Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Methodological Seminaries 2
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Methodological Seminaries 2
Course ID number
2526-3-I0101D024
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

  1. Conoscenze e capacità di comprensione
    Lo studente approfondisce i riferimenti teorici, normativi e deontologici riguardanti la responsabilità professionale dell’infermiere, la gestione delle figure di supporto e l’analisi dei conflitti etici secondo il modello di Fry e Johnstone.

  2. Capacità di applicare conoscenze e comprensione
    Lo studente è in grado di utilizzare consapevolmente i principi etici e giuridici per analizzare casi clinico-assistenziali, applicando il modello di risoluzione dei conflitti di Fry e Johnstone e i criteri per l’attribuzione delle attività assistenziali al personale di supporto.

  3. Autonomia di giudizio (tramite didattica interattiva: discussione guidata di casi clinico-etici)
    Lo studente sviluppa la capacità di riflessione critica su decisioni assistenziali complesse, valutandone le implicazioni etiche, deontologiche e giuridiche, anche attraverso la partecipazione attiva a simulazioni e analisi di casi concreti.

  4. Abilità comunicative (esercitate mediante role-playing e simulazioni interattive)
    Lo studente potenzia la propria capacità comunicativa all’interno del team assistenziale e con il personale di supporto, esercitandosi in contesti simulati alla gestione dei conflitti, alla negoziazione dei ruoli e alla condivisione di decisioni complesse.

  5. Capacità di apprendere (sviluppata tramite riflessione guidata e confronto in piccoli gruppi)
    Lo studente rafforza l’apprendimento riflessivo e critico attraverso attività didattiche interattive, tra cui lavori di gruppo e rielaborazione di esperienze simulate, con lo scopo di sviluppare consapevolezza professionale e responsabilità nell’agire infermieristico.

Contenuti sintetici

Il corso si prefigge di far approfondire agli studenti gli elementi conoscitivi normativi e deontologici relativi a tematiche d’attualità della professione infermieristica.

Programma esteso

Durante il corso verranno approfondite le seguenti tematiche:
• Discussione di casi assistenziali utilizzando il modello della risoluzione dei conflitti etici secondo Fry e Jonhstone;
• Approfondimenti disciplinari, normativi e deontologici sulla responsabilità professionale dell’infermiere
• Conoscenza e gestione delle figure di supporto nell’attribuzione delle attività assistenziali

Prerequisiti

Definiti dal regolamento del Corso di Laurea.

Modalità didattica

La modalità didattica si sviluppa raggiungendo 2 CFU per un totale di 24 ore, così suddivise:
• 10 lezioni da 2 ore frontali svolte in modalità erogativa in presenza;
• 2 lezione da 2 ore di attività di laboratorio e esercitazioni, svolte in modalità interattiva in presenza;

Materiale didattico

Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani (2018): un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Pubblicazione CNAI – Centro Italiano Accreditato per la ricerca e lo sviluppo dell'ICNP™

Craven R.F., Hirnle C.J., Jensen S. (2024) Principi fondamentali dell’assistenza infermieristica, V ed., CEA, Milano;

Fry S., & Johnstone MJ., (2004) Etica per la pratica infermieristica - Una guida per prendere decisioni etiche Casa Editrice Ambrosiana

Herdman TH, Kamitsuru S, Takáo Lopes C (2024) Nanda International. Diagnosi infermieristiche-Definizioni e Classificazione 2024-2026. Milano: CEA. [in stampa]

Provvedimento Conferenza Stato Regione, “Accordo tra il Ministero della Sanità, il Ministero della Solidarietà Sociale, le Regioni e le Provincie autonome di Trento e Bolzano, per l’individuazione della figura e del relativo profilo professionale dell’operatore socio-sanitario per la definizione dell’ordinamento didattico dei corsi di formazione (2001)

Smeltzer S.C., Bare B., Hinkle J.L., Cheever K.H. (2024) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica, CEA, Milano;

Periodo di erogazione dell'insegnamento

3° Anno, 1° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza alle lezioni frontali e ai laboratori didattici

Orario di ricevimento

Su appuntamento con i relativi docenti degli Insegnamenti

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

  1. Knowledge and Understanding
    The student deepens their knowledge of theoretical, legal, and ethical foundations related to nursing responsibility, the delegation of care to support personnel, and the analysis of ethical conflicts based on Fry and Johnstone’s model.

  2. Applying Knowledge and Understanding
    The student is able to consciously apply ethical and legal principles to clinical care scenarios, using the Fry and Johnstone model for ethical conflict resolution and appropriate criteria for task delegation to healthcare support staff.

  3. Making Judgements (through interactive methods such as guided case discussions and ethical simulations)
    The student develops critical judgment in evaluating clinical and ethical decisions, actively engaging in case-based learning activities to assess the ethical, legal, and professional consequences of nursing actions.

  4. Communication Skills (enhanced through role-playing and interactive simulations)
    The student strengthens their ability to communicate effectively within the care team and with support staff, practicing conflict management, negotiation of roles, and shared decision-making in simulated professional scenarios.

  5. Learning Skills (developed through structured reflection and peer group discussion)
    The student enhances reflective learning through interactive teaching strategies, including group discussions and simulated case debriefings, to foster greater self-awareness and responsibility in professional nursing practice.

Contents

During the course the student will have the opportunity to deepen some topical issues legal and ethical related to: professional ethics and management of support staff.

Detailed program

Detailed program
During the course the following topics will be discussed:
• Discussion of care cases using the Fry and Jonhstone ethical conflict resolution model;
• Disciplinary, regulatory and ethical insights on the professional responsibility of the nurse
• Knowledge and management of support figures in the allocation of care activities.

Prerequisites

Defined by the Regulations of the Degree Programme

Teaching form

The teaching method develops reaching 2 credits for a total of 24 hours, divided as follows:
• 10 lessons of 2 hours in front of the teacher in the presence of the teacher;
• 2 lesson of 2 hours of laboratory activities and exercises, carried out in interactive mode in presence;

Textbook and teaching resource

Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) The Model of Human Processes (2018): a theoretical framework for nursing care in the face of the challenge of complexity. CNAI Publication - Accredited Italian Centre for ICNP Research and Development™

Craven R.F., Hirnle C.J., Jensen S. (2024) Basic principles of nursing, V ed., CEA, Milan;

Fry S., & Johnstone MJ., (2004) Ethics for Nursing Practice - A Guide to Making Ethical Decisions

Herdman TH, Kamitsuru S, Takáo Lopes C (2024) Nanda International. Nursing Diagnosis-Definitions and Classification 2024-2026. Milan: CEA. [in print]

Provision Conference State Region, "Agreement between the Ministry of Health, the Ministry of Social Solidarity, the Regions and the autonomous Provinces of Trento and Bolzano, for the identification of the figure and its professional profile of the operator socio-for the definition of the educational system of training courses (2001)

Smeltzer S.C., Bare B., Hinkle J.L., Cheever K.H. (2024) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica, CEA, Milano;

Semester

3rd Year, 1 nd Semester

Assessment method

Attendance at lectures and workshops

Office hours

By appointment with the relevant teachers of the Teachings

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Massimo Alberio
    Massimo Alberio
  • Davide Contestabile
    Davide Contestabile
  • VD
    Vincenzo Damico
  • MG
    Marco Gialli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics