Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Principles of Health Care Management
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Principles of Health Care Management
Course ID number
2526-3-I0101D015-I0101D046M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Nursing Regulations, Standards and Policies

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

  1. Lo studente acquisirà conoscenze approfondite sulle interrelazioni tra il settore sanitario e l’economia in generale, sul funzionamento complessivo del sistema sanitario e sull’importanza del rapporto tra risorse impiegate e risultati attesi.

  2. Lo studente sarà in grado di analizzare il funzionamento del sistema sanitario nel suo complesso, valutando l’impatto delle scelte economiche e gestionali sull’efficienza e sull’efficacia dei servizi offerti, garantendo un’adeguata correlazione tra risorse utilizzate e obiettivi raggiunti.

  3. Lo studente svilupperà capacità critiche nell’interpretare e valutare le dinamiche economico-sanitarie, formulando giudizi consapevoli sull’allocazione delle risorse e sul loro impatto sui risultati di salute e di qualità dell’assistenza.

  4. Lo studente sarà in grado di comunicare in modo chiaro e appropriato concetti complessi riguardanti l’economia sanitaria, il funzionamento del sistema sanitario e la gestione delle risorse, sia in contesti interdisciplinari che in ambito professionale.

  5. Lo studente acquisirà strumenti per l’apprendimento continuo e autonomo, indispensabili per aggiornarsi sulle evoluzioni economiche e organizzative del sistema sanitario e per adattarsi ai cambiamenti nel contesto professionale.

Contenuti sintetici

Il corso si prefigge di fornire allo studente i principi generali relativi alla scienza economica e ai suoi principi applicativi di sistema

Programma esteso

  • Introduzione alla scienza economica.
  • L’economia applicata alla sanità: significato del termine, concetto di
    risorsa.
  • La domanda sanitaria: la specificità del bene salute; domanda di salute, domanda di servizi sanitari, elasticità della domanda.
  • L’offerta sanitaria: caratteristiche dell’offerta sanitaria; i modelli di sistemi sanitaria; le caratteristiche della sanità nei Paesi OCSE
  • Il SSN: evoluzione storica e caratteristiche attuali; l’organizzazione sanitaria lombarda, con cenni alla LR 23/2015; gli erogatori di assistenza.
  • La misurazione e la valutazione in sanità: i sistemi di pianificazione e controllo; il ciclo della produzione: efficienza ed efficacia; la valutazione delle performance: processi,
    strumenti e indicatori.

Prerequisiti

Argomenti svolti durante il biennio precedente riguardanti gli aspetti normativi, organizzativi e di responsabilità attinenti la professione di infermiere.

Modalità didattica

Lezioni svolte in modalità erogativa in presenza con modalità di Teledidattica mediante presentazioni in formato elettronico di disegni e schemi esplicativi i concetti legati alle singole discipline

Materiale didattico

  • Zanella R. (2011) Manuale di economia sanitaria, Maggioli Editore oppure
  • Zangrandi A. (2011) Economia e Management per le professioni sanitarie, Mc Graw Hill

Periodo di erogazione dell'insegnamento

3° Anno, 1° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Non saranno presenti prove in itinere ma un'unica prova finale scritta costituita da test a risposte chiuse (Scelta a risposta multipla), al fine di valutare il controllo estensivo della preparazione, e domande aperte (equivalenti a brevissimi saggi) per un controllo intensivo sulle capacità di riflessione autonoma su punti critici del programma. (Per i dettagli si rimanda al Syllabus dell'Insegnamento)

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course aims to provide students with the knowledge of the main contents of the economic science to understand:

  1. The student will acquire in-depth knowledge of the interrelationships between the healthcare sector and the broader economy, the overall functioning of the healthcare system, and the importance of maintaining a consistent link between the resources employed and the expected outcomes.

  2. The student will be able to analyze the functioning of the healthcare system as a whole, evaluating the impact of economic and managerial decisions on the efficiency and effectiveness of the services provided, ensuring an appropriate correlation between the resources used and the objectives achieved.

  3. The student will develop critical skills to interpret and assess economic and healthcare dynamics, formulating informed judgements on resource allocation and its impact on health outcomes and quality of care.

  4. The student will be able to clearly and appropriately communicate complex concepts related to health economics, healthcare system functioning, and resource management, both in interdisciplinary contexts and professional settings.

  5. The student will acquire tools for continuous and autonomous learning, essential for staying updated on economic and organizational developments in the healthcare system and adapting to changes in the professional environment.

Contents

The course aims to provide students with general principles connected to economic science and fundamentals

Detailed program

  • Introduction to economic science.
  • Economy applied to health system: meaning of the term, concept of resource. The specific nature of the health economic asset; health care demand, health services demand, adaptability of demand.
  • The supply and the market: characteristics of the healthcare supply; health system models; the characteristics of healthcare in OECD countries
  • The italian health system (SSN): historical evolution and current characteristics; the Lombardy healthcare system, with special references to LR 23/2015; the care providers.
  • Measuring and evaluation in healthcare systems: planning and control systems; the production cycle: efficiency and effectiveness; performance evaluation: assessment
    processes, tools and indicators.

Prerequisites

Contents learned during the previous two years concerning legal, organizational and responsibilities elements related to nurse activity.

Teaching form

Lessons conducted in in-person delivery mode with the remote Teaching System with presentations in electronic form of drawings and diagrams explaining concepts related to individual disciplines

Textbook and teaching resource

  • Zanella R. (2011) Manuale di economia sanitaria, Maggioli Editore
  • Zangrandi A. (2011) Economia e Management per le professioni sanitarie, Mc Graw Hill

Semester

3rd year, 1st Semester

Assessment method

There will be no tests in itinere but a single final written test consisting of closed-answer tests (multiple choice), in order to evaluate the extensive control of the preparation, and open questions (equivalent to very short essays) for an intensive control of the ability to autonomously reflect on critical points of the programme. (For details, please refer to the Teaching Syllabus)

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/07
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LN
    Luca Nicolini

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics