Syllabus del corso
Obiettivi
Il corso integrato ha l’obiettivo di fornire agli studenti le conoscenze e competenze necessarie per assistere persone in condizioni di criticità vitale nei principali contesti dell’area critica: pronto soccorso, terapia intensiva, blocco operatorio, emergenza intra- ed extra-ospedaliera.
Obiettivi:
- Conoscenza e comprensione: padronanza delle conoscenze teoriche e cliniche necessarie alla gestione del paziente critico nei diversi contesti.
- Capacità di applicare conoscenza e comprensione: capacità di pianificare, documentare e realizzare interventi infermieristici efficaci e sicuri, sulla base delle condizioni cliniche e del contesto operativo.
- Autonomia di giudizio: abilità nel valutare criticamente le situazioni cliniche, definire priorità e prendere decisioni tempestive.
- Abilità comunicative: capacità di collaborare in équipe multiprofessionale e comunicare in modo chiaro con pazienti e familiari.
- Capacità di apprendimento: abilità nell’aggiornare in autonomia le proprie conoscenze attraverso la consultazione di linee guida, protocolli e casi clinici.
Contenuti sintetici
Attraverso i quattro moduli disciplinari (Medicina Interna 4, Chirurgia Generale 3, Anestesiologia e Infermieristica in Area Critica), il corso consente di:
• comprendere le basi fisiopatologiche delle principali condizioni acute e critiche in ambito medico e chirurgico;
• conoscere le principali tecniche anestesiologiche e il loro impatto sulla gestione infermieristica perioperatoria;
• acquisire strumenti per la valutazione, il monitoraggio e l’intervento infermieristico nella gestione del paziente critico adulto, neonatale e pediatrico;
• sviluppare abilità comunicative e capacità decisionali per operare in équipe multidisciplinari, anche in situazioni ad alta intensità assistenziale.
Programma esteso
Il corso copre un ampio spettro di tematiche rilevanti per l’assistenza in area critica, tra cui:
• organizzazione del Dipartimento di Emergenza-Urgenza (DEA), percorsi assistenziali intra- ed extra-ospedalieri, triage e protocolli;
• gestione delle funzioni vitali (respiratoria, cardiocircolatoria, neurologica e regolatoria) nelle condizioni di acuzie e instabilità clinica;
• tecniche di ventilazione invasiva e non invasiva, gestione del dolore acuto e del delirium in terapia intensiva, alterazioni del bilancio idro-elettrolitico e metabolico;
• farmacologia anestesiologica, tecniche di anestesia generale e locoregionale, monitoraggio intraoperatorio e ruolo dell’infermiere in sala operatoria;
• valutazione neurologica e dello stato di coscienza, sedazione, monitoraggio della pressione intracranica;
• presa in carico della persona con politrauma in ambito extraospedaliero;
• aspetti relazionali e comunicativi con la persona assistita e i caregiver in situazioni di stress acuto, comunicazione della cattiva notizia.
Attività integrative
Il corso prevede per ogni studente la partecipazione al corso di BLS-D (Basic Life Support and Defibrillation), con acquisizione dell’attestato ufficiale di esecutore.
Prerequisiti
Da regolamento
Modalità didattica
Lezioni svolte in presenza in modalità erogativa, con esercitazioni su casi clinici
Materiale didattico
BIBLIOGRAFIA ESSENZIALE
Adulto e pediatrico
AARC Clinical Practice Guidelines: Artificial Airway Suctioning (2022). Respiratory Care. Vol 67 N. 2
Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B., Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani 2018: un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Stampa: www.lulu.com
Boettger S, Meyer R, Richter A, Fernandez SF, Rudiger A, Schubert M, Jenewein J, Nuñez DG (2019) Screening for delirium with the Intensive Care Delirium Screening Checklist (ICDSC): Symptom profile and utility of individual items in the identification of delirium dependent on the level of sedation. Palliative and Supportive Care 17, 74 –81
Caironi G., Pinto F., (2021) Infermieristica in Emergenza Urgenza. Edizioni Idelson Gnocchi
Chiaranda M. (2022), Urgenze ed Emergenze – Istituzioni, V edizione a cura di Andrea Paoli. Piccin
Clinical Practice Guidelines for the Prevention and Management of Pain, Agitation/Sedation, Delirium, Immobility, and Sleep Disruption in Adult Patients in the ICU (2018) Critical Care Medicine
Davis MD, Walsh BK, Sittig SE, Restrepo RD (2013) AARC clinical practice guideline: blood gas analysis and hemoximetry. Respiratory Care 58(10):1694-703
Guidelines for the provision of nutrition support therapy in the adult critically ill patient: The American Society for Parenteral and Enteral Nutrition (2022) Journal of Parenteral and Enteral Nutrition. 46(1):12-41
Infusion Therapy Standards of Practice – INS (2021) Blood Sampling via Direct Arterial Puncture 44: 128-129 Journal of Infusion Nursing
Kallet R.H. (2019), Ventilator Bundles in Transition: From Prevention of Ventilator-Associated Pneumonia to Prevention of Ventilator-Associated Events. Respiratory Care. Vol 64 N. 8
Klaus – Fanaroff’s (2020) Cure del neonato ad alto rischio 7° ed. Antonio Delfino Editore
Linee di indirizzo nazionali sul triage intraospedaliero – atto intesa stato regioni – Ministero della Salute (2019)
Registered Nurses’ Association of Ontario (2012). Promoting Safety: Alternative Approaches to the Use of Restraints. Toronto, ON, Canada: Author. Retrieved from http://rnao.ca/bpg/guidelines/promoting-safety-alternative-approaches-use-restraints
Società Italiana di Neonatologia (2015), Raccomandazioni per la rianimazione neonatale. BioMedia
Società Italiana di Neonatologia (2017), Percorsi assistenziali neonatologici. BioMedia
Sousa AS, Ferrito C, Paiva JA (2018), Intubation-associated pneumonia: An integrative review. 44: 45-52
Surviving Sepsis Campaign: Guidelines on the Management of Critically Ill Adults with Coronavirus Disease 2019 (COVID-19)
BIBLIOGRAFIA DI APPROFONDIMENTO
Agency for healthcare research and quality (2012). Emergency Severity Index (ESI) A Triage Tool for Emergency Department Care
American Academy of Pediatrics and American heart Association (2016), Textbook of Neonatal Resuscitation. 7th edition. American Academy of Pediatrics
A.S.P.E.N. Clinical Guidelines: Nutrition Support of Adult Patients With Hyperglycemia (2013) Journal of Parenteral and Enteral Nutrition, Volume 37 Number 1:23-36
Australasian College of Emergency Medicine (2009), Emergency triage education kit
Australasian College for Emergency Medicine (2016), Guidelines on the implementation of the Australasian triage scale in emergency departments
Badon P, Cesaro S (2012). Manuale di nursing pediatrico. Casa Editrice Ambrosiana
Delibera Regione Toscana n° 806 del 24-07-2017
Gelinas C (2016) Pain assessment in the critical ill adult: Recent evidence and new trends. Intensive and Critical Care Nursing, 34: 1 – 11
Giacino JT, Katz DI, Schiff ND, Whyte J, Ashman EJ, Ashwal S, Barbano R, Hammond FM, Laureys S, Ling GSF, Nakase- Richardson R, Seel RT, Yablon S, Getchius TSD, Gronseth GS, Armstrong MJ, Gratton RJ, Bazaracai N, Cameron I, Watts N, Brayman C, Hancock G, Twohey R, AlShanteer S, Ryder JE, Wodrich K, Williams E, Guay A, Basso M, Smithson DS (2016). Acuity Assessment in Obstetrical Triage. J Obstet Gynaecol Can. 38(2):125-33
Gruppo Formazione Triage (2019). Triage Infermieristico, IV edizione. Mc Graw Hill
Istituto Superiore di Sanità (2021), Rapporto ISS COVID-19 n 43/2020. Indicazioni ad interim per un appropriato sostegno della salute mentale nei minori di età durante la pandemia COVID 19. Gruppo di lavoro ISS Salute mentale ed emergenza COVID-19
Istituto Superiore di Sanità (2021), Rapporto ISS COVID-19 n 45/2020. Indicazioni ad interim per gravidanza, parto, allattamento e cura dei piccolissimi di 0-2 anni in risposta alla pandemia COVID 19.
Hua F, Xie H, Worthington HV, Furness S, Zhang Q, Li C (2017) Oral hygiene care for critically ill patients to prevent ventilator-associated pneumonia (Review) Cochrane Database of Systematic Reviews
Karlsen K A (2012), The S.T.A.B.L.E. Program Learner Manual, 6th Edition. Post-resuscitation/Pre-transport Stabilization Care of Sick Infants: Guidelines for Neonatal Healthcare Providers. The S.T.A.B.L.E. Program
Lamond E, Murray S, Gibson CE (2017) Delirium screening in Intensive care: a life saving opportunity. Intensive and Critical Care Nursing, 44: 105-109
Linee d’indirizzo per il triage in pronto soccorso. Proposta del Coordinamento nazionale Triage di Pronto Soccorso – Monitor 29 ed. 2012 – AGENAS
Manuale formativo di triage pediatrico (2009). Biomedia
Ministero della salute (2010), Raccomandazioni per le cure perinatali nelle età gestazionali estremamente basse (22-25 settimane)
Ministero della salute (2010), Linee di indirizzo sull’organizzazione del sistema di trasporto materno assistito (STAM) e del sistema in emergenza del neonato (STEN)
Ministero della salute (2014), Il dolore nel bambino. Strumenti pratici di valutazione e terapia. Rodrigo editore srl.
Ministero della salute (2014), Raccomandazione per la prevenzione della morte o disabilità permanente in neonato sano di peso > 2500 grammi non correlata a malattia congenita.
Ministero della salute (2014), Linee di indirizzo nazionale per l’organizzazione e la gestione delle banche del latte umano donato nell’ambito della protezione, promozione e sostegno dell’allattamento al seno
Periodo di erogazione dell'insegnamento
By regulation
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Scritto (per i moduli di Medicina Interna 4, Chirurgia Generale 3 e Anestesiologia) e orale (per Infermieristica in Area Critica) vedi singoli moduli
Orario di ricevimento
Su appuntamento: thomas.langer@unimib.it
Sustainable Development Goals
Aims
The integrated course aims to provide students with the knowledge and skills necessary to assist people in critical conditions in the main contexts of the critical area: first aid, intensive care, surgical block, intra- and extra-hospital emergency.
Objectives:
. Knowledge and understanding: mastery of the theoretical and clinical knowledge necessary for critical patient management in different contexts.
2. Ability to apply knowledge and understanding: ability to plan, document and implement effective and safe nursing interventions based on clinical conditions and the operational environment.
3. Autonomy of judgement: ability to critically assess clinical situations, set priorities and make timely decisions.
4. Communicative skills: ability to collaborate in multi-professional teams and communicate clearly with patients and family members.
5. Learning ability: ability to self-update knowledge through consultation of guidelines, protocols and clinical cases.
Contents
Through the four disciplinary modules (Internal Medicine 4, General Surgery 3, Anesthesiology and Critical Area Nursing), the course allows you to:
• understand the pathophysiological basis of major acute and critical medical and surgical conditions;
• know the main anaesthesiological techniques and their impact on perioperative nursing management;
• acquire tools for assessment, monitoring and nursing intervention in the management of adult, neonatal and paediatric critical patient;
• develop communicative and decision-making skills to work in multidisciplinary teams, even in situations of high assistance intensity.
Detailed program
The course covers a wide range of topics relevant to critical area assistance, including:
• organization of the Emergency-Emergency Department (DEA), intra- and extra-hospital care routes, triage and protocols;
• Management of vital functions (respiratory, cardiovascular, neurological and regulatory) in acute conditions and clinical instability;
• invasive and non-invasive ventilation techniques, management of acute pain and delirium in intensive care, alterations of the hydro-electrolyte and metabolic balance;
• Anaesthesiological pharmacology, general and locoregional anesthesia techniques, intraoperative monitoring and the role of the nurse in the operating room;
• neurological and consciousness assessment, sedation, monitoring of intracranial pressure;
• taking care of the person with polytrauma outside the hospital;
• relational and communicative aspects with the person assisted and caregivers in situations of acute stress, communication of the bad news.
Complementary activities
The course provides for each student to participate in the course of BLS-D (Basic Life Support and Defibrillation), with acquisition of the official certificate of executor.
Prerequisites
By regulation
Teaching form
Lectures conducted in presence in dispensative mode, with exercises on clinical cases
Textbook and teaching resource
ESSENTIAL REFERENCE
Adult e pediatric
AARC Clinical Practice Guidelines: Artificial Airway Suctioning (2022). Respiratory Care. Vol 67 N. 2
Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B., Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani 2018: un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Stampa: www.lulu.com
Boettger S, Meyer R, Richter A, Fernandez SF, Rudiger A, Schubert M, Jenewein J, Nuñez DG (2019) Screening for delirium with the Intensive Care Delirium Screening Checklist (ICDSC): Symptom profile and utility of individual items in the identification of delirium dependent on the level of sedation. *Palliative and Supportive Care *17, 74 –81
Caironi G., Pinto F., (2021) Infermieristica in Emergenza Urgenza. Edizioni Idelson Gnocchi
Chiaranda M. (2022), Urgenze ed Emergenze – Istituzioni, V edizione a cura di Andrea Paoli. Piccin
Clinical Practice Guidelines for the Prevention and Management of Pain, Agitation/Sedation, Delirium, Immobility, and Sleep Disruption in Adult Patients in the ICU (2018) Critical Care Medicine
Davis MD, Walsh BK, Sittig SE, Restrepo RD (2013) AARC clinical practice guideline: blood gas analysis and hemoximetry. Respiratory Care 58(10):1694-703
Guidelines for the provision of nutrition support therapy in the adult critically ill patient: The American Society for Parenteral and Enteral Nutrition (2022) Journal of Parenteral and Enteral Nutrition. 46(1):12-41
Infusion Therapy Standards of Practice – INS (2021) Blood Sampling via Direct Arterial Puncture 44: 128-129 Journal of Infusion Nursing
Kallet R.H. (2019), Ventilator Bundles in Transition: From Prevention of Ventilator-Associated Pneumonia to Prevention of Ventilator-Associated Events. Respiratory Care. Vol 64 N. 8
Klaus – Fanaroff’s (2020) Cure del neonato ad alto rischio 7° ed. Antonio Delfino Editore
Linee di indirizzo nazionali sul triage intraospedaliero – atto intesa stato regioni – Ministero della Salute (2019)
Registered Nurses’ Association of Ontario (2012). Promoting Safety: Alternative Approaches to the Use of Restraints. Toronto, ON, Canada: Author. Retrieved from http://rnao.ca/bpg/guidelines/promoting-safety-alternative-approaches-use-restraints
Società Italiana di Neonatologia (2015), Raccomandazioni per la rianimazione neonatale. BioMedia
Società Italiana di Neonatologia (2017), Percorsi assistenziali neonatologici. BioMedia
Sousa AS, Ferrito C, Paiva JA (2018), Intubation-associated pneumonia: An integrative review. 44: 45-52
Surviving Sepsis Campaign: Guidelines on the Management of Critically Ill Adults with Coronavirus Disease 2019 (COVID-19)
IN-DEPTH REFERENCE
Agency for healthcare research and quality (2012). Emergency Severity Index (ESI) A Triage Tool for Emergency Department Care
American Academy of Pediatrics and American heart Association (2016), Textbook of Neonatal Resuscitation. 7th edition. American Academy of Pediatrics
A.S.P.E.N. Clinical Guidelines: Nutrition Support of Adult Patients With Hyperglycemia (2013) Journal of Parenteral and Enteral Nutrition, Volume 37 Number 1:23-36
Australasian College of Emergency Medicine (2009), Emergency triage education kit
Australasian College for Emergency Medicine (2016), Guidelines on the implementation of the Australasian triage scale in emergency departments
Badon P, Cesaro S (2012). Manuale di nursing pediatrico. Casa Editrice Ambrosiana
Delibera Regione Toscana n° 806 del 24-07-2017
Gelinas C (2016) Pain assessment in the critical ill adult: Recent evidence and new trends. Intensive and Critical Care Nursing, 34: 1 – 11
Giacino JT, Katz DI, Schiff ND, Whyte J, Ashman EJ, Ashwal S, Barbano R, Hammond FM, Laureys S, Ling GSF, Nakase- Richardson R, Seel RT, Yablon S, Getchius TSD, Gronseth GS, Armstrong MJ, Gratton RJ, Bazaracai N, Cameron I, Watts N, Brayman C, Hancock G, Twohey R, AlShanteer S, Ryder JE, Wodrich K, Williams E, Guay A, Basso M, Smithson DS (2016). Acuity Assessment in Obstetrical Triage. J Obstet Gynaecol Can. 38(2):125-33
Gruppo Formazione Triage (2019). Triage Infermieristico, IV edizione. Mc Graw Hill
Istituto Superiore di Sanità (2021), Rapporto ISS COVID-19 n 43/2020. Indicazioni ad interim per un appropriato sostegno della salute mentale nei minori di età durante la pandemia COVID 19. Gruppo di lavoro ISS Salute mentale ed emergenza COVID-19
Istituto Superiore di Sanità (2021), Rapporto ISS COVID-19 n 45/2020. Indicazioni ad interim per gravidanza, parto, allattamento e cura dei piccolissimi di 0-2 anni in risposta alla pandemia COVID 19.
Hua F, Xie H, Worthington HV, Furness S, Zhang Q, Li C (2017) Oral hygiene care for critically ill patients to prevent ventilator-associated pneumonia (Review) Cochrane Database of Systematic Reviews
Karlsen K A (2012), The S.T.A.B.L.E. Program Learner Manual, 6th Edition. Post-resuscitation/Pre-transport Stabilization Care of Sick Infants: Guidelines for Neonatal Healthcare Providers. The S.T.A.B.L.E. Program
Lamond E, Murray S, Gibson CE (2017) Delirium screening in Intensive care: a life saving opportunity. Intensive and Critical Care Nursing, 44: 105-109
Linee d’indirizzo per il triage in pronto soccorso. Proposta del Coordinamento nazionale Triage di Pronto Soccorso – Monitor 29 ed. 2012 – AGENAS
Manuale formativo di triage pediatrico (2009). Biomedia
Ministero della salute (2010), Raccomandazioni per le cure perinatali nelle età gestazionali estremamente basse (22-25 settimane)
Ministero della salute (2010), Linee di indirizzo sull’organizzazione del sistema di trasporto materno assistito (STAM) e del sistema in emergenza del neonato (STEN)
Ministero della salute (2014), Il dolore nel bambino. Strumenti pratici di valutazione e terapia. Rodrigo editore srl.
Ministero della salute (2014), Raccomandazione per la prevenzione della morte o disabilità permanente in neonato sano di peso > 2500 grammi non correlata a malattia congenita.
Ministero della salute (2014), Linee di indirizzo nazionale per l’organizzazione e la gestione delle banche del latte umano donato nell’ambito della protezione, promozione e sostegno dell’allattamento al seno
Semester
3rd year 2nd semester
Assessment method
Written (for the modules of Internal Medicine 4, General Surgery 3 and Anesthesiology) and oral (for Nursing in Critical Area) see individual modules
Office hours
By appointment: thomas.langer@unimib.it
Sustainable Development Goals
Scheda del corso
Staff
-
Mirko Chiorboli
-
Vincenzo Damico
-
Giuseppe Foti
-
Thomas Langer
-
Fabrizio Romano
-
Andreina Scotti
-
Tonino Trinca Colonel