Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Professional Training 1
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Professional Training 1
Course ID number
2526-1-I0101D021
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Durante il corso lo studente avrà la possibilità di:

  1. Conoscenza e capacità di comprensione
    Approfondire i riferimenti legislativi necessari per la pratica professionale, i concetti filosofici dell’infermieristica, i fondamenti di farmacologia generale e le diagnosi infermieristiche di casi assistenziali.
  2. Capacità di applicare conoscenza e comprensione
    Applicare i contenuti teorici all’analisi di casi assistenziali, in relazione al livello formativo.
  3. Autonomia di giudizio
    Sviluppare capacità di interpretare criticamente norme, concetti e situazioni cliniche.
  4. Abilità comunicative
    Utilizzare il linguaggio tecnico-professionale per esprimere e condividere contenuti teorico-pratici.
  5. Capacità di apprendimento
    Potenziare l’apprendimento autonomo e l’integrazione tra teoria e pratica.

Contenuti sintetici

Il corso si prefigge di far approfondire agli studenti gli elementi conoscitivi relativi ai moduli di Regolamentazione professionale, Infermieristica generale, Farmacologia, e Infermieristica clinica.

Programma esteso

Durante il corso verranno approfondite le seguenti tematiche:
• struttura sintattica dell’elaborazione teorica di riferimento;
• struttura concettuale dell’elaborazione teorica di riferimento;
• l’attuale contesto normativo in cui si colloca l’esercizio della professione;
• esercitazioni dosaggio farmacologici; esercitazioni velocità infusione ev;
• il dolore con riferimenti normativi e deontologici;
• la respirazione: auscultazione e modelli di respiro anomali;
• la circolazione: auscultazione;
• la valutazione dello stato nutrizionale;
• esercitazione sulla valutazione iniziale

Prerequisiti

Definiti dal regolamento del Corso di Laurea.

Modalità didattica

La modalità didattica si sviluppa raggiungendo 2 CFU per un totale di 24 ore, così suddivise:
• 9 lezioni da 2 ore frontali svolte in modalità erogativa in presenza;
• 3 lezioni da 2 ore di attività di laboratorio e esercitazioni, svolte in modalità interattiva in presenza;

Materiale didattico

Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani (2018): un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Pubblicazione CNAI – Centro Italiano Accreditato per la ricerca e lo sviluppo dell'ICNP™

Craven R.F., Hirnle C.J., Jensen S. (2024) Principi fondamentali dell’assistenza infermieristica VII ed. Casa Editrice Ambrosiana

Herdman TH, Kamitsuru S, Takáo Lopes C (2024) Nanda International. Diagnosi infermieristiche-Definizioni e Classificazione 2024-2026. XIII ed. Rozzano (MI): Casa Editrice Ambrosiana

Ledonne, G. e Tolomeo, S., 2014. Calcoli e dosaggi farmacologici: La responsabilità dell’infermiere. 2nd ed. Rozzano (MI): Casa Editrice Ambrosiana

Hinkle J.L., Cheever K.H., Overbaugh K.J. (2024) Brunner - Suddarth Infermieristica Medico-Chirurgica. VI ed. Rozzano (MI): Casa Editrice Ambrosiana

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° Anno, 2° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza alle lezioni frontali e ai laboratori didattici

Orario di ricevimento

Su appuntamento con i relativi docenti degli Insegnamenti

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

During the course, students will have the opportunity to:

  1. Knowledge and understanding
    Gain in-depth knowledge of the legislative references necessary for professional practice, the philosophical concepts of nursing, the fundamentals of general pharmacology and nursing diagnoses of care cases.
  2. Ability to apply knowledge and understanding
    Apply theoretical content to the analysis of care cases, in relation to the level of training.
  3. Independent judgement
    Develop the ability to critically interpret rules, concepts and clinical situations.
  4. Communication skills
    Use technical and professional language to express and share theoretical and practical content.
  5. Learning skills
    Enhance independent learning and the integration of theory and practice.

Contents

The course aims to deepen the students' knowledge of the modules of Professional Regulation, General Nursing, Pharmacology, and Clinical Nursing.

Detailed program

During the course the following topics will be discussed:
• syntactic structure of theoretical reference elaboration;
• conceptual structure of theoretical reference elaboration;
• the current regulatory environment in which the exercise of the profession takes place;
• pharmacological dosing exercises; infusion speed exercises ev;
• pain with normative and deontological references;
• breathing: auscultation and abnormal breathing patterns;
• circulation: auscultation;
• the assessment of nutritional status;
• exercise on initial assessment

Prerequisites

Defined by the regulations of the Degree Programme.

Teaching form

The teaching method develops reaching 2 credits for a total of 24 hours, divided as follows:
• 9 lessons from 2 hours in front of the course in the presence of the student;
• 3 lessons of 2 hours of laboratory activities and exercises, carried out in interactive mode in presence;

Textbook and teaching resource

Ausili D., Baccin G., Bezze S., Bompan A., Macchi B, Alberio M., Sironi C., Di Mauro S. (2018) Il Modello assistenziale dei processi umani (2018): un quadro teorico per l’assistenza infermieristica di fronte alla sfida della complessità. Pubblicazione CNAI – Centro Italiano Accreditato per la ricerca e lo sviluppo dell'ICNP™

Craven R.F., Hirnle C.J., Jensen S., Henshaw C.M. (2024) Fundamentals of Nursing and Competencies, 9th ed. USA: Wolters Kluwer Health Inc.

Herdman TH, Kamitsuru S, Takáo Lopes C (2024) Nanda International. Nursing Diagnosis: Definitions & Classification 2024-2026, 13th. New York: Thieme Medical Publishers, Inc.

Ledonne, G. e Tolomeo, S., 2014. Calcoli e dosaggi farmacologici: La responsabilità dell’infermiere. 2nd ed. Rozzano (MI): Casa Editrice Ambrosiana

Hinkle J.L., Cheever K.H., Overbaugh K.J. (2024) Brunner & Suddarth's Texbook of Medical-Surgical Nursing, 15th ed. USA: Wolters Kluwer Health Inc.

Semester

1st year, 2nd Semester

Assessment method

Attendance at lectures and workshops

Office hours

By appointment with the relevant teachers of the Teachings

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Massimo Alberio
    Massimo Alberio
  • EB
    Elena Bongiorno
  • AQ
    Antonietta Quetti
  • LT
    Lucia Tumiotto

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics