Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Reading and Interpretation of E.C.G.
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Reading and Interpretation of E.C.G.
Course ID number
2526-2-I0101D149
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso elettivo "Lettura e interpretazione dell’elettrocardiogramma (ECG)" è progettato per fornire agli studenti le competenze essenziali per una comprensione e un'interpretazione accurata dell'elettrocardiogramma, strumento fondamentale nella pratica clinica. L'obiettivo è permettere ai futuri infermieri di riconoscere le alterazioni significative e di utilizzarne le informazioni per una pianificazione assistenziale mirata.
Gli obiettivi specifici, formulati secondo i Descrittori di Dublino, sono i seguenti:

  1. Conoscenza e comprensione:
    Comprendere le basi dell’elettrocardiografia e riconoscere le principali alterazioni del ritmo, ischemiche e metaboliche.
  2. Applicazione della conoscenza:
    Applicare un metodo strutturato per l’analisi dell’ECG e utilizzare i dati per pianificare l’assistenza infermieristica.
  3. Autonomia di giudizio:
    Valutare in modo critico le informazioni fornite dall’ECG e contribuire a decisioni clinico-assistenziali tempestive.
  4. Abilità comunicative:
    Comunicare efficacemente i dati elettrocardiografici rilevati all’interno del team assistenziale.
  5. Capacità di apprendere:
    Sviluppare competenze per aggiornarsi autonomamente sull’interpretazione dell’ECG e l’evoluzione dei sistemi di monitoraggio.

Contenuti sintetici

Nozioni su ECG di base e approccio all’analisi del ritmo normale, diagnostica algoritmica per una rapida analisi e un rapido riconoscimento del ritmo

Programma esteso

Cenni di elettrofisiologia cardiaca
Principi di elettrocardiografia: teoria di Einthoven e le altre derivazioni
Caratteristiche dei principali quadri elettrocardiografici connessi ad aritmie, quadri ischemici e alterazioni metaboliche
Metodo per l’analisi dell’elettrocardiogramma
Discussione e conclusione del corso

Prerequisiti

Iscrizione al 2°-3° anno del Corso di Laurea in Infermieristica

Modalità didattica

Didattica erogativa in presenza - lezioni frontali ed esercitazioni

Materiale didattico

Il cuore - fisiologia, dalla cellula alla circolazione, Opie L. H. (2000), CIC edizioni internazionali, Roma.
Interpretazione dell’ECG, Dubin D. (2000) Monguzzi Editore, Bologna.
Ion adventure in the heartland Dubin D. (2003), Cover Publishing Company.
M.G. Abrignani, F.Angeli, G.Bagliani, G.F. Mareddu, G.Satullo, M.Uguccioni, P.Verdecchia (2005) Elettrocardiografia di base nella pratica clinica: rischio cardiovascolare e danno d’organo, A.N.M.C.O., Firenze.
The effectiveness of an education program on nurses’ knowledge of elettrocardiogram interpretation – Huajung Zhang, Lily Lihwa international emergency nursing (2013) 247 – 251.
Update to Practice Standards for Electrocardiographic Monitoring in Hospital Settings: A Scientific Statement From the American Heart Association – Circulation Volume 136, Issue 19, 7 November 2017; Pages e273-e344.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The elective course “Reading and Interpreting the Electrocardiogram (ECG)” is designed to provide students with the essential skills for an accurate understanding and interpretation of the electrocardiogram, a fundamental tool in clinical practice. The aim is to enable future nurses to recognise significant changes and to use the information for targeted care planning.
The specific objectives, formulated according to the Dublin Descriptors, are as follows:

  1. Knowledge and understanding:
    To understand the basics of electrocardiography and to recognise the main rhythm, ischaemic and metabolic abnormalities.
  2. Application of knowledge:
    Apply a structured method for ECG analysis and use the data to plan nursing care.
  3. Autonomy of judgement:
    Critically evaluate the information provided by the ECG and contribute to timely clinical care decisions.
  4. Communication skills:
    Effectively communicate ECG data within the care team.
  5. Ability to learn:
    Develop skills to independently update oneself on ECG interpretation and the evolution of monitoring systems.

Contents

Basic ECG concepts and approach to normal rhythm analysis, algorithmic diagnostics for rapid analysis and rapid rhythm recognition

Detailed program

Outline of cardiac electrophysiology
Principles of electrocardiography: Einthoven theory and other derivations
Characteristics of the main electrocardiographic panels related to arrhythmias, ischemic pictures and metabolic changes
Method for electrocardiogram analysis
Discussion and conclusion of the course

Prerequisites

Enrolling in the 2nd-3rd year of the Bachelor’s Degree in Nursing

Teaching form

Face-to-face teaching – frontal lectures and tutorials

Textbook and teaching resource

Il cuore - fisiologia, dalla cellula alla circolazione, Opie L. H. (2000), CIC edizioni internazionali, Roma.
Interpretazione dell’ECG, Dubin D. (2000) Monguzzi Editore, Bologna.
Ion adventure in the heartland Dubin D. (2003), Cover Publishing Company.
M.G. Abrignani, F.Angeli, G.Bagliani, G.F. Mareddu, G.Satullo, M.Uguccioni, P.Verdecchia (2005) Elettrocardiografia di base nella pratica clinica: rischio cardiovascolare e danno d’organo, A.N.M.C.O., Firenze.
The effectiveness of an education program on nurses’ knowledge of elettrocardiogram interpretation – Huajung Zhang, Lily Lihwa international emergency nursing (2013) 247 – 251.
Update to Practice Standards for Electrocardiographic Monitoring in Hospital Settings: A Scientific Statement From the American Heart Association – Circulation Volume 136, Issue 19, 7 November 2017; Pages e273-e344.

Semester

Second semester

Assessment method

Frequency

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GA
    Gabriele Alberio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics