Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Gynaecological Care - 1
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Gynaecological Care - 1
Course ID number
2526-3-I0102D017-I0102D055M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Gynaecological Physiology and Pathology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso fornisce le competenze per un’assistenza ostetrica basata su prove di efficacia alle principali patologie ginecologiche, onco-ginecologiche, uro-ginecologiche.
La studentessa sarà in grado di attuare la presa in carico della donna nei percorsi diagnostico-terapeutico-assistenziali e riabilitativi relativi alle suddette patologie attraverso la Midwifery Partnership, il Midwifery Management, la classificazione ICF e le Scale di valutazione.

Contenuti sintetici

Competenze clinico-assistenziali per la presa in carico di una donna con un percorso diagnostico terapeutico assistenziale e riabilitativo definito in ambito ginecologico.

Programma esteso

Cura e conservazione della salute del Perineo e del Pavimento Pelvico.
Rieducazione e riabilitazione uro-ginecologica della funzionalità del Pavimento Pelvico
Assistenza ostetrica pre-, intra- e post- operatoria nelle patologie uro-ginecologiche, benigne e maligne.
Vulvodinia: diagnosi, terapia e counselling dell'ostetrica.

Prerequisiti

Nessuno.

Modalità didattica

Le lezioni sono svolte prevalentemente in modalità erogativa (lezione frontale) con l'inserimento di alcune attività interattive (esercitazioni individuali e/o di gruppo, video didattici, discussioni guidate).
Le lezioni si svolgono in presenza.

Materiale didattico

NAPPI C., Ostetricia e Ginecologia - Idelson - Gnocchi Ed. 2004
FERRARI AUGUSTO, FRIGERIO LUIGI, Core curriculum di Ginecologia e Ostetricia, Mc Graw Hill 2012
GIBBS, R.S. KARLAN, B.Y, HANEY, A.F. Danforth's obstetrics and gynecology, Lippincott Williams & Wilkins,2008
PUKALL CF., GOLDSTEIN AT., BERGERON S., FOSTER D., STEIN A., KELLOGG-SPADT S., BACHMANN G. Vulvodynia: definition, Prevalence, Impact and Pathophysiological Factors. J Sex Med. 2016 Mar;13(3):291-304
GRAZIOTTIN A, MURINA F. Vulvodinia. Stategie di diagnosi e cura, Springer Verlag Italia 2011.
Ulteriori e dettagliate informazioni circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning del corso

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta con 15 domande a risposta chiusa e 3 domande a risposta breve

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course provides the skills for evidence-based Midwifery Care in the main gynaecological, onco-gynaecological, uro-gynaecological pathologies.
The student will be able to implement the Midwifery care of women in the diagnostic-therapeutic-assistance and rehabilitation pathways related to the mentioned pathologies through the Midwifery Partnership, Midwifery Management, ICF classification and Rating Scales.

Contents

Clinical-assistance skills for taking charge of a woman with a defined diagnostic, therapeutic, care and rehabilitation pathway in the gynaecological area.

Detailed program

Care and maintenance of the perineum and pelvic floor health.
Uro-gynaecological rehabilitation and re-education of pelvic floor function.
Pre-, intra- and post-operative midwifery care in benign and malignant uro-gynaecological pathologies.
Vulvodynia: diagnosis, therapy and midwifery counselling.

Prerequisites

None.

Teaching form

Lectures are conducted mainly in the delivery mode (frontal lecture) with the inclusion of some interactive activities (individual and/or group exercises, instructional videos, guided discussions).
Lectures are conducted in presence.

Textbook and teaching resource

NAPPI C., Ostetricia e Ginecologia - Idelson - Gnocchi Ed. 2004
FERRARI AUGUSTO, FRIGERIO LUIGI, Core curriculum di Ginecologia e Ostetricia, Mc Graw Hill 2012
GIBBS, R.S. KARLAN, B.Y, HANEY, A.F. Danforth's obstetrics and gynecology, Lippincott Williams & Wilkins,2008
PUKALL CF., GOLDSTEIN AT., BERGERON S., FOSTER D., STEIN A., KELLOGG-SPADT S., BACHMANN G. Vulvodynia: definition, Prevalence, Impact and Pathophysiological Factors. J Sex Med. 2016 Mar;13(3):291-304
GRAZIOTTIN A, MURINA F. Vulvodinia. Stategie di diagnosi e cura, Springer Verlag Italia 2011.

Further detailed information about teaching resource and materials will be published on the course e-learning page

Semester

2nd semester

Assessment method

Written test with 15 closed-ended questions and 3 short-answer questions

Office hours

On appointment.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/47
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • VB
    Veronica Brembilla

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics