Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Rehabilitative Approach To The Spinal Cord Injuries
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Rehabilitative Approach To The Spinal Cord Injuries
Course ID number
2526-2-I0201D136-I0201D204M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Clinical Neurology and Neurological Pathology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscere le caratteristiche cliniche della lesione midollare e le sue principali evoluzioni nel tempo.
(DdD 1)

Acquisire conoscenze relative agli approcci per la stimolazione del recupero neurologico intrinseco.
(DdD 1)

Comprendere le basi per la definizione di un trattamento riabilitativo globale nel paziente con lesione midollare.
(DdD 1)

Applicare le conoscenze acquisite per analizzare casi clinici di pazienti con lesione midollare, con riferimento ai diversi quadri evolutivi.
(DdD 2)

Impostare un piano riabilitativo individualizzato integrando strategie per il recupero motorio e funzionale, sulla base dell’inquadramento clinico.
(DdD 2)

Contenuti sintetici

Il recupero dopo una lesione del midollo spinale dipende dalla sede (livello) e dall’entità del danno. Il modulo affronta la valutazione del paziente con lesione midollare, il progetto riabbilitativo e le specifictà del trattamento riabilitativo.

Programma esteso

- La lesione midollare

- Rinforzo della muscolatura residua

- Preparazione al rientro al domicilio.

- Terapia occupazionale

- Sport terapia.

- Definizione del “piano ausili personalizzato”

- Programmazione degli interventi per il reinserimento familiare e sociale.

Prerequisiti

conoscere la neuroanatomia , la neurofisiologia midollare e la semeiotica neurologica

Modalità didattica

Didattica erogativa in presenza - 6 ore
Didattica interattiva (discussione casi clinici) - 6 ore

Materiale didattico

Dispense del docente

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Descritte nel syllabus dell'insegnamento

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

To understand the clinical characteristics of spinal cord injury and its main patterns of progression over time. (Dd 1)

To acquire knowledge of approaches aimed at stimulating intrinsic neurological recovery.(Dd 1)

To comprehend the foundations for defining a global rehabilitation treatment plan for patients with spinal cord injury.(Dd 1)

To apply acquired knowledge to the analysis of clinical cases involving patients with spinal cord injury, with reference to the different patterns of progression.(Dd 2)

To develop an individualized rehabilitation plan by integrating strategies for motor and functional recovery, based on the clinical assessment.(Dd 2)

Contents

Recovery after a spinal cord injury depends on the level and extent of the damage. This module il focused on the assessment of the patient with spinal cord injury, rehabilitation project and the specifics of the rehabilitation.

Detailed program

- the spinal cord injury

- residual musculature training

- planning for the home return

- occupational therapy

- sport therapy

- definition of the “personalized aid devices plan”

- planning of the intervention for social and family reintregration

Prerequisites

neuroanatomy, neurophysiology and semeiotics

Teaching form

Classes - 6 hours
Interactive teaching (clinical case discussion) - 6 hours

Textbook and teaching resource

Handouts

Semester

1st semester

Assessment method

Described in the subject's syllabus

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Language
Italian

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics