Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Childbirth Psychology - 1
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Childbirth Psychology - 1
Course ID number
2526-3-I0102D904-I0102D914M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Childbirth Complications

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Fornire le conoscenze e le competenze per attuare le modalità di accompagnamento della donna e della famiglia adeguate alle condizioni ad alto rischio.

Contenuti sintetici

Le diverse dimensioni della genitorialità di fronte alla gravidanza patologica e al/alla neonato/a ad alto rischio, con attenzione particolare ai codici affettivi.

Programma esteso

Maternità e paternità davanti alla nascita patologica.
La ferita narcisistica e l’incontro con il/la bambino/a reale.
La relazione col bambino prematuro o patologico.
Sostegno familiare nelle condizioni ad alto rischio.
Lutto: genitori e ostetriche di fronte al lutto
Il Baby-blues.
La patologia materna: depressione post-partum, nevrosi, psicosi
Post Traumatic Stress Disorder.
Dinamiche psicologiche legate alla pluriabortività e all'infertilità.
Accenni di psicosomatica.

Prerequisiti

Nessuno.

Modalità didattica

Lezioni svolte in presenza con alternanza di didattica erogativa e interattiva che include brainstorming e lavori di gruppo con la supervisione del docente.

Materiale didattico

  • PAIRMAN S., PINCOMBE J., THOROGOOD C., TRACY S. Midwifery. Preparation for practice, Churchill Livingstone - Elsevier, Marrikville, 2023, 5°ed, e-book.
  • BRAZELTON T. BERRY, Il bambino da 0 a 3 anni, Rizzoli, 9° ed, 2011.
  • MIELI. Il bambino non è un elettrodomestico. Feltrinelli, 2011
  • TRACY HOGG. Il linguaggio segreto del bambino. Mondadori, 2012

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Durante il corso verranno date le indicazioni per la redazione di un elaborato inerente un caso clinico, da inviare alla docente almeno 5 giorni prima della data dell'appello.
La prova orale prevede sia la discussione dell'elaborato che la verifca della preparazione sull'intero programma del corso.
Maggiori informazioni sulla valutazione verranno fornite durante le lezioni.

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

Provide the knowledge and skills to implement accompanying arrangements for women and families appropriate to high-risk conditions.

Contents

The different dimensions of parenting in the face of pathological pregnancy and the high-risk infant, with a focus on affective codes.

Detailed program

Motherhood and fatherhood in the face of pathological birth.
The narcissistic wound and the encounter with the real child.
The relationship with the premature or pathological child.
Family support in high risk conditions.
Bereavement: parents and midwives facing bereavement
The Baby-blues.
Maternal pathology: postpartum depression, neurosis
Post Traumatic Stress Disorder psychosis.
Psychological dynamics related to multiple birth and infertility.
Hints of psychosomatics.

Prerequisites

None.

Teaching form

Lectures conducted in-person with alternating deliverable and interactive teaching that includes brainstorming and group work with teacher supervision.

Textbook and teaching resource

  • PAIRMAN S., PINCOMBE J., THOROGOOD C., TRACY S. Midwifery. Preparation for practice, Churchill Livingstone - Elsevier, Marrikville, 2023, 5°ed, e-book.
  • BRAZELTON T. BERRY, Il bambino da 0 a 3 anni, Rizzoli, 9° ed, 2011.
  • MIELI. Il bambino non è un elettrodomestico. Feltrinelli, 2011
  • TRACY HOGG. Il linguaggio segreto del bambino. Mondadori, 2012

Semester

I semester.

Assessment method

During the course, guidance will be provided on the writing of a clinical case paper, which must be sent to the lecturer at least 5 days before the examination date.
The oral examination includes both discussion of the paper and verification of preparation on the entire course programme.
More information on assessment will be provided during the lectures.

Office hours

On appointment.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • BP
    Barbara Pucci

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics