Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Midwifery, Gynaecological and Neonatal Research - 1
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Midwifery, Gynaecological and Neonatal Research - 1
Course ID number
2526-2-I0102D012-I0102D038M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Midwifery, Gynaecological and Neonatal Research

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscerà le modalità con cui porre un quesito di ricerca e reperire, comprendere e analizzare criticamente la letteratura scientifica.

Contenuti sintetici

Il corso fornisce i fondamenti della ricerca in midwifery.

Programma esteso

  • La ricerca bibliografica e le modalità di citazione dei riferimenti bibliografici.
  • Le differenze tra ricerca quantitativa e qualitativa.
  • I vari disegni di studio.
  • La valutazione critica di un articolo scientifico.
  • La pianificazione di una ricerca.
  • La metodologia PICO.
  • Il Comitato Etico.
  • La diffusione delle conoscenze

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

22 ore di didattica erogativa, 10 ore di didattica interattiva con esercitazioni e lavori di gruppo.

Materiale didattico

Rees Colin. Introduction to research for Midwives. Churchill Livingstone Elsevier, 2011, 3ed.
Siu Caroll and Camerasamy Huguette, Doing a Research Project in Nursing & Midwifery. A basic guide to research using the Literature review Methodology, Sage, 2013.
D. Silverman, Come fare ricerca qualitativa. Una guida pratica. 2002, Carocci Editore
S. Kanizsa, Che ne pensi?L'intervista nella pratica didattica, 2013, Carocci Editore
Spiby H, Munro J. Evidence based midwifery. Application in context. Wiley-blackwell, 2010.
Loai Albarqouni, Tammy Hoffmann, Sharon Straus, Nina Rydland Olsen, Taryn Young, Dragan Ilic, Terrence Shaneyfelt, R. Brian Haynes, Gordon Guyatt, Paul Glasziou. Evidence-based Practice: le competenze core per tutti i professionisti sanitari. Evidence 2019
Doughty,R., Menage D. Introduction to research for midwives. Elsevier, 2011, 3ed.

i materiali didattici (slides, tracce di lavoro, articoli scientifici) verranno caricati sulle pagine e-learning dedicate ai singoli moduli

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Test scritto a risposte chiuse (vero/falso, corrispondenze, scelte a risposta multiple) e domande brevi equivalenti a brevissimi saggi.
Successivamente alla prova scritta sarà previsto un colloquio di discussione sullo scritto e su tutti gli argomenti trattati a lezione che potrà confermare, aumentare o ridurre il voto della prova scritta.

Non sono previsti esami in itinere.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

By the end of the course, the student will know how to make a search query and how to find, to understand and to analyze critically scientific literature.

Contents

The course provides fundamentals of midwifery research process.

Detailed program

  • The bibliographic research and how to quote references.
  • Differences between quantitative and qualitative research.
  • Various types of study designs.
  • Critical evaluation of a scientific paper.
  • Planning a scientific research.
  • The PICO method.
  • The Ethics Committee.
  • Spread of knowledge.

Prerequisites

None

Teaching form

8 Hours of lectures, 4 hours of interactive teaching with practice exercises and group works.

Textbook and teaching resource

Rees Colin. Introduction to research for Midwives. Churchill Livingstone Elsevier, 2011, 3ed.
Siu Caroll and Camerasamy Huguette, Doing a Research Project in Nursing & Midwifery. A basic guide to research using the Literature review Methodology, Sage, 2013.
D. Silverman, Come fare ricerca qualitativa. Una guida pratica. 2002, Carocci Editore
S. Kanizsa, Che ne pensi?L'intervista nella pratica didattica, 2013, Carocci Editore
Spiby H, Munro J. Evidence based midwifery. Application in context. Wiley-blackwell, 2010.
Loai Albarqouni, Tammy Hoffmann, Sharon Straus, Nina Rydland Olsen, Taryn Young, Dragan Ilic, Terrence Shaneyfelt, R. Brian Haynes, Gordon Guyatt, Paul Glasziou. Evidence-based Practice: le competenze core per tutti i professionisti sanitari. Evidence 2019
Doughty,R., Menage D. Introduction to research for midwives. Elsevier, 2011, 3ed.

The teaching materials used (slides, work tracks, scientific articles) will be uploaded on the e-learning pages dedicated to the individual modules.

Semester

II semester

Assessment method

Written exam with close answers (true/false, matches, multiple choise answers) and brief open answers as very short essays.
After the write exam there will be an oral exam with discussion of the written exam and on all the topics of the lessons that will be able to confirm, increase or reduce the evaluation of the written test.

There are no examinations in progress.

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/47
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
32
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SF
    Simona Fumagalli
  • AN
    Antonella Nespoli
  • VZ
    Virna Franca Zobbi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics