Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Neonatology - 1
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Neonatology - 1
Course ID number
2526-2-I0102D013-I0102D043M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Perinatal Medicine

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscere le conseguenze che determinate patologie possono avere sulla salute fetale e neonatale.

Contenuti sintetici

Il corso fornisce le conoscenze sulle principali malattie neonatali

Programma esteso

  1. La transizione neonatale
  2. Il neonato patologico: segni clinici
  3. Le infezioni connatali e le infezioni neonatali a esordio precoce.
  4. La prematurità e il ritardo di crescita intrauterino
  5. La sofferenza perinatale e l’approccio al neonate asfittico
  6. Malattie della gravidanza a impatto sul neonato (malattie endocrine, ipertensione, piastrinopenie malattie
    autoimmune etc)
  7. Fisiopatologia e trattamento dell'ipoglicemia e dell’ittero neonatale
  8. Esposizione a farmaci o sostanze dannose per il neonato
  9. Problematiche di pertinenza genetica che si possono presentare alla nascita

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

16 ore di lezioni erogative e 4 ore di didattica interattiva con discussione di casi clinici

Materiale didattico

Cloherty e Stark’s “Manuale di Neonatologia” 8 a edizione, 2017, Delphino editore
“Linee Guida Cure Perinaltali”, 8 a edizione, traduzione AAP, e ACOG 2019, Delphino editore
Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta con DOMANDE APERTE (equivalenti a brevissimi saggi).

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

Knowledge the consequences of the pregnancy’s diseases on the newborn health.

Contents

The course provides the student the knowledge of the more frequent neonatal diseases

Detailed program

  1. The neonatal transition
  2. The pathological newborn: clinical signs
  3. Connatal infections and early-onset neonatal infections.
  4. Prematurity and intrauterine growth retardation
  5. Perinatal suffering and the approach to asphyxiated newborns
  6. Diseases of pregnancy impact on the newborn (endocrine diseases, hypertension, platelets diseases
    autoimmune etc.)
  7. Pathophysiology and treatment of hypoglycemia and neonatal jaundice
  8. Exposure to drugs or substances harmful to the newborn
  9. Genetic issues that may arise at birth

Prerequisites

None

Teaching form

16 hours of lectures and 4 hours of interactive teaching with discussion of clinical cases

Textbook and teaching resource

Cloherty e Stark’s “Manuale di Neonatologia” 8 a edizione, 2017, Delphino editore
“Linee Guida Cure Perinaltali”, 8 a edizione, traduzione AAP, e ACOG 2019, Delphino editore
Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso

Semester

II semester

Assessment method

Written test with OPEN QUESTIONS (equivalent to very short essays).

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
MED/38
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MV
    Maria Luisa Ventura

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics