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  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Introduction To The Training 3
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Introduction To The Training 3
Course ID number
2526-2-I0101D903-I0101D909M
Course summary SYLLABUS

Blocks

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Course Syllabus

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Obiettivi

Al termine del corso introduttivo al tirocinio II, lo studente sarà in grado di:

Conoscenza e capacità di comprensione (Knowledge and understanding)

Descrivere l’organizzazione del momento terapeutico e le principali modalità di somministrazione della terapia farmacologica, con particolare attenzione alla sicurezza del paziente.

Conoscere le indicazioni, le finalità e i principi assistenziali relativi a: paracentesi, toracentesi, terapia antiblastica, dialisi peritoneale e cura della salma.

Comprendere le raccomandazioni previste dalle linee guida per l’isolamento (aereo, da contatto, droplet) e i criteri per la loro applicazione.

Riconoscere i principali dispositivi e tecniche per la gestione degli accessi venosi centrali.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione (Applying knowledge and understanding)

Applicare procedure assistenziali corrette e sicure in relazione alla gestione della terapia farmacologica e della terapia antiblastica.

Collaborare nella preparazione e assistenza alla persona sottoposta a paracentesi, toracentesi e dialisi peritoneale, adattando l’assistenza alle specificità cliniche.

Applicare le misure previste dai protocolli di isolamento e igiene in contesti a rischio infettivo.

Partecipare, nel rispetto della normativa e dei protocolli, alla gestione e cura della salma.

Autonomia di giudizio (Making judgements)

Riconoscere le situazioni cliniche che richiedono particolare attenzione e sorveglianza infermieristica, adattando le scelte assistenziali in modo consapevole.

Valutare l’adeguatezza e la sicurezza delle procedure in relazione al contesto e alle condizioni della persona assistita.
Questo obiettivo verrà sviluppato mediante attività didattiche interattive quali simulazioni, task training e discussioni guidate di casi assistenziali.

Abilità comunicative (Communication skills)

Comunicare in modo efficace e professionale con l’équipe assistenziale in merito alla pianificazione e gestione degli interventi terapeutici e assistenziali.

Riferire correttamente informazioni clinico-assistenziali rilevanti, utilizzando un linguaggio appropriato e documentando in modo accurato.
Le abilità comunicative saranno esercitate e potenziate attraverso simulazioni, discussioni di casi e attività pratiche in piccoli gruppi.

Capacità di apprendimento (Learning skills)

Integrare i contenuti teorici con l’esperienza clinica per sviluppare competenze operative e relazionali nei diversi ambiti assistenziali.

Utilizzare feedback e momenti di confronto per riflettere sulle proprie esperienze, migliorando progressivamente il livello di autonomia e responsabilità.
Tali competenze saranno stimolate attraverso metodologie didattiche attive, quali simulazioni, analisi di casi e riflessione guidata sull’esperienza.

Contenuti sintetici

Durante il tirocinio verranno sperimentati, all’interno delle strutture socio-sanitarie, i contenuti presentati all’interno degli insegnamenti del I di corso con particolare riferimento al modello concettuale in uso nelle singole sezioni di corso.
Tra le finalità del tirocinio clinico vi è quella di apprendere e sviluppare le COMPETENZE PROFESSIONALI suddivise in sei aree: Cultura, etica e valori; Promozione della salute e prevenzione, guida ed educazione; Processo decisionale; Comunicazione e lavoro in team; Ricerca, sviluppo e leadership; Assistenza infermieristica.

Programma esteso

In preparazione al tirocinio lo studente approfondirà i seguenti contenuti:
• Organizzazione del momento terapeutico e modalità di somministrazione della terapia farmacologica
• Assistenza infermieristica alla persona sottoposta a paracentesi e a toracentesi
• Gestione della terapia antiblastica
• Gestione degli accessi venosi centrali
• Apprendere i contenuti delle Linee guida per l’isolamento (aereo, da contatto, attraverso droplet)
• Gestione della dialisi peritoneale
• Cura della salma

Prerequisiti

Definiti dal Regolamento del Corso di Laurea.

Modalità didattica

La modalità didattica si sviluppa raggiungendo 1 CFU per un totale di 25 ore, così suddivise:
• 10 lezioni da 2 ora frontali svolte in modalità erogativa in presenza;
• 5 lezioni da 1 ora di attività di laboratorio e esercitazioni, svolte in modalità interattiva in presenza;

Materiale didattico

Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani (2018): un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Pubblicazione CNAI – Centro Italiano Accreditato per la ricerca e lo sviluppo dell'ICNP™

Craven RF, Hirnle CJ, Henshaw CM (2024) Principi fondamentali dell’assistenza infermieristica. VII edizione. Milano: CEA

Davison N., (2015) Matematica e calcoli clinici per Infermieri Ed Lanterna

EFN Competency Framework Documento approvato dall'Assemblea generale EFN, Bruxelles, aprile 2015

Herdman TH, Kamitsuru S, Takáo Lopes C (2024) Nanda International. Diagnosi infermieristiche-Definizioni e Classificazione 2024-2026. Milano: CEA. [in stampa]

Smeltzer S.C., Bare B., Hinkle J.L., Cheever K.H. (2024) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica (VI edizione). Milano: Casa Editrice Ambrosiana

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2° Anno, 2° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza alle lezioni frontali e ai laboratori didattici

Orario di ricevimento

Su appuntamento con i relativi docenti degli Insegnamenti

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE | PACE, GIUSTIZIA E ISTITUZIONI SOLIDE
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Aims

At the end of the introductory course to Clinical Placement II, the student will be able to:

Knowledge and understanding

Describe the organization of therapeutic procedures and the main methods for administering pharmacological therapy, with a focus on patient safety.

Demonstrate knowledge of the indications, goals, and nursing care principles related to paracentesis, thoracentesis, antiblastic therapy, peritoneal dialysis, and post-mortem care.

Understand the recommendations outlined in guidelines for isolation precautions (airborne, contact, droplet) and their appropriate application.

Recognize the main devices and techniques used in the management of central venous access.

Applying knowledge and understanding

Safely and effectively apply nursing procedures related to pharmacological and antiblastic therapy.

Assist in preparing and providing care to patients undergoing paracentesis, thoracentesis, and peritoneal dialysis, tailoring interventions to specific clinical needs.

Implement isolation and hygiene measures according to current protocols in infectious risk contexts.

Participate in post-mortem care procedures in accordance with professional and ethical standards.

Making judgements

Identify clinical situations requiring particular attention and nursing surveillance, making informed and responsible care decisions.

Assess the appropriateness and safety of procedures in relation to the context and patient conditions.
These objectives will be developed through interactive teaching strategies such as simulation sessions, task training, and guided clinical case discussions.

Communication skills

Communicate effectively and professionally with the healthcare team regarding the planning and delivery of therapeutic and nursing interventions.

Accurately report relevant clinical and nursing information using appropriate terminology and documentation standards.
Communication skills will be enhanced through simulations, case discussions, and small-group interactive activities.

Learning skills

Integrate theoretical knowledge with clinical experience to develop technical and relational competencies across various care settings.

Use feedback and reflective practices to continuously improve autonomy and professional responsibility.
These competencies will be fostered through active learning methodologies such as simulation-based learning, case analysis, and structured reflection on practice.

Contents

During the internship will be tested, within the socio-sanitary structures, the contents presented within the courses of the first course with particular reference to the conceptual model in use in the individual sections of the course. Among the aims of the clinical internship is to learn and develop PROFESSIONAL SKILLS divided into six areas: Culture, ethics and values; Health promotion and prevention, guidance and education; Decision making; Communication and teamwork; Research, development and leadership; Nursing.

Detailed program

In preparation for the internship the student will deepen the following contents:
• Organization of the therapeutic moment and mode of administration of drug therapy
• Nursing care of the person undergoing paracentesis and thoracentesis
• Management of antiblastic therapy
• Central venous access management
• Learning the contents of the Isolation Guidelines (plane, contact, droplet)
• Management of peritoneal dialysis
• Care of the body

Prerequisites

Defined by the Regulations of the Degree Programme

Teaching form

The teaching method develops reaching 1 CFU for a total of 25 hours, divided as follows:
• 10 lessons from 2 hours in front of the course;
• 5 lessons from 1 hour of laboratory activities and exercises, carried out in interactive mode in presence;

Textbook and teaching resource

Aids D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) The Model of Human Processes (2018): a theoretical framework for nursing care in the face of the challenge of complexity. CNAI Publication - Accredited Italian Centre for ICNP Research and Development™

Craven RF, Hirnle CJ, Henshaw CM (2024) Basic principles of nursing. 7th edition. Milan: CEA

Davison N., (2015) Mathematics and Clinical Calculations for Nurses And Lantern

EFN Competency Framework Document approved by EFN General Assembly, Brussels, April 2015

Herdman TH, Kamitsuru S, Takáo Lopes C (2024) Nanda International. Nursing Diagnosis-Definitions and Classification 2024-2026. Milan: CEA. [in print]

Smeltzer S.C., Bare B., Hinkle J.L., Cheever K.H. (2024) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica (6th edition). Milan: Ambrosiana Publishing House

Semester

2nd Year, 2nd Semester

Assessment method

Attendance at lectures and workshops

Office hours

Attendance at lectures and workshops

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES | PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS
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Key information

Field of research
MED/45
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
25
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AC
    Antonella Caruso
  • DC
    Daniela Colombo
  • AM
    Antonella Moretti
  • CO
    Carmela Ongaro

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS - Promote peaceful and inclusive societies for sustainable development, provide access to justice for all and build effective, accountable and inclusive institutions at all levels
PEACE, JUSTICE AND STRONG INSTITUTIONS

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