Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Training in Antenatal Education
  2. Summary
Insegnamento con partizioni Course full name
Training in Antenatal Education
Course ID number
2526-2-I0102D119
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Training in Antenatal Education - 1 Course ID number 2526-2-I0102D119-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Training in Antenatal Education - 5 Course ID number 2526-2-I0102D119-T5
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo/a studente/essa al termine dell'internato, sarà in grado di:

Conoscenza e comprensione

  • Conoscere le dinamiche relazionali che si instaurano all’interno del gruppo di pari
  • Conoscere le principali strategie per stimolare il confronto e la crescita dei partecipanti.
  • Conoscere le metodologie formative attive.
  • Conoscere le tecniche per le attività corporee da proporre alle donne in gravidanza.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Applicare le conoscenze sulle dinamiche relazionali per favorire un ambiente di confronto e crescita all’interno del gruppo di pari
  • Utilizzare le strategie apprese per stimolare il confronto e la partecipazione attiva dei partecipanti
  • Impiegare metodologie formative attive nelle attività di insegnamento e formazione
  • Proporre tecniche di attività corporee alle donne in gravidanza, adattandole alle esigenze del gruppo

Autonomia di giudizio

  • Valutare le dinamiche relazionali del gruppo e individuare le strategie più efficaci per favorire il confronto e la crescita
  • Scegliere le metodologie formative più appropriate in base alle caratteristiche dei partecipanti e agli obiettivi formativi
  • Valutare l’efficacia delle tecniche di attività corporee proposte alle donne in gravidanza e apportare eventuali modifiche per migliorare l’esperienza.

Abilità comunicative

  • Comunicare in modo efficace con i partecipanti, stimolando il confronto e la partecipazione attiva
  • Utilizzare tecniche di ascolto attivo e feedback per favorire un ambiente di apprendimento collaborativo

Capacità di apprendimento

  • Aggiornarsi sulle nuove metodologie formative attive e sulle tecniche di attività corporee per le donne in gravidanza.
  • Sviluppare capacità di analisi critica delle dinamiche di gruppo e delle strategie formative adottate, per migliorare continuamente le proprie competenze
    • Integrare nuove tecniche e approcci nelle attività di formazione e nelle proposte alle donne in gravidanza, mantenendo un atteggiamento di crescita professionale continua

Contenuti sintetici

Il corso fornisce i fondamenti per condurre gruppi di accompagnamento alla nascita

Programma esteso

  1. Le dinamiche relazionali di gruppo
  2. Come stimolare il confronto nel gruppo
  3. Come favorire la crescita del gruppo
  4. Le metodologie formative attive
  5. Le attività corporee in gravidanza

Prerequisiti

nessuno

Modalità didattica

Didattica erogativa e interattiva con esercitazioni e lavori di gruppo

Materiale didattico

S.Pairman, S. K. Tracy, H. Dahlen, L. Dixon, P. Peart, B. Pulis, Midwifery Preparation for Practice, Elsevier Health Sciences, 2023, 5nd edition.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

annualità

Modalità di verifica del profitto e valutazione

frequenza

Orario di ricevimento

su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

At the end of the internship, the student will be able to

Knowledge and understand

  • Know the relational dynamics within the peer group
  • Know the main strategies for stimulating confrontation and growth among participants
  • Know the active training methodologies
  • To know the techniques for body activities to be proposed to pregnant women.

Ability to apply knowledge and understanding.

  • Apply knowledge of relational dynamics to foster an environment of confrontation and growth within the peer group
  • Use the strategies learnt to stimulate confrontation and active participation of participants
  • Employ active training methodologies in teaching and training activities
  • Propose body activity techniques to pregnant women, adapting them to the needs of the group

Autonomy of judgement

  • Evaluate the relational dynamics of the group and identify the most effective strategies to foster confrontation and growth
  • Choose the most appropriate training methodologies based on the characteristics of the participants and the training objectives
  • Evaluate the effectiveness of the body activity techniques proposed to pregnant women and make any modifications to improve the experience.

Communication skills

  • Communicate effectively with participants, stimulating discussion and active participation
  • Use active listening techniques and feedback to foster a collaborative learning environment

Learning skills

  • Keep abreast of new active training methodologies and body activity techniques for pregnant women
  • Develop skills in critical analysis of group dynamics and training strategies adopted, in order to continuously improve one's skills
  • Integrate new techniques and approaches in training activities and proposals to pregnant women, while maintaining an attitude of continuous professional growth

Contents

The course provides the student the fundamentals to conduct antenatal classes

Detailed program

The relational dynamics into the group. How to stimulate the discussion into the group. How to stimulate the group development. The active training methodologies. The techniques for body activities during pregnancy

Prerequisites

none

Teaching form

Lectures and interactive lessons with practice exercises and group work.

Textbook and teaching resource

S.Pairman, S. K. Tracy, H. Dahlen, L. Dixon, P. Peart, B. Pulis, Midwifery Preparation for Practice, Elsevier Health Sciences, 2023, 5nd edition.

Semester

1-2 semester

Assessment method

attendance

Office hours

on appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
2
Term
Annual
Activity type
Optional
Course Length (Hours)
60
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SF
    Simona Fumagalli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics