Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Gynaecological Disorders 1 - 5
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Gynaecological Disorders 1 - 5
Course ID number
2526-3-I0102D017-I0102D056M-T5
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Gynaecological Physiology and Pathology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Fornire le nozioni di base relative alle principali patologie ginecologiche e uroginecologiche.

Contenuti sintetici

Clinica, diagnosi e trattamento delle principali patologie ginecologiche e uro-ginecologiche

Programma esteso

Epidemiologia, fisiopatologia, diagnosi e trattamento (chirurgico e non) delle principali patologie uro-ginecologiche: prolasso genitale, incontinenza urinaria, fistole genitali.
Epidemiologia, fisiopatologia, diagnosi e trattamento delle patologie ginecologiche benigne: fibromi, cisti annessiali, polipi, iperplasia endometriale.

Prerequisiti

Nessuno.

Modalità didattica

Lezioni erogative in presenza con discussione interattiva di casi clinici.

Materiale didattico

NAPPI C., Ostetricia e Ginecologia - Idelson - Gnocchi Ed. 2004
FERRARI AUGUSTO, FRIGERIO LUIGI, Core curriculum di Ginecologia e Ostetricia, Mc Graw Hill 2012
GIBBS, R.S., KARLAN, B.Y, HANEY, A.F. Danforth's obstetrics and gynecology, Lippincott Williams & Wilkins,2008
GALLONE L., GALLIERA M. Chirurgia edizioni CEA, Milano, 2005
DIONIGI R. Chirurgia, edizioni Masson, 2006
TARTAGLINO B., Farmaci e procedure in medicina d’urgenza, sez. IV, C.G edizioni medico scientifiche, Torino 2007.
NICE 2006 Incontinenza urinaria.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova orale con colloquio di discussione sugli argomenti affrontati durante le lezioni.
Maggiori informazioni sulla valutazione saranno fornite durante il corso.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

To provide the fundamentals of the main gynaecological and urogynaecological diseases.

Contents

Clinic, diagnosis and treatment of the main gynaecological and uro-gynecological pathologies

Detailed program

Epidemiology, pathophysiology, diagnosis and treatment (surgical and non-surgical) of the main uro-gynaecological pathologies: genital prolapse, urinary incontinence, genital fistulas.
Epidemiology, pathophysiology, diagnosis and treatment of benign gynaecological pathologies: fibromas, annexal cysts, polyps, endometrial hyperplasia.

Prerequisites

None.

Teaching form

Face-to-face lectures with interactive discussion of clinical cases.

Textbook and teaching resource

NAPPI C., Ostetricia e Ginecologia - Idelson - Gnocchi Ed. 2004
FERRARI AUGUSTO, FRIGERIO LUIGI, Core curriculum di Ginecologia e Ostetricia, Mc Graw Hill 2012
GIBBS, R.S., KARLAN, B.Y, HANEY, A.F. Danforth's obstetrics and gynecology, Lippincott Williams & Wilkins,2008
GALLONE L., GALLIERA M. Chirurgia edizioni CEA, Milano, 2005
DIONIGI R. Chirurgia, edizioni Masson, 2006
TARTAGLINO B., Farmaci e procedure in medicina d’urgenza, sez. IV, C.G edizioni medico scientifiche, Torino 2007.
NICE 2006 Incontinenza urinaria.

Semester

2nd semester

Assessment method

Oral test with discussion of the topics covered in the lectures.
More information about the assessment will be given during the course.

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/40
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SV
    Silvia Von Wunster

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics