Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Midwifery Training 3
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Midwifery Training 3
Course ID number
2526-3-I0102D113
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Midwifery Training Introduction 3 - 1 Course ID number 2526-3-I0102D113-I0102D072M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery Training Introduction 3 - 5 Course ID number 2526-3-I0102D113-I0102D072M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery Training 3 - 1 Course ID number 2526-3-I0102D113-I0102D073M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery Training 3 - 5 Course ID number 2526-3-I0102D113-I0102D073M-T5
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il Tirocinio Clinico è un passaggio fondamentale nel percorso formativo, poichè permette di consolidare e applicare criticamente quanto appreso in aula, integrandovi skills trasversali e competenze autoriflessive.
Al termine del periodo programmato, la studentessa/lo studente sarà in grado di:

Conoscenza e comprensione:
dimostrare una solida base di conoscenze teoriche sull'assistenza Ostetrica alla patologia della nascita, alle emergenze osterico-ginecologiche-neonatali e alla fisiopatologia ginecologica, applicandole alla pratica clinica secondo il modello della Midwifery Partnership.
Applicazione di conoscenza e comprensione:
utilizzare le conoscenze teoriche per applicare il Midwifery Management nell'ambito dell'assistenza alla fisiopatologia e alle emergenze ostetriche, ginecologiche e neonatali
Autonomia di giudizio:
assumersi responsabilità crescenti nell'assistenza ostetrica, sotto la supervisione di un/una Tutor, dimostrando autonomia nelle decisioni cliniche e nella gestione dei casi clinici.
Abilità Comunicative:
comunicare efficacemente con le donne, le famiglie e i membri del team di assistenza, utilizzando un linguaggio chiaro e appropriato e dimostrando adeguate competenze relazionali.
Capacità di apprendimento:
essere in grado di valutare criticamente la propria pratica e apprendere dai feedback ricevuti, migliorando continuamente le proprie competenze.

Contenuti sintetici

Durante il tirocinio verranno sperimentati all’interno delle strutture ospedaliere e territoriali i contenuti appresi durante l’attività formativa teorica del III anno, con riferimento al modello concettuale disciplinare della Midwifery Partnership.
I contenuti sono raggruppati in cinque aree: 1. comportamento professionale; 2. capacità di osservazione; 3.capacità di comunicazione; 4. capacità di collaborazione; 5. capacità tecnico-organizzative e di pianificazione.

Programma esteso

  • Assistenza alla Patologia Ostetrica, Ginecologica e Neonatale
  • Assistenza alle Emergenze Ostetriche, Ginecologiche e Neonatali

Prerequisiti

Modalità didattica

Tirocinio clinico.

Materiale didattico

PAIRMAN S., PINCOMBE J., THOROGOOD C., TRACY S. Midwifery. Preparation for practice, Churchill Livingstone - Elsevier, Marrikville, 2015, 3°ed, e-book.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I e II semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Valutazione formativa: tramite Portfolio delle Competenze durante l'intero tirocinio.
Valutazione sommativa: al termine della frequenza di ognuna delle sedi.
Esame finale con prova pratica, scritta con domande a risposta breve, orale.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The Clinical Internship is a fundamental step in the curriculum, as it allows to consolidate and critically apply what
has been learnt in the classroom, integrating transversal skills and self-reflective competences.
At the end of the planned period, the student will be able to:

Knowledge and understanding:
demonstrate a solid foundation of theoretical knowledge of Midwifery care in birth pathology, obstetrical-gynaecological-neonatal emergencies and gynaecological pathophysiology, applying it to clinical practice according to the Midwifery Partnership model.
Applying Knowledge and Understanding:
use theoretical knowledge to apply Midwifery Management to obstetrical, gynaecological and neonatal pathophysiology and emergencies
Making judgements:
take on increasing responsibilities in midwifery care, under the supervision of a Tutor, demonstrating autonomy in clinical decisions and case management.
Communication skills:
communicate effectively with women, families and care team members, using clear and appropriate language and demonstrating appropriate interpersonal skills.
Learning skills:
be able to critically evaluate his/her own practice and learn from the feedback received, continuously improving his/her skills.

Contents

During clinical training, in hospital or in community health services students will be able to experiment the contents learned during the third year of course, according to the midwifery conceptual model.
Contents are grouped into five areas: 1. professional behavior; 2. observation skills; 3. communication skills; 4.collaboration skills; 5. technical-organizational and planning skills

Detailed program

  • Obstetric, Gynaecological and Neonatal Pathology Midwifery Care
  • Obstetric, Gynaecological and Neonatal Emergency Midwifery Care

Prerequisites

Teaching form

Clinical training

Textbook and teaching resource

PAIRMAN S., PINCOMBE J., THOROGOOD C., TRACY S. Midwifery. Preparation for practice, Churchill Livingstone - Elsevier, Marrikville, 2015, 3°ed, e-book.

Semester

I and II semester.

Assessment method

Formative assessment: through the Competence Portfolio during the entire placement.
Summative assessment: at the end of attendance at each of the locations.
Final examination with practical test, written with short answer questions, oral.

Office hours

On appointment.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
26
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
50
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SB
    Sabrina Bassetti
  • SF
    Simona Fumagalli
  • AN
    Antonella Nespoli
  • EP
    Edda Pellegrini
  • NR
    Nadia Rovelli
  • RS
    Romina Sada
  • MS
    Marzia Serafini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics