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  1. Medicine and Surgery
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  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Clinical Practice in Midwifery, Gynaecological and Neonatal Sciences
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Clinical Practice in Midwifery, Gynaecological and Neonatal Sciences
Course ID number
2526-1-I0102D902
Course summary SYLLABUS

Blocks

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Teaching units

Course full name Clinical Midwifery, Gynaecology and Neonatology 1 - 1 Course ID number 2526-1-I0102D902-I0102D905M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinical Midwifery, Gynaecology and Neonatology 1 - 5 Course ID number 2526-1-I0102D902-I0102D905M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinical Midwifery, Gynaecology and Neonatology 2 - 1 Course ID number 2526-1-I0102D902-I0102D906M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinical Midwifery, Gynaecology and Neonatology 2 - 5 Course ID number 2526-1-I0102D902-I0102D906M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery Ethics and Deontology - 1 Course ID number 2526-1-I0102D902-I0102D907M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery Ethics and Deontology - 5 Course ID number 2526-1-I0102D902-I0102D907M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery, Gynaecological and Neonatal Management - 1 Course ID number 2526-1-I0102D902-I0102D908M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery, Gynaecological and Neonatal Management - 5 Course ID number 2526-1-I0102D902-I0102D908M-T5
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

Il corso ha l'obiettivo di fornire a studentesse e studenti gli elementi essenziali per applicare il Midwifery Management e descrivere gli interventi di assistenza ostetrica, ginecologica e neonatale.
In particolare:

Conoscenza e comprensione

  • Conseguire solide basi nel campo delle scienze ostetriche, ginecologiche e neonatali, necessarie a sviluppare ed applicare i migliori approcci clinici e metodologici alla donna nel suo ciclo di vita, alla diade madre/feto-neonato.
  • Descrivere e comprendere i servizi di promozione della salute, che forniscono assistenza alla donna, alla maternità, i modelli utilizzati e gli esiti di cura.
  • Acquisire conoscenze scientifico-metodologiche relative alle procedure assistenziali, diagnostiche e terapeutiche nelle Scienze Ostetrico-Ginecologiche e Neonatali.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Applicare le competenze acquisite per pianificare, realizzare e valutare interventi di assistenza ostetrica, ginecologica e neonatale, anche in ambito preventivo, curativo, palliativo e riabilitativo, secondo specifici indicatori di processo e di esito.
  • Utilizzare le conoscenze scientifico-metodologiche e le abilità tecnico-professionali nelle procedure assistenziali, diagnostiche e terapeutiche.
  • Realizzare interventi di valutazione delle prestazioni assistenziali, adottando approcci basati su evidenze e indicatori di qualità.
  • Monitorare il benessere materno e neonatale nel percorso nascita e in situazioni patologiche, in collaborazione con lo specialista.

Autonomia di giudizio

  • Sviluppare capacità di valutazione critica delle pratiche assistenziali e delle decisioni cliniche, anche in situazioni complesse o eticamente delicate.
  • Prendere decisioni autonome e informate, rispettando i principi etici e bioetici, in ambito ostetrico, ginecologico e neonatale.

Abilità comunicative

  • Comunicare efficacemente con le donne, le loro famiglie e il team multidisciplinare, trasmettendo chiaramente le informazioni relative agli interventi, ai servizi di promozione della salute e alle decisioni cliniche.
  • Sostenere un dialogo etico e rispettoso, facilitando la partecipazione attiva delle donne nel percorso di cura e nelle scelte di salute.

Capacità di apprendimento

  • Integrare nuove evidenze scientifiche, modelli di cura e strumenti etici nel proprio percorso professionale, mantenendo un approccio critico e riflessivo

Contenuti sintetici

Le fasi del processo del Midwifery Management.
Le procedure di Assistenza Ostetrica di base sulla persona adulta e sul neonato.
I concetti di Prescrizione Terapeutica e di Somministrazione terapeutica. Il concetto di igiene e prevenzione delle infezioni.
I diversi approcci e modelli di riflessione bioetica. Gli strumenti di risoluzione dei dilemmi/conflitti etici.
I Codici Deontologici dell'Ostetrica/O (FNOPO e ICM)

Programma esteso

Il programma esteso è consultabile nel Syllabus dei singoli moduli che compongono l'insegnamento

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Lezioni svolte prevalentemente in presenza con alternanza di didattica erogativa ed interattiva.
Si rimanda ai Syllabus dei singoli moduli dell'insegnamento per la descrizione dettagliata della loro modalità didattica.

Materiale didattico

La bibliografia è consultabile nel Syllabus dei singoli moduli che compongono l'insegnamento.
I materiali didattici (slides, tracce di lavoro, articoli scientifici, ecc) verranno caricati sulla pagina e-learning dedicata ai singoli moduli.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame finale ha l'obiettivo di accertare l'acquisizione delle conoscenze e la comprensione dei contenuti del programma, verificando la capacità di applicarle con il ragionamento clinico e la pianificazione dell'assistenza.
Si compone di una prova scritta seguita da un colloquio.
L'esame scritto è costituito da domande a risposte chiusa (vero/falso, corrispondenze, quiz a scelta multipla) e a risposta aperta breve, sui contenuti trattati nelle seguenti Unità Didattiche:

  • Ostetricia, Ginecologia e Neonatologia clinica 1 e 2
  • Management Ostetrico Ginecologico e Neonatale
    L'esame orale prevede la restituzione dello scritto e un colloquio sui temi affrontati a lezione in tutte e quattro le Unità Didattiche che compongono l'insegnamento.
    Ai fini della valutazione sarà considerato anche l'utilizzo della corretta terminologia e di un adeguato linguaggio disciplinare.
    Per ulteriori dettagli si rimanda a quanto specificato nei Sillabi delle singole Unità e alle indicazioni che verranno date a lezione.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
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Aims

The course aims to provide students with the essential elements to apply Midwifery Management and describe midwifery, gynaecological and neonatal care interventions.
In detail:

Knowledge and understanding

  • Achieve a solid foundation in the field of midwifery, gynaecological and neonatal sciences, necessary to develop and apply the best clinical and methodological approaches to the woman in her life cycle, to the mother/fetus-newborn dyad.
  • To describe and understand health promotion services, which provide care for women, maternity, the models used and the outcomes of care.
  • Acquire scientific-methodological knowledge related to care, diagnostic and therapeutic procedures in Obstetrical-Gynaecological and Neonatal Sciences.

Applying knowledge and understanding.

  • Apply the acquired skills to plan, implement and evaluate midwifery, gynaecological and neonatal care interventions, also in the preventive, curative, palliative and rehabilitative fields, according to specific process and outcome indicators.
  • To use scientific-methodological knowledge and technical-professional skills in care, diagnostic and therapeutic procedures.
  • Carry out interventions to evaluate care services, adopting evidence-based approaches and quality indicators.
  • Monitor maternal and neonatal well-being in the birth pathway and in pathological situations, in collaboration with the specialist.

Making judgements

  • To develop the ability to critically evaluate care practices and clinical decisions, even in complex or ethically sensitive situations.
  • Make autonomous and informed decisions, respecting ethical and bioethical principles, in midwifery, gynaecology and neonatal care.

Communication skills

  • Communicate effectively with women, their families and the multidisciplinary team, clearly conveying information about interventions, health promotion services and clinical decisions.
  • Support ethical and respectful dialogue, facilitating women's active participation in the care pathway and health choices.

Learning skills

  • Integrating new scientific evidence, care models and ethical tools into one's professional career, while maintaining a critical and reflective approach

Contents

The Midwifery Management procedures. Basic Midwifery care procedures for Mother and Newborn. Therapeutic Prescription and Therapeutic Administration. Hygiene notion and prevention of infections. The different approaches and models of bioethical reflection. The tools for resolving ethical dilemmas/conflicts. The Deontological Codes of Obstetrics/Organisation (FNOPO and ICM)

Detailed program

The detailed program can be found in the Syllabus of the individual modules that compose the course.

Prerequisites

None

Teaching form

Lectures conducted mainly in-presence with alternating lectures and interactive teaching.
Please refer to the Syllabus of the individual teaching modules for a detailed description of their teaching methods.

Textbook and teaching resource

The bibliography can be consulted in the Syllabus of the individual modules that compose the course.
The teaching materials (slides, work tracks, scientific articles, etc.) will be uploaded on the e-learning page dedicated to the individual modules.

Semester

II semester

Assessment method

The final exam is intended to assess the acquisition of knowledge and understanding of the program content, testing the ability to apply it with clinical reasoning and care planning.
It consists of a written test followed by an oral examination.
The written test consists of closed-ended questions (true/false, matching, multiple-choice quizzes) and short open-ended questions on the content covered in the following Didactic Units:

  • Obstetrics, Gynecology and Clinical Neonatology 1 and 2
  • Obstetrical Gynecologic and Neonatal Management.
    The oral examination involves the restitution of the written exam and an colloquium on the topics covered in class in all four Didactic Units that comprise the teaching.
    The use of correct terminology and appropriate disciplinary language will also be considered for evaluation.
    For further details, please refer to what is specified in the individual Unit Syllabi and the directions that will be given during lessons.

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
60
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LA
    Lisa Arnoldi
  • FC
    Federica Caminiti
  • MC
    Martina Carazzato
  • IC
    Irene Colombo
  • LF
    Luisa Fornaro
  • SF
    Simona Fumagalli
  • SG
    Silvia Gherardi
  • SO
    Sara Oggioni
  • RS
    Romina Sada
  • MS
    Marzia Serafini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

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