Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Training 3
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Training 3
Course ID number
2526-3-I0101D904
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Introduction To The Training 5 Course ID number 2526-3-I0101D904-I0101D912M
Course summary SYLLABUS
Course full name Training 3 Course ID number 2526-3-I0101D904-I0101D913M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il tirocinio clinico è una strategia formativa fondamentale che prevede l’affiancamento dello studente a un professionista esperto all’interno di contesti sanitari e socio-sanitari specifici, con l’obiettivo di favorire un apprendimento progressivo e integrato delle competenze professionali previste dal profilo dell’infermiere, in conformità alla normativa italiana ed europea.

L’esperienza si struttura su tre anni, mantenendo una coerenza di obiettivi ma con livelli crescenti di complessità, in relazione a:

  • l’approfondimento delle conoscenze teoriche,*
  • l’integrazione con i laboratori professionali,*
  • l’affinamento delle capacità di affrontare situazioni cliniche,
  • la maturazione della capacità di connettere teoria, pratica ed esperienza.
  1. Conoscenze e capacità di comprensione (Knowledge and Understanding)
    Lo studente acquisisce e comprende concetti, principi, modelli teorici, riferimenti normativi e principi etici che sostengono l’agire professionale infermieristico nei diversi contesti clinico-assistenziali, includendo aspetti relativi alla leadership responsabile e al ruolo professionale come previsto dalla normativa italiana (es. Legge 251/2000, Codice Deontologico FNOPI) e dalle direttive europee.

  2. Capacità di applicare conoscenze e comprensione (Applying Knowledge and Understanding)
    Lo studente applica in modo appropriato le conoscenze infermieristiche, i principi deontologici e le abilità tecnico-relazionali, dimostrando capacità di leadership operativa e gestionale nel contesto assistenziale. Gestisce interventi personalizzati, promuovendo la qualità e la sicurezza delle cure, e contribuendo alla coordinazione delle attività assistenziali in accordo con il proprio livello formativo.

  3. Autonomia di giudizio (Making Judgements)
    Lo studente sviluppa un giudizio critico e autonomo, assumendo responsabilità coerenti con le competenze acquisite e con un atteggiamento di leadership etica. Prende decisioni basate su evidenze scientifiche e principi deontologici, contribuendo attivamente alla gestione del processo assistenziale e all’ottimizzazione delle risorse nel contesto organizzativo.

  4. Abilità comunicative (Communication Skills)
    Lo studente sviluppa abilità comunicative e relazionali efficaci, fondamentali per esercitare una leadership collaborativa. Costruisce relazioni terapeutiche solide con la persona assistita e i familiari, facilita la comunicazione nel team multiprofessionale e partecipa attivamente ai processi decisionali e organizzativi, valorizzando le competenze di tutti i membri dell’équipe.

  5. Capacità di apprendere (Learning Skills)
    Attraverso l’esperienza pratica, lo studente migliora la propria capacità di apprendimento autonomo e continuo, sviluppando la leadership personale necessaria per guidare e innovare la propria pratica professionale. Riflette criticamente sulle esperienze, costruisce la propria identità professionale e si impegna nella formazione permanente in conformità con gli standard normativi e deontologici.

Contenuti sintetici

L’attività principale degli studenti durante il tirocinio richiede innanzitutto apprendimento di conoscenze e non solo
la capacità tecnica, pertanto le attività che apprendono e che vengono affidate devono avere un valore educativo e
formativo in stretto collegamento con gli obiettivi di tirocinio. Gli studenti in questi contesti devono essere
incoraggiati ad essere discenti attivi.
Attraverso l’esperienza in ambiente protetto, lo studente viene a contatto con le principali tecniche infermieristiche
apprese durante le ore di didattica frontale richieste in base al livello formativo.

Programma esteso

Vedi Syllabus dei moduli dell'insegnamento

Prerequisiti

Definiti dal regolamento del Corso di Laurea.

Modalità didattica

Vedi Syllabus dei moduli dell'insegnamento

Materiale didattico

Vedi Syllabus dei moduli dell'insegnamento

Periodo di erogazione dell'insegnamento

3° anno di corso

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La valutazione positiva del tirocinio si ottiene con il raggiungimento delle competenze previste dagli obiettivi del 3°
anno di corso. Il voto è formato per il 50% dalle valutazioni dei periodi di tirocinio effettuati dallo studente e per il
50% dalle valutazioni delle esercitazioni e della produzione degli elaborati.
L’insufficienza di una delle due parti non consente una valutazione positiva del tirocinio.

Orario di ricevimento

Per problemi inerenti al tirocinio lo studente può fare riferimento al Direttore Didattico di sede, ai Tutor Professionali, ai docenti degli insegnamenti ed eventualmente al Presidente del Consiglio di Coordinamento Didattico (CCD)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

Clinical training is a core educational strategy involving the student’s supervised placement alongside an experienced professional within specific healthcare and social-care settings. Its aim is to support the progressive and integrated development of the professional competencies required by the nursing role, in line with national and European standards.

The clinical learning path unfolds over three academic years, maintaining consistent objectives with increasing levels of complexity, in relation to:

the acquisition and consolidation of theoretical knowledge,

integration with professional skills laboratories,

the ability to manage real clinical situations,

and the student’s capacity to make reflective and recursive connections between knowledge and practice.

  1. Knowledge and Understanding
    The student acquires and understands concepts, principles, theoretical models, and regulatory frameworks that support professional nursing practice across various clinical and care settings. This includes ethical and deontological principles and foundational elements of professional leadership, in line with Italian legislation (e.g., Law 251/2000, FNOPI Code of Ethics) and relevant European directives.

  2. Applying Knowledge and Understanding
    The student is able to apply nursing knowledge, ethical principles, and technical-relational skills to manage clinical situations appropriately, as defined in the educational plan. The student demonstrates an emerging capacity for operational and team-based leadership, ensuring the safety and quality of care, and contributing to the coordination and organisation of nursing activities in accordance with their level of training.

  3. Making Judgements
    The student develops critical thinking and decision-making skills, taking responsibility in line with their level of competence. They demonstrate ethical leadership by making informed decisions based on clinical evidence and professional standards, contributing to the management of care processes and the improvement of service quality and safety.

  4. Communication Skills
    The student enhances their interpersonal and communication skills (soft skills), establishing effective helping relationships with patients, families, and healthcare teams. They foster collaborative leadership by participating in interprofessional dialogue, promoting shared decision-making, and understanding organisational dynamics to support a safe and person-centred care environment.

  5. Learning Skills
    Through clinical experience, the student strengthens their capacity for autonomous learning, reflecting critically on the integration of theory and practice. They progressively build their professional identity and demonstrate the foundational elements of leadership, engaging in lifelong learning and actively contributing to the development and innovation of professional nursing practice.

Contents

The main activity of students during the internship requires primarily learning knowledge and not only
technical capacity, therefore the activities they learn and are entrusted with must have an educational value and
training in close connection with the internship objectives. Students in these contexts must be
encouraged to be active learners.
Through the experience in a protected environment, the student comes into contact with the main nursing techniques
learned during the hours of frontal teaching required according to the level of training.

Detailed program

See Syllabus of teaching modules

Prerequisites

Defined by the regulations of the Degree Programme.

Teaching form

See Syllabus of teaching modules

Textbook and teaching resource

See Syllabus of teaching modules

Semester

3 year of course

Assessment method

The positive evaluation of the internship is obtained by the achievement of the skills provided by the objectives of the 3 year
year of the course. The grade consists of 50% of the assessments of the internship periods carried out by the student and for the
50% from the evaluations of the exercises and the production of the elaborations.
The insufficiency of one of the two parties does not allow a positive assessment of the internship.

Office hours

For problems related to the internship, the student can refer to the Director of Teaching, the Professional Tutors, the teachers of the courses
and possibly to the President of the Teaching Coordination Council (CCD)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

ECTS
23
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
47
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Massimo Alberio
    Massimo Alberio
  • Monica Codara
    Monica Codara
  • DC
    Daniela Colombo
  • NC
    Nadia Teresa Colombo
  • CO
    Carmela Ongaro
  • MS
    Maurizio Sarpini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics