Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Clinical Training 3
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Clinical Training 3
Course ID number
2526-3-I0201D120
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Promuovere le azioni necessarie al mantenimento della salute e alla prevenzione della disabilità

Identificare le necessità di cura e riabilitazione della persona in riferimento alla sfera fisica, psicologica e sociale, suscettibili di recupero funzionale

Pianificare il programma di trattamento fisioterapico, individuando modalità appropriate, definendo parametri dell'intervento in accordo col paziente

Realizzare l'intervento riabilitativo secondo gli obiettivi del progetto riabilitativo

Verificare l'efficacia complessiva del progetto riabilitativo
(Scheda di valutazione)

Contenuti sintetici

Identificare le capacità funzionali del paziente e i suoi bisogni in relazione ai contesti rilevanti per il paziente specificando le risorse, le criticità e le eventuali barriere ambientali e sociali

Programma esteso

Identificare le necessità di cura e riabilitazione della persona in riferimento alla sfera fisica, psicologica e sociale, suscettibili di recupero funzionale
Formulare la valutazione riabilitativa
Pianificare il programma di trattamento fisioterapico, individuando modalità appropriate, definendo parametri dell'intervento in accordo col paziente
Realizzare l'intervento riabilitativo secondo gli obiettivi del progetto riabilitativo
Verificare l'efficacia complessiva del progetto riabilitativo
Formulare il progetto di educazione terapeutica per la persona assistita/care givers
Riflettere sulla propria pratica professionale con lo scopo di apprendere dall'esperienza
Riflettere sulla propria pratica professionale con lo scopo di apprendere dall'esperienza
Prendere in carico la persona secondo l'etica e la deontologia professionale

(Scheda di valutazione)

Prerequisiti

Idoneità sanitaria e formazione sulla Sicurezza come da Normativa (81/2008)

Modalità didattica

Esercitazioni e laboratori, r
elazioni scritte Valutazione),
project work (valutazione),
briefing e debriefing.

Apprendimento sul campo. Attività pratiche su pazienti con guida/supervisione (scheda di valutazione)

Materiale didattico

Casi clinici

Periodo di erogazione dell'insegnamento

annuale

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Media di
Schede di valutazione
Elaborati
Project work

Esame pratico: presentazione di un caso clinico (anamnesi, valutazione iniziale, obiettivi di trattamento), discussione sul ragionamento clinico, esemplificazione pratica di una parte del trattamento.

Orario di ricevimento

su appuntamento
antonella.martinelli@unimib.it e tutor di riferimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Promote actions to maintain health and prevent disability

Identify rehabilitation need in reference to the physical, psychological and social sphere, susceptible to functional recovery

Formulate physiotherapy treatment program, identifying appropriate modalities and scores

Achieve treatment according to rehabilitation project objectives

Re-evaluate the outcomes of any interventions/treatment/education

Contents

Identify patient's functional capacity and their needs in relation to specific contexts, specifying resources, critical issues, possible environmental and social barriers

Detailed program

Identify the person's treatment and rehabilitation needs with reference to the physical, psychological and social spheres, susceptible to functional recovery
Formulate the rehabilitation assessment
Plan the physiotherapeutic treatment program, identifying appropriate modalities, defining parameters of the intervention in agreement with the patient
Implement the rehabilitation intervention according to the goals of the rehabilitation project
Verify the overall effectiveness of the rehabilitation project
Formulate the therapeutic education project for the person assisted/care givers
Reflect on one's professional practice with the aim of learning from experience
Reflect on one's own professional practice with the purpose of learning from experience
Take charge of the person according to ethics and professional ethics

(Scheda di valutazione)

Prerequisites

Health Suitability and Safety Training as per the Regulations (81/2008)

Teaching form

Learning by experience. Practical activities on patients with guided/supervision

Textbook and teaching resource

clinical cases

Semester

annual

Assessment method

Mean of
Assessment forms
Report
Project work

Clinical examination: presentation of a clinical case (history, initial assessment, outcomes), discussion about clinical reasoning, practical exemplification of treatment

Office hours

By appointment
antonella.martinelli@unimib.it and referral mentors

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
25
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
25
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GB
    Gianluca Bazzan
  • DB
    Daniele Bonacina
  • AC
    Alberto Castelli
  • VC
    Valentina Conti
  • GG
    Giulia Gorghelli
  • SI
    Silvia Valentina Iezzi
  • AM
    Alba Magri
  • AM
    Antonella Martinelli
  • DP
    Davide Luigi Penati
  • DP
    Daniele Piscitelli
  • DT
    Diego Tosatto

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics