Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Clinical Psychology
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Clinical Psychology
Course ID number
2526-1-I0101D007-I0101D021M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Human Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Psicologica clinica: conoscere i processi cognitivi di base (percezione, attenzione, memoria, apprendimento, linguaggio); saper definire i concetti di ansia, depressione, stress, burn out, qualità di vita; saper descrivere le dinamiche relazionali presenti nei differenti contesti assistenziali; saper definire il fenomeno del placebo in funzione della relazione di cura; conoscere i meccanismi attraverso cui agisce l’effetto placebo; fornire esemplificazioni dell’effetto placebo nella relazione di cura

Contenuti sintetici

Il corso tratta gli aspetti psicologici relativi alla professione della cura in generale e alla professione infermieristica in particolare.

Programma esteso

PSICOLOGIA CLINICA – Questa parte del corso affronta il tema della psicologia come scienza del comportamento umano; gli aspetti metodologici della ricerca psicologica nelle professioni della cura; I principali concetti della psicologia generale e clinica (la struttura della mente, i processi cognitivi e dinamici, i disturbi psichici, la relazione clinica e la psicoterapia) e gli strumenti di autovalutazione (test di ansia, stress, burnout e qualità della vita), le problematiche psicologiche tipiche della professione infermieristica in relazione ai servizi di emergenza, alle cure primarie, alla terapia intensiva e alle cure di fine di vita. L’effetto placebo nella relazione di cura e le sue implicazioni.

Prerequisiti

Modalità didattica

Il corso è strutturato in 4 lezioni da 2 ore svolte in modalità erogativa nella parte iniziale che è volta a coinvolgere gli studenti in modo interattivo nella parte successiva attraverso la discussione in gruppo di situazioni professionali, la compilazione di questionari per riflettere sul proprio approccio professionale (anche con l'ausilio dell'applicativo wooclap). Tutte le attività sono svolte in presenza

Materiale didattico

PSICOLOGIA CLINICA: Fabrizio Benedetti “L'effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo”, Carocci, 2018.
Antonio Loperfido, Barbara Muzzatti "Elementi di psicologia per le professioni di aiuto", Carocci, 2022
Sulla piattaforma e-learning saranno caricati materiali di approfondimento (video, letture consigliate)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1 Anno - 2 Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame si svolgerà in modalità scritta, con domande aperte e domande a completamento su argomenti trattati a lezione.
Il punteggio concorrerà alla valutazione complessiva del corso integrato

Orario di ricevimento

Sede di Monza
su appuntamento: marco.bani1@unimib.it
sia in modalità telematica che in presenza (U38, 5° piano, stanza 5041)

Sede di Bergamo
su appuntamento: ennio.rocchi@unimib.it
sia in modalità telematica che in presenza

Sede di Lecco
su appuntamento: ro.invernizzi@asst-lecco.it
sia in modalità telematica che in presenza

Sede di Sondrio
su appuntamento: milena.pedrini-01@asst-val.it
sia in modalità telematica che in presenza

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

Clinical Pychology: know the basic cognitive processes (perception, attention, memory, learning, language); know how to define the concepts of anxiety, depression, stress, burn out, quality of life; to be able to describe the relational dynamics present in the different care settings; to know how to define the placebo phenomenon according to the care relationship; knowing how to describe the placebo effect in relational context and the mechanisms through which it acts

Contents

The course give an overview of the psychological aspects of health care professions.

Detailed program

CLINICAL PSYCHOLOGY - Psychology as a science of human behaviour, methodological aspects of psychological research, with specific attention to health care professions; main concepts of general and clinical psychology (structure of the mind, cognitive and dynamic processes, mental disorders, clinical relationship and psychotherapy) and the self-evaluation tools (anxiety, stress, burnout and quality of life tests), the psychological challenges of the nursing profession in relation to emergency services, primary care, intensive care and end-of-life care. The placebo effect in the care relationship and its implications.

Prerequisites

Teaching form

The course is structured into four 2-hour lessons, with a frontal lecture in the first part. The subsequent part aims to involve students interactively through group discussions of professional situations, the compilation of questionnaires to reflect on one's professional approach (using wooclap). All activities are carried out in presence

Textbook and teaching resource

CLINICAL PSYCHOLOGY: Fabrizio Benedetti “L'effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo”, Carocci, 2018.
Antonio Loperfido, Barbara Muzzatti "Elementi di psicologia per le professioni di aiuto", Carocci, 2022
Some suggested supplementary material will be uploaded on the e-learning platform

Semester

1 Year - 2 Semester

Assessment method

Written test: open questions and "fill the gap" questions on topics presented at lesson.
The score will contribute to the overall evaluation of the integrated course

Office hours

Sede di Monza
by appintment: marco.bani1@unimib.it
online or in presence (Building U38, 5° floor, room 5041)

Sede di Bergamo
by appintment: ennio.rocchi@unimib.it
online or in presence

Sede di Lecco
by appintmen: ro.invernizzi@asst-lecco.it
online or in presence

Sede di Sondrio
by appintmen: milena.pedrini-01@asst-val.it
online or in presence

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Marco Bani
    Marco Bani
  • RI
    Roberta Invernizzi
  • MP
    Milena Pedrini
  • ER
    Ennio Carlo Rocchi

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics