Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Neonatal Emergencies - 5
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
Neonatal Emergencies - 5
Course ID number
2526-3-I0102D905-I0102D920M-T5
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Obstetric, Gynaecological and Neonatal Life-Threatening Emergencies

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Riconoscere i segni delle situazioni di emergenza-urgenza in ambito neonatale e comprenderne gestione ed evoluzione.

Contenuti sintetici

Presa in carico diagnostica e terapeutica del neonato in condizioni di emergenza-urgenza.

Programma esteso

  1. Lo STEN (Servizio di Trasporto di Emergenza Neonatale)
  2. Il neonato di età gestazionale e/o peso estremamenti bassi (ELGAN e/o ELBW)
  3. Patologia gastro-enterica: ostruzioni del tratto gastrointestinale, enterocolite necrotizzante
  4. Patologia renale: insufficienza renale acuta,
  5. Patologia neurologica: convulsioni e stroke neonatali
  6. Le emergenze cardiologiche neonatali
  7. Le emergenze metaboliche neonatli
  8. Shock emorragico, ipovolemico e settico
  9. Patologia respiratoria: apnee, sindrome da distress respiratorio, polmonite, tachipnea transitoria, aspirazione di meconio aspirazione sindromi da air-leak, malformazioni delle vie aeree,
  10. Collasso neonatale (Sudden Unexpected Postnatal Collapse - SUPC)
  11. Rianimazione neonatale: adattamento feto-neonatale, asfissia neonatale, rianimazione cardio-polmonare in salaparto (tappe iniziali della rianimazione, aspirazione delle vie aeree, ventilazione, massaggio cardiaco esterno, assistenza all’intubazione tracheale), stabilizzazione del neonato critico.
  12. Comfort Care

Prerequisiti

Nessuno.

Modalità didattica

10 ore di didattica erogativa in presenza con presentazione di casi clinici reali.
2 ore di didattica interattiva in presenza, che prevede simulazioni ed esercitazioni pratiche.

Materiale didattico

  • PAIRMAN S., PINCOMBE J., THOROGOOD C., TRACY S. Midwifery Preparation for Practice 5th Edition, Churchill Livingstone - Elsevier, Marrikville, 2022.
  • BILLINGTON MARY & STEVENSON MANDY, Critical Care in Childbearing for Midwives, Blackwell Publishing, 2007.
  • Cloherty e Stark’s “Manuale di Neonatologia” 8 a edizione, 2017, Delphino editore
  • “Linee Guida Cure Perinaltali”, 8 a edizione, traduzione AAP, e ACOG 2019, Delphino editore
  • GARY M. WEINER, Manuale di rianimazione neonatale, Antonio Delfino Editore, 2022.

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla pagina e-learning associata al corso

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova orale sugli argomenti compresi nel programma del corso.

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ
Export

Aims

Recognise the signs of emergency-urgency situations in the neonatal setting and understand their management and evolution.

Contents

Diagnostic and therapeutic care of the newborn in emergency-urgency conditions.

Detailed program

  1. The STEN (Neonatal Emergency Transport Service).
  2. The infant of extremely low gestational age and/or weight (ELGAN and/or ELBW)
  3. Gastro-enteric pathology: gastrointestinal tract obstructions, necrotizing enterocolitis
  4. Renal pathology: acute renal failure,
  5. Neurological pathology: seizures and neonatal strokes
  6. Neonatal cardiologic emergencies
  7. Neonatal metabolic emergencies
  8. Hemorrhagic, hypovolemic and septic shock
  9. Respiratory pathology: apneas, respiratory distress syndrome, pneumonia, transient tachypnea, meconium aspiration air-leak syndromes, airway malformations,
  10. Sudden Unexpected Postnatal Collapse (SUPC).
  11. Neonatal resuscitation: feto-neonatal adaptation, neonatal asphyxia, cardiopulmonary resuscitation in salapartum (initial stages of resuscitation, airway suctioning, ventilation, external cardiac massage, tracheal intubation assistance), stabilization of the critical newborn.
  12. Comfort Care

Prerequisites

None.

Teaching form

10 hours of in-person didactic delivery with presentation of real clinical cases.
2 hours of interactive in-presence didactics involving simulations and practical exercises.

Textbook and teaching resource

  • PAIRMAN S., PINCOMBE J., THOROGOOD C., TRACY S. Midwifery Preparation for Practice 5th Edition, Churchill Livingstone - Elsevier, Marrikville, 2022.
  • BILLINGTON MARY & STEVENSON MANDY, Critical Care in Childbearing for Midwives, Blackwell Publishing, 2007.
  • Cloherty e Stark’s “Manuale di Neonatologia” 8 a edizione, 2017, Delphino editore
  • “Linee Guida Cure Perinaltali”, 8 a edizione, traduzione AAP, e ACOG 2019, Delphino editore
  • GARY M. WEINER, Manuale di rianimazione neonatale, Antonio Delfino Editore, 2022.

Detailed information about the course materials will be posted on the e-learning page associated with the course

Semester

I semester.

Assessment method

Oral test on the topics included in the course programme.

Office hours

On appointment.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION
Enter

Key information

Field of research
MED/38
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MM
    Marzia Maino

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics