Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. Attività a Scelta dello Studente
  1. Internship in Cardiology B
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Internship in Cardiology B
Course ID number
2526-3-H4102D072
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

- Acquisire esperienza sulla gestione dei pazienti ricoverati in Unità di Terapia Intensiva Cardiologica

- Discutere le indicazioni, le controindicazioni ed il valore diagnostico dei principali test diagnostici invasivi ed assistere alla loro esecuzione

- Assistere all'esecuzione di procedure di trattamento elettrofisiologico, coronarico e di cardiologia strutturale transcatetere

Contenuti sintetici

Unità di Terapia Intensiva Cardiologica: imparare a interpretare i segnali del monitoraggio ECG, pressorio e respiratorio

Ecocardiografia transesofagea: capire come si esegue un esame ecocardiografico transesofageo e imparare a riconoscere le strutture anatomiche del cuore bvise dall'approccio transesofageo

Cateterismo cardiaco e coronarografia: capire come si esegue una incannulazione delle arterie delle vene e imparare l'anatomia delle arterie coronariche

Cateterismo cardiaco durante esercizio fisico: imparare come il sistema cardiovascolare di adatta all'esercizio fisico in condizioni di normalità ed in pazienti con cardiopatia

Angioplastica coronarica: vedere come ridurre la severità di una stenosi coronarica senza interveto cardiochirurgico

Studi elettrofisiologici: vedere come si identificano i meccanismi elettroanatomici di varie aritmie cardiache

Impianto di pace-maker, impianto di defibrillatori automatici, impianto di sistemi per la resincronizzazione cardiaca

Procedure di ablazione delle vene polmonari

Programma esteso

1. Frequenza della Unità di Terapia Intensiva cardiologica per imparare come vengono gestiti i pazienti con sindromi coronariche acute, scompenso cardiaco acuto, sindromi aortiche acute ed aritmie

2- Frequenza del laboratorio di ecocardiografia per vedere gli esami di ecocardiografia transesofagea e di ecocardiografia durante stress dell'apparato cardiovascolare e discutere con il cardiologo di riferimento le indicazioni, le controindicazioni ed il valore diagnostico delle procedure

3. Frequenza del laboratorio di emodinamica per assistere a cateterismi cardiaci e angiografie coronariche, ed anche a procedure di angioplastica coronarica e impianto di stent intracoronarici, e discutere con il cardiologo di riferimento le indicazioni, le controindicazioni ed il valore diagnostico delle procedure

4. Frequenza del laboratorio di elettrofisiologia per assistere a studi elettrofisiologici, impianti di protesi elettroniche e procedure di ablazione e discutere con il cardiologo di riferimento le indicazioni, le controindicazioni ed il valore diagnostico delle procedure

Prerequisiti

Avere frequentato le lezioni del cardio-respiratorio

Modalità didattica

4 attività di laboratorio da 5 ore in modalità interattiva in presenza che includono la frequenza della Unità di Terapia Intensiva Cardiologica e dei laboratori di diagnostica invasiva e discussione dei casi con il cardiologo di riferimento

Materiale didattico

Diapositive e registrazioni delle lezioni dsponibili sull piattaforma e-learning del corso
https://www.msdmanuals.com/professional/cardiovascular-disorders/approach-to-the-cardiac-patient/cardiovascular-examination
https://geekymedics.com/cardiovascular-examination-2/

Periodo di erogazione dell'insegnamento

III anno, 2° semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Valutazione della frequenza e della capacità di interazione costruttiva con i pazienti e con i colleghi da parte del tutor alla fine del periodo di internato

Orario di ricevimento

Martedì e Giovedì dalle 14 alle 16

Via Magnasco 2, 20149 Milano (II piano)

luigi.badano@unimib.it

Sustainable Development Goals

ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

- Gain experience in how patients admitted in CCU are managed

- Discuss the indications the contraindications and the diagnostic yield of the main invasive cardiological diagnostic tests, and assist in their performance

- Assist in the performance of electrophysiology, coronary and structural heart disease transcatheter procedures

Contents

Coronary care unit: learn how to interpret the ECG, blood pressure and respiratory signals obtained from montoring patients

Transesophageal echocardiography: understand how the heart can be visualized using the transesophageal approach and learn the antaomy of cardiovascular structures seen from the transesophageal approach

Cardiac catheterization and coronary angiography: understand how the arteries and veins can be incannulated, and learn the anatomy of coronary arteries

Exercise cardiac catheterization: learn how the cardiovascular systems adapts in normal conditions and in patients with heart diseases

Coronary angioplasty: learn how coronary artery stenosis can be reduced without cardiac surgery

Electrophysiology study: learn how we can identify the electro-anatomical substrates of various cardiac arrhythmias

Pace-maker, implantable cardioverter defibrillator, cardiac resynchronization device implantation

Pulmonary vein ablation procedure

Detailed program

1. Attendance of the coronary care unit (CCU) to learn how patients with acute coronary syndromes, acute heart failure, acute aortic syndromes, and arrhythmias are managed

2. Attendance of the echocardiography laboratory to attend transesophageal and both exercise and pharmacological stress echocardiography and discuss with the cardiologist in charge indications and contraindications of the procedures, as well as their diagnostic yield

3. Attendance of the cardiac catheterization laboratory to attend cardiac catheterization and coronary angiography diagnostic procedures, as well as coronary angioplasty and stent implantation procedures, and discuss with the cardiologist in charge indications and contraindications of the procedures, as well as their diagnostic yield

4. Attendance of the electrophysiology laboratory to attend electrophysiology studies, electronic device implantation and ablation procedures, and discuss with the cardiologist in charge indications and contraindications of the procedures, as well as their diagnostic yield

Prerequisites

Having attended the cardiology and respiratory vertical track lessons.

Teaching form

Four in-person interactive sessions lasting 5 hours incluing the attendance of the CCU and laboratories, and bedside discussion with the cardiologist in charge

Textbook and teaching resource

Slides and videorecordings of the course lessons available on the e-learning platform
https://www.msdmanuals.com/professional/cardiovascular-disorders/approach-to-the-cardiac-patient/cardiovascular-examination
https://geekymedics.com/cardiovascular-examination-2/

Semester

III year, Second semester

Assessment method

Evaluation of the attendance, the ability to interact constructively with both the patients and the colleagues by the tutor at the end of the internship period

Office hours

Tuesday and Thursday from 2 to 4 PM

Via Magnasco 2, 20149 Milan (2nd floor)

luigi.badano@unimib.it

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
To be chosen
Course Length (Hours)
5
Language
English

Staff

    Teacher

  • Foto
    Luigi Badano

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics