Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Emotional and Sexual Education
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Emotional and Sexual Education
Course ID number
2526-3-I0102D128
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenza e capacità di comprensione
Acquisire una comprensione approfondita dei concetti chiave legati all'educazione all'affettività e alla sessualità, con particolare attenzione alle caratteristiche dello sviluppo psicologico e sociale degli adolescenti e preadolescenti. Comprendere le implicazioni etiche e culturali delle scelte sessuali, considerando le differenze individuali e di gruppo.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate
Progettare e applicare interventi educativi efficaci per promuovere la consapevolezza e la responsabilità nelle scelte sessuali degli adolescenti. Sviluppare percorsi educativi che favoriscano la riflessione autonoma e un ruolo attivo nel processo decisionale riguardante la propria affettività e sessualità.

Autonomia di giudizio
Valutare e adattare interventi educativi in base alle esigenze specifiche dei gruppi di adolescenti, tenendo conto dei contesti culturali, sociali e individuali. Riconoscere e affrontare le sfide etiche e morali legate alla gestione dei percorsi educativi in tema di affettività e sessualità.

Abilità comunicative
Acquisire abilità comunicative per facilitare discussioni sensibili e delicate riguardo all'affettività e alla sessualità, utilizzando linguaggi e approcci appropriati per diversi gruppi di adolescenti. Favorire l'ascolto attivo e la partecipazione attiva degli studenti, stimolando un ambiente di apertura e rispetto.

Capacità di apprendere
Sviluppare la capacità di aggiornare e ampliare costantemente le proprie conoscenze e competenze in relazione alle dinamiche evolutive della sessualità adolescenziale, attraverso la riflessione, l'autoapprendimento e la ricerca. Acquisire nuove metodologie didattiche, strumenti e risorse utili a migliorare la qualità dei percorsi educativi.

Contenuti sintetici

Il corso si concentrerà sui fattori che influenzano lo sviluppo emotivo e il comportamento sessuale, sull'importanza della salute di genere.
Inoltre, verranno affrontati i metodi di comunicazione più efficaci e altre abilità personali per affrontare i temi dell'educazione sessuale con adolescenti e preadolescenti.

Programma esteso

1.Esplorazione dei termini affettività e sessualità
2.L’intelligenza emotiva e sociale
3.I fattori emotivi che influenzano i comportamenti sessuali
4.I fattori emozionali e fisiologici che condizionano la fertilità
5.Le competenze comunicative nell’ambito dell’educazione sessuale

Prerequisiti

nessuno

Modalità didattica

Didattica erogativa ed interattiva con discussioni, esercitazioni

Materiale didattico

Dario Ianes, Educare all’affettività, Erickson 2007

Periodo di erogazione dell'insegnamento

annualità

Modalità di verifica del profitto e valutazione

frequenza

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Knowledge and understanding
To acquire an in-depth understanding of key concepts related to affective and sexual education, with particular attention to the psychological and social development of adolescents and preadolescents. To understand the ethical and cultural implications of sexual choices, taking into account individual and group differences.

Applying knowledge and understanding
To design and implement effective educational interventions aimed at promoting awareness and responsibility in adolescents' sexual choices. To develop educational paths that foster autonomous reflection and an active role in the decision-making process regarding affectivity and sexuality.

Making judgements
To assess and adapt educational interventions based on the specific needs of adolescent groups, considering cultural, social, and individual contexts. To identify and address ethical and moral challenges related to the management of affective and sexual education programs.

Communication skills
To acquire communication skills for facilitating sensitive and delicate discussions on affectivity and sexuality, using appropriate language and approaches for different adolescent groups. To foster active listening and participation, promoting an environment of openness and respect.

Learning skills
To develop the ability to continuously update and expand knowledge and skills related to adolescent sexual development, through reflection, self-directed learning, and research. To acquire new teaching methodologies, tools, and resources to improve the quality of educational programs.

Contents

The course will focus on factors influencing emotional development and sexual behaviour, the importance of gender health.
In addition, the most effective communication methods and other personal skills for dealing with sex education topics will be addressed.

Detailed program

1.The concept of affectivity and sexuality
2.What is the emotional and social intelligence?
3.The emotional factors affecting the sexual behavior
4.Emotional and phisiological factors affecting fertility
5.The communication skills in the the sexual education

Prerequisites

none

Teaching form

Lectures, discussion and exercises

Textbook and teaching resource

Dario Ianes, Educare all’affettività, Erickson 2007

Semester

1-2 semester

Assessment method

attendance

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
7
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • RS
    Romina Sada

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics