Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Law and Professional Organization - 5
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Law and Professional Organization - 5
Course ID number
2526-3-I0102D016-I0102D053M-T5
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Legislation and Health Organization

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Descrivere la complessità della Professione Ostetrica collocandola nel suo contesto normativo, organizzativo e deontologico.

Contenuti sintetici

Le norme principali relative alla professione ostetrica e il campo proprio di attività e di responsabilità dell'ostetrica/o.
Le problematiche etiche, bioetiche e deontologiche emergenti nell'ambito della professione ostetrica, i diritti della persona assistita.

Programma esteso

  • Modelli organizzativi ostetrici (Home Birth, Freestanding Midwifery Unit, Alongside Midwifery Units, Obstetrics Unit).
  • Organizzazione dei Punti Nascita in Italia: Dipartimenti Materno Infantile, Requisiti strutturali ed organizzativi (dm 2000 POMI), Conferenza-Stato Regione, 2010, modelli organizzativi regionali del percorso nascita.
  • Direttive Comunitarie.
  • Ruolo e funzioni degli Ordini professionali.
  • Libera professione, studi associati, unità complesse di cura primaria (decreto Balduzzi), pubblicità sanitaria.
  • Telemedicina e Digital Health.
  • Sviluppare un progetto di lavoro nella Midwifery.
  • Il dossier formativo obbligatorio dei professionisti sanitari.
  • I risvolti organizzativi del CCNL del comparto

Prerequisiti

Nessuno.

Modalità didattica

  • 12 ore di lezione svolte in modalità erogativa in presenza
  • 2 ore di attività supervisionata dal docente a cui seguono 2 ore di restituzione dei lavori di gruppo, l'attività si svolge in presenza.
  • 4 ore di lezioni da remoto, di cui la prima parte di didattica erogativa seguita da una sessione interattiva di discussione.

Materiale didattico

  • GUANA M. et al., La disciplina ostetrica. Teoria, pratica e organizzazione della professione, McGraw-Hill, Mi 2011
  • RODRIGUEZ D. Professione ostetrica/o. Aspetti di medicina legale e responsabilità. Eleda 2 ed, Milano 2010

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta con quiz a scelta multipla e domande a risposta breve.

Maggiori informazioni sulla valutazione verranno fornite durante il corso.

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA
Export

Aims

To describe the complexity of the midwifery profession by placing it in its regulatory, organisational and deontological context.

Contents

The main regulations relating to the midwifery profession and the midwife's own field of activity and responsibility.
The ethical, bioethical and deontological issues arising within the midwifery profession, the rights of the assisted person.

Detailed program

  • Midwifery organisational models (Home Birth, Freestanding Midwifery Unit, Alongside Midwifery Units, Obstetrics Unit).
  • Organisation of the Birth-Points in Italy: Maternal and Infantile Departments, Structural and Organisational Requirements (dm 2000 POMI), State-Regional Conference, 2010, Regional organisational models of the birth pathway.
  • EU Directives.
  • Role and functions of Professional Associations of Midwives.
  • Independent practice, associated practices, complex primary care units (Balduzzi Decree), health advertising.
  • Telemedicine and Digital Health.
  • Developing a work project in Midwifery.
  • The mandatory training dossier for health professionals.
  • The organisational implications of the CCNL for the sector

Prerequisites

None.

Teaching form

  • 12 hours of lecture conducted in the in-presence delivery mode
  • 2 hours of lecturer-supervised activity followed by 2 hours of return of group work, the activity is conducted in presence.
  • 4 hours of lectures delivered remotely, the first part of which is delivered didactically followed by an interactive discussion session.

Textbook and teaching resource

  • GUANA M. et al., La disciplina ostetrica. Teoria, pratica e organizzazione della professione, McGraw-Hill, Mi 2011
  • RODRIGUEZ D. Professione ostetrica/o. Aspetti di medicina legale e responsabilità. Eleda 2 ed, Milano 2010

Semester

II semester.

Assessment method

Written test with multiple-choice quizzes and short-answer questions.
More information on assessment will be provided during the course.

Office hours

On appointment.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
Enter

Key information

Field of research
MED/47
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SP
    Serena Paris
  • EP
    Edda Pellegrini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics