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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Infermieristica [I0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Nursing Care in Intensive Neonatal Units
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Nursing Care in Intensive Neonatal Units
Course ID number
2526-3-I0101D151
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

Il corso elettivo: “l’assistenza infermieristica in terapia intensiva neonatale, si propone di fornire agli studenti infermieri le conoscenze avanzate per assistere il neonato ricoverato in Terapia Intensiva Neonatale, sviluppando una comprensione approfondita del neonato critico e delle metodologie di supporto alla genitorialità, come le "Single Family Room", per promuovere un'assistenza olistica e centrata sulla famiglia.
Gli obiettivi specifici, formulati in accordo con i Descrittori di Dublino, sono i seguenti:

  1. Conoscenza e Comprensione
    Conoscere le complessità cliniche del neonato critico e del modello "Single Family Room" come metodologia chiave per il coinvolgimento genitoriale in Terapia Intensiva Neonatale.
  2. Capacità di Applicare Conoscenza e Comprensione
    Pianificare e attuare interventi assistenziali infermieristici basati sull'evidenza per il neonato critico, applicando strategie efficaci di supporto alla genitorialità nel contesto della TIN.
  3. Autonomia di Giudizio
    Valutare criticamente le condizioni del neonato e l'efficacia dei modelli di cura centrati sulla famiglia, formulando giudizi autonomi per ottimizzare gli esiti assistenziali per neonato e famiglia.
  4. Abilità Comunicative
    Comunicare in modo chiaro, empatico e professionale con i genitori e il team multidisciplinare in TIN, trasmettendo informazioni complesse e offrendo supporto emotivo.
  5. Capacità di Apprendimento
    Dimostrare autonomia nell'aggiornamento continuo delle proprie conoscenze e nella riflessione critica sulla pratica, per migliorare costantemente l'assistenza al neonato critico e alla sua famiglia.

Contenuti sintetici

Assistenza infermieristica al neonato pretermine
Assistenza infermieristica al neonato critico
Le “Single Family Room” come modello e metodologia a sostegno della genitorialità in Terapia Intensiva Neonatale

Programma esteso

La Single Family Room e la Family Integrated Care
Care
Interventi infermieristici a sostegno della genitorialità in TIN
Assistenza infermieristica al neonato pretermine
Assistenza infermieristica al neonato critico
ventilazione
asfissia perinatale
gestione degli accessi venosi in TIN
prevenzione delle infezioni
gestione della cute e la prevenzione delle lesioni
STEN

Prerequisiti

Iscrizione al terzo anno di corso di Laurea in Infermieristica

Modalità didattica

La lezione si svolge in modalità erogativa in presenza attraverso lezione frontale e simulazione

Materiale didattico

Badon P., Cesaro S., (2015) Assistenza infermieristica in pediatria, Casa editrice Ambrosiana,

Badon P., (2021) Procedure infermieristiche in area pediatrica, Casa editrice Ambrosiana.

Bear RJ, Mellor DJ. (2017) Continuing Education Module-Kangaroo Mother Care 2: Potential Beneficial Impacts on Brain Development in Premature Infants. J Perinat Educ;26(4):177-184.

Bellini C. Gente M.,(2021). Raccomandazioni del gruppo di studio di trasporto neonatale, SIN

Bollani S., Stolfi I., Pedicino R., Stonati M.,(2018) Manuale di infettivologia neonatale, Biomedia

Ciprandi G.,(2021) Neonatal and pediatric wound care, Edizioni Minerva Medica

Cloherty E., Stark A., (2018) Manuale di neonatologia, Antonio Delfino editore

Colombo G., Chiandotto V., Cavicchioli P.,(2017) Con ragione e sentimento: le cure neonatali a sostegno dello sviluppo, Biomedia.

Franck Linda S. , Waddington C., O'Brien k., (2020) Family Integrated Care for Preterm Infants. Crit Care Nurs Clin North Am.;32(2)

Lago P., Garetti E., (2016) Linee guida per la prevenzione e il trattamento del dolore nel neonato, Biomedia,

Mosca F., Orfeo L., Dani C., (2019) Libro bianco della neonatologia, SIN

Umberger E., Canvasser J. , Hall S.(2018) Enhancing NICU parent engagement and empowerment. Semin Pediatr. Surg;27(1):19-24

Urbino A.F., (2020) Pediatria d’urgenza, Biomedia

Waddington C., Van Veenendaal N., O'Brien K, Patel N;(2021) International Steering Committee for Family Integrated Care. Family integrated care: Supporting parents as primary caregivers in the neonatal intensive care unit. Pediatr. Investig,18;5(2)

Weiner G. M., (2022) Manuale di rianimazione neonatale, Antonio Delfino editore.

Zanini et al, (2021) Standard organizzativi per l’assistenza perinatale, Edizioni iDea, Roma

Paediatric Guidelines (NHS UK), 2018. Early onset sepsis in the neonate: prevention and treatment.

SIN, 2021. Manifesto dei diritti del nato prematuro, https://www.sin-neonatologia.it/
EFCNI European Foundation for the Care of Newborn Infants https://newborn-health-standards.org/standards/standards-italian/
SIN INF Società Italiana Neonatologia Infermieristica https://www.sininf.it/

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The elective course, "Nursing Care in the Neonatal Intensive Care Unit, aims to provide nursing students with advanced knowledge of caring for the neonate admitted to the Neonatal Intensive Care Unit by developing an in-depth understanding of the critical newborn and parenting support methodologies, such as "Single Family Rooms," to promote holistic, family-centered care.

The specific objectives, formulated in accordance with the Dublin Descriptors, are as follows:

  1. Knowledge and Understanding
    Know the clinical complexities of the critical newborn and the "Single Family Room" model as a key methodology for parental involvement in the NICU.

  2. Ability to Apply Knowledge and Understanding
    Plan and implement evidence-based nursing care interventions for the critical newborn, applying effective parenting support strategies in the NICU setting.

  3. Autonomy of Judgment
    Critically evaluate newborn conditions and the effectiveness of family-centered care models, making autonomous judgments to optimize care outcomes for newborn and family.

  4. Communication Skills
    Communicate clearly, empathetically and professionally with parents and the multidisciplinary team in the NICU, conveying complex information and offering emotional support.

  5. Ability to Learn
    Demonstrate autonomy in continuously updating one's knowledge and critically reflecting on practice to continuously improve care for the critical newborn and his or her family.

Contents

Preterm infant care
Critical infant care
The "Single Family Room" as a model and methodology to develop nursing interventions in support of parenting in Neonatal Intensive Unit Care

Detailed program

The Single Family Room and Family Integrated Care
Care
Nursing interventions in support of parenting in TIN
Nursing care for newborn preterms
Nursing care for the critical infant
ventilation
perinatal asphyxia
venous access management in TIN
infection prevention
skin management and injury prevention
STEN

Prerequisites

Enrolment in the third year of the Degree in Nursing

Teaching form

The lesson is delivered in presence through frontal lesson and simulation

Textbook and teaching resource

Badon P., Cesaro S., (2015) Assistenza infermieristica in pediatria, Casa editrice Ambrosiana,

Badon P., (2021) Procedure infermieristiche in area pediatrica, Casa editrice Ambrosiana.

Bear RJ, Mellor DJ. (2017) Continuing Education Module-Kangaroo Mother Care 2: Potential Beneficial Impacts on Brain Development in Premature Infants. J Perinat Educ;26(4):177-184.

Bellini C. Gente M.,(2021). Raccomandazioni del gruppo di studio di trasporto neonatale, SIN

Bollani S., Stolfi I., Pedicino R., Stonati M.,(2018) Manuale di infettivologia neonatale, Biomedia

Ciprandi G.,(2021) Neonatal and pediatric wound care, Edizioni Minerva Medica

Cloherty E., Stark A., (2018) Manuale di neonatologia, Antonio Delfino editore

Colombo G., Chiandotto V., Cavicchioli P.,(2017) Con ragione e sentimento: le cure neonatali a sostegno dello sviluppo, Biomedia.

Franck Linda S. , Waddington C., O'Brien k., (2020) Family Integrated Care for Preterm Infants. Crit Care Nurs Clin North Am.;32(2)

Lago P., Garetti E., (2016) Linee guida per la prevenzione e il trattamento del dolore nel neonato, Biomedia,

Mosca F., Orfeo L., Dani C., (2019) Libro bianco della neonatologia, SIN

Umberger E., Canvasser J. , Hall S.(2018) Enhancing NICU parent engagement and empowerment. Semin Pediatr. Surg;27(1):19-24

Urbino A.F., (2020) Pediatria d’urgenza, Biomedia

Waddington C., Van Veenendaal N., O'Brien K, Patel N;(2021) International Steering Committee for Family Integrated Care. Family integrated care: Supporting parents as primary caregivers in the neonatal intensive care unit. Pediatr. Investig,18;5(2)

Weiner G. M., (2022) Manuale di rianimazione neonatale, Antonio Delfino editore.

Zanini et al, (2021) Standard organizzativi per l’assistenza perinatale, Edizioni iDea, Roma

Paediatric Guidelines (NHS UK), 2018. Early onset sepsis in the neonate: prevention and treatment.

SIN, 2021. Manifesto dei diritti del nato prematuro, https://www.sin-neonatologia.it/
EFCNI European Foundation for the Care of Newborn Infants https://newborn-health-standards.org/standards/standards-italian/
SIN INF Società Italiana Neonatologia Infermieristica https://www.sininf.it/

Semester

Second semester

Assessment method

Frequency

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FA
    Federica Arosio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

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