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  1. Medicine and Surgery
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  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Public Health - 5
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Public Health - 5
Course ID number
2526-2-I0102D011-I0102D034M-T5
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Gender-Based Medicine

Course Syllabus

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Obiettivi

Conoscere i principi su cui si basa la sanità pubblica e le modalità di prevenzione, promozione e protezione della salute.
Conoscere i principali fattori che influenzano la salute (determinanti di salute) e le metodologie epidemiologiche apllicate in Sanità Pubblica per studiare tali fattori e l'impatto degli interventi atti a rindurne l'effetto negativo o migliorarne quello positivo. Conoscere i principi, le problematiche e i principali interventi relativi alla prevenzione delle malattie trasmissibili. Conoscere l’epidemiologia e la prevenzione delle malattie croniche e dei principali fattori di rischio.

Contenuti sintetici

Il corso fornisce allo/a studente/essa i principi di sanità pubblica e i fondamenti dell’educazione alla salute.
Al termine del corso gli/le studenti/esse svilupperanno una comprensione di base dei principali determinanti di salute nella popolazione e dei metodi di ricerca epidemiologica per l'analisi di tali determinanti.

Programma esteso

  • I principi della sanità pubblica.
  • Il concetto di salute
  • I determinanti di salute
  • L'epidemiologia in Sanità Pubblica: tipologie di studi, misure di frequenza e di effetto
  • Le malattie infettive e le principali strategie di prevenzione.
  • Le vaccinazioni.
  • I test e i programmi di screening.

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

8 ore di didattica erogativa e 4 ore di didattica interattiva con esercitazioni e lavori di gruppo.

Materiale didattico

Ministero della Salute, 2006, Screening oncologici: Raccomandazioni per la pianificazione e l’esecuzione degli screening di popolazione per la prevenzione del cancro della mammella, del cancro della cervice uterina e del cancro del colon retto.
N. Comodo, G.Maciocco. Igiene e Sanità Pubblica – Nuova edizione – 2011- Carocci Faber
Pontello M, Auxilia F. Igiene, medicina preventiva e salute globale. Piccin 2022

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta a quiz con domande a risposta multipla con una sola risposta corretta più un esercizio.
Al termine del TEST è previsto e un COLLOQUIO DI DISCUSSIONE incentrato sullo scritto e su tutti gli argomenti
del corso che può portare fino a un aumento massimo di 3 punti o a un decremento del punteggio ottenuto
nell’esame scritto.

Non sono previsti esami in itinere.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
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Aims

The student will know the principles on which public health is based and how to prevent, promote and protect health.
They will know the main factors influencing health (determinants of health) and the epidemiological methodologies apllicated in Public Health to study these factors and the impact of interventions to rindurate their negative or improve their positive effect. They will know the principles, issues and major interventions related to prevention of communicable diseases and the epidemiology and prevention of chronic diseases and their major risk factors.

Contents

The course provides to the student the foundations of public health and health education.
At the end of the course, students will develop a basic understanding of the main determinants of population health and epidemiological research methods for analysing these determinants.

Detailed program

  • The foundations of public health.
  • The concept of health.
  • The determinants of health.
  • Epidemiology in Public Health: types of studies, measures of frequency and effect.
  • Infectious diseases and major prevention strategies.
  • Vaccinations.
  • Screening tests and programs.

Prerequisites

None

Teaching form

8 hours of Lectures and 4 hours of interactive lessons with practice exercises and group work.

Textbook and teaching resource

Ministero della Salute, 2006, Screening oncologici: Raccomandazioni per la pianificazione e l’esecuzione degli screening di popolazione per la prevenzione del cancro della mammella, del cancro della cervice uterina e del cancro del colon retto.
N. Comodo, G.Maciocco. Igiene e Sanità Pubblica – Nuova edizione – 2011- Carocci Faber
Pontello M, Auxilia F. Igiene, medicina preventiva e salute globale. Piccin 2022

Detailed information on teaching materials will be published on the e-learning page associated with the course.

Semester

II semester

Assessment method

Written exam with multiple choise test with only one correct answer and one exercise.
At the end of the TEST there is a discussion discussion focused on the written paper and all the course topics.
of the course, which may lead to a maximum increase of 3 points or a decrease in the mark obtained
in the written examination.

There are no examinations in progress.

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | REDUCED INEQUALITIES
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Key information

Field of research
MED/42
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GC
    Giuseppe Cerame

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

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