid cardiovascular complications.

Prerequisites

Activity for medical students starting from the 4th year of course of Medicine and Surgery

Teaching form

Attendance in the Nephrology and Dialysis Units and in the outpatient clinic

Textbook and teaching resource

The teaching respurse will be indicated during the internship

Semester

To be scheduled with the tutor

Assessment method

Attendance

Office hours

By appointment (federico.pieruzzi@unimib.it)
039 2339385

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
To be chosen
Course Length (Hours)
5
Language
English

Staff

    Teacher

  • CC
    Camillo Carrara

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics