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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Human Sciences
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Human Sciences
Course ID number
2526-1-I0101D007
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Sociology Course ID number 2526-1-I0101D007-I0101D020M
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinical Psychology Course ID number 2526-1-I0101D007-I0101D021M
Course summary SYLLABUS
Course full name Anthropology Course ID number 2526-1-I0101D007-I0101D022M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

Il corso si propone di far acquisire allo studente gli elementi conoscitivi relativi agli aspetti sociali, antropologici e psicologico-clinici della professione ostetrica per saper adeguatamente collocare la propria professione in un contesto complesso di relazioni e reti operative, in una prospettiva storico-antropologica e la conoscenza dei meccanismi psicologici individuali e collettivi del funzionamento umano.

Conoscenza e capacità di comprensione (Knowledge and Understanding)
Al termine del corso, lo studente sarà in grado di:
Conoscere i principi fondamentali degli aspetti sociali, antropologici e psicologico-clinici pertinenti alla professione ostetrica.
Identificare i principali meccanismi psicologici individuali e collettivi che influenzano il funzionamento umano.
Capacità di applicare conoscenza e comprensione (Applying Knowledge and Understanding)
Al termine del corso, lo studente sarà in grado di:
Applicare le conoscenze acquisite in ambito sociale, antropologico e psicologico per contestualizzare adeguatamente la propria professione all'interno di reti operative e contesti relazionali complessi.
Utilizzare i concetti psicologici e le prospettive umanistiche per comprendere e rispondere ai bisogni emotivi e comportamentali, individuali e collettivi, dei pazienti e delle famiglie nell'ambito ostetrico.
Autonomia di giudizio (Making Judgements)
Al termine del corso, lo studente sarà in grado di:
Valutare criticamente i fattori sociali, culturali e psicologici che influenzano le scelte sanitarie e le esperienze dei pazienti in ostetricia.
Formulare giudizi autonomi e informati riguardo gli approcci più appropriati in situazioni relazionali complesse incontrate nella pratica professionale, considerando diverse prospettive umanistiche.
Abilità comunicative (Communication Skills)
Al termine del corso, lo studente sarà in grado di:
Comunicare efficacemente con pazienti, famiglie e membri dell'équipe multidisciplinare, trasmettendo informazioni complesse relative agli aspetti umanistici e psicologici in modo chiaro ed empatico.
Capacità di apprendere (Learning Skills)
Al termine del corso, lo studente sarà in grado di:
Sviluppare le capacità di apprendimento necessarie per aggiornarsi autonomamente sulle nuove ricerche e sulle migliori pratiche negli aspetti sociali, antropologici e psicologici della professione ostetrica.
Riflettere criticamente sulla propria pratica professionale da una prospettiva umanistica, identificando aree per il miglioramento continuo e lo sviluppo personale.

Contenuti sintetici

Il corso tratta gli aspetti antropologici, sociali e psicologici relativi alla professione della cura in generale e alla professione infermieristica in particolare.

Programma esteso

PSICOLOGIA CLINICA – Questa parte del corso affronta il tema della psicologia come scienza del comportamento umano; gli aspetti metodologici della ricerca psicologica nelle professioni della cura; I principali concetti della psicologia generale e clinica (la struttura della mente, i processi cognitivi e dinamici, i disturbi psichici, la relazione clinica e la psicoterapia) e gli strumenti di autovalutazione (test di ansia, stress, burnout e qualità della vita), le problematiche psicologiche tipiche della professione infermieristica in relazione ai servizi di emergenza, alle cure primarie, alla terapia intensiva e alle cure di fine di vita. L’effetto placebo nella relazione di cura e le sue implicazioni. ANTROPOLOGIA - Antropologia medica, processi sociali e rappresentazioni culturali e antropologiche della salute e della malattia e delle pratiche della cura ad esse associate; evoluzione del concetto di salute; Disease, Illness e Sickness; Medicina narrativa: principi generali; antropologia della salute nei paesi in via di sviluppo. SOCIOLOGIA - il corso propone un percorso di introduzione alla sociologia: concetti di base e il mestiere del sociologo; la ricerca sociale e i suoi strumenti; il concetto di cultura, valori e diversità culturale; organizzazione sociale, azione e potere; Interazione, gruppi, organizzazioni; sistemi di welfare e disuguaglianze; approfondimento di alcuni temi specifici della sociologia della salute e della medicina (disuguaglianze sociali in termini di salute; processo di medicalizzazione della società; sistemi di welfare; professionalizzazione in sanità; culture della salute; costruzione sociale della gravidanza; comunicazione della salute)

Prerequisiti

Modalità didattica

Didattica erogativa in presenza, esercitazioni a piccoli gruppi, stesura e rielaborazione dei concetti appresi attraverso il lavoro di gruppo.

Materiale didattico

PSICOLOGIA CLINICA: Antonio Loperfido, Barbara Muzzatti "Elementi di psicologia per le professioni di aiuto", Carocci, 2022; Fabrizio Benedetti “L'effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo”, Carocci, 2018. SOCIOLOGIA GENERALE - Bagnasco A., Barbagli M., Cavalli A., 2013, Elementi di Sociologia, Il Mulino, Bologna; Bucchi M., Neresini F. (a cura di), 2001, Sociologia della salute, Carocci, Roma; Vicarelli G. (a cura di), 2013, Cura e Salute. Prospettive sociologiche, Carocci, Roma. ANTROPOLOGIA - Pizza G., Antropologia medica. Saperi, pratiche e politiche del corpo. Carocci ed.; Fainzang S., Farmaci e società. Il paziente, il medico e la ricetta. Franco Angeli ed.; Quaranta I. (a cura di) Antropologia medica. I testi fondamentali, Raffaello Cortina Ed.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° Anno, 2° Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto con domande a scelta multipla, domande a completamento e domande aperte sui contenuti presentati. L'esame è unitario e ogni modulo concorre alla valutazione complessiva.

Orario di ricevimento

i docenti ricevono su appuntamento, sia in presenza che online;
i contatti dei singoli docenti sono specificati nei singoli moduli.
Per contattare il coordinatore del corso integrato:
su appuntamento: marco.bani1@unimib.it
sia in modalità telematica che in presenza (U38, 5° piano, stanza 5041)

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
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Aims

The course aims to provide students with the theoretical knowledge concerning psychological, social and anthropological elements of nursing profession in order to help them to adequately perceive their professional role in a complex context of networks and relationship, in a storical-antropological perspective and understand psychological and social mechanisms of uman behaviour.

Knowledge and Understanding
By the end of the course, students will be able to:
Know the fundamental principles of the social, anthropological, and clinical-psychological aspects pertinent to the midwifery profession.
Identify the main individual and collective psychological mechanisms that influence human functioning.
Applying Knowledge and Understanding
By the end of the course, students will be able to:
Apply acquired knowledge in social, anthropological, and psychological fields to adequately contextualize their profession within complex operational networks and relational contexts.
Utilize psychological concepts and humanistic perspectives to understand and respond to the individual and collective emotional and behavioral needs of patients and families in the obstetric setting.
Making Judgements
By the end of the course, students will be able to:
Critically evaluate the social, cultural, and psychological factors that influence health choices and patient experiences in obstetrics.
Formulate independent and informed judgments regarding the most appropriate approaches in complex relational situations encountered in professional practice, considering diverse humanistic perspectives.
Communication Skills
By the end of the course, students will be able to:
Communicate effectively with patients, families, and multidisciplinary team members, conveying complex information related to humanistic and psychological aspects clearly and empathetically.
Learning Skills
By the end of the course, students will be able to:
Develop the learning skills necessary to autonomously continue their professional and personal development in the human sciences, staying updated on new research and best practices in the social, anthropological, and psychological aspects of midwifery.
Reflect critically on their own professional practice from a humanistic perspective, identifying areas for continuous improvement and personal development

Contents

Topic of the Human Sciences course is to give students an overview of the anthropological, social and psychological aspects of health care professions.

Detailed program

CLINICAL PSYCHOLOGY - Psychology as a science of human behaviour, methodological aspects of psychological research, with specific attention to health care professions; main concepts of general and clinical psychology (structure of the mind, cognitive and dynamic processes, mental disorders, clinical relationship and psychotherapy) and the self-evaluation tools (anxiety, stress, burnout and quality of life tests), the psychological challenges of the nursing profession in relation to emergency services, primary care, intensive care and end-of-life care. The placebo effect in the care relationship and its implications. ANTHROPOLOGY - Medical anthropology, human health and disease; social processes and cultural representations of health, illness and related nursing/care practices; Disease, Illness and Sickness; narrative medicine: general principles; popular medicine and health anthropology in the developing countries. SOCIOLOGY - The course is an introduction to sociology: basic concepts and who is the ‘sociologist’; social research – basic tools; the concept of culture, values and cultural diversity; social organization, action, and power; interaction, groups, organizations; welfare systems and inequalities; moreover, specific topics related to sociology of health and medicine will be deepened (social inequalities in terms of health; process of medicalisation of society; professionalisation in health systems; health cultures; social construction of pregnancy; health communication).

Prerequisites

Teaching form

In-person lectures, small group activities with final written report.

Textbook and teaching resource

CLINICAL PSYCHOLOGY: Antonio Loperfido, Barbara Muzzatti "Elementi di psicologia per le professioni di aiuto", Carocci, 2022; Fabrizio Benedetti “L'effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo”, Carocci, 2018. SOCIOLOGY - Bagnasco A., Barbagli M., Cavalli A., 2013, Elementi di Sociologia, Il Mulino, Bologna; Bucchi M., Neresini F. (a cura di), 2001, Sociologia della salute, Carocci, Roma; Vicarelli G. (a cura di), 2013, Cura e Salute. Prospettive sociologiche, Carocci, Roma. ANTHROPOLOGY - Pizza G., Antropologia medica. Saperi, pratiche e politiche del corpo. Carocci ed.; Fainzang S., Farmaci e società. Il paziente, il medico e la ricetta. Franco Angeli ed.; Quaranta I. (a cura di) Antropologia medica. I testi fondamentali, Raffaello Cortina Ed.

Semester

1st Year, 2nd Semester

Assessment method

Written examination with multiple choice, "fill-the-gap" questions and open ended questions. The exam is unitary and every module contribute to the overall grade.

Office hours

All the teachers are available by appointment (online and in-person);
details on how to contact every professor are available on modules' page.
To contact the coordinatore of the integrated course:
by appointment: marco.bani1@unimib.it
online or in presence (Building U38, 5° floor, room 5041)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
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Key information

ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
32
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Marco Bani
    Marco Bani
  • MF
    Magda Fontanella
  • RI
    Roberta Invernizzi
  • CM
    Carlotta Mozzana
  • MP
    Milena Pedrini
  • AR
    Alessandra Rinaldi
  • ER
    Ennio Carlo Rocchi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

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