Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Rehabilitative Approach To The Neurodegenerative Diseases
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Rehabilitative Approach To The Neurodegenerative Diseases
Course ID number
2526-2-I0201D136-I0201D206M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Clinical Neurology and Neurological Pathology

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

DdD 1 – Conoscenza e capacità di comprensione
Acquisire conoscenze sui principali quadri clinici delle malattie neurodegenerative (Parkinson, SM, SLA, demenze, CMT) e sui principi riabilitativi basati sulla neuroplasticità.

DdD 2 – Conoscenza e capacità di comprensione applicate
Applicare strumenti e strategie riabilitative nella valutazione e presa in carico di pazienti affetti da patologie neurodegenerative.

DdD 3 – Autonomia di giudizio
Sviluppare il ragionamento clinico per definire obiettivi terapeutici personalizzati.

DdD 4 – Abilità comunicative
Comunicare efficacemente con il team multidisciplinare, il paziente e il caregiver.

DdD 5 – Capacità di apprendere
Incentivare lo studio autonomo di linee guida, articoli e materiali clinici aggiornati.

Contenuti sintetici

Principi generali di riabilitazione neurologica: neuroplasticità, ruolo del team, scale di valutazione.

Morbo di Parkinson: sintomi, strategie riabilitative.

Sclerosi Multipla e SLA: riabilitazione adattiva, gestione della fatigue, supporto funzionale e palliativo.

Demenze: implicazioni cognitive e motorie, tecniche di stimolazione e orientamento.

Charcot-Marie-Tooth (CMT): compromissioni motorie e sensoriali, uso di ortesi e training mirato.

Programma esteso

  • Lezione 1 – Introduzione e Principi Generali
    Parte teorica (1.5h)

Introduzione alle malattie neurodegenerative: definizione, classificazione

Neuroplasticità e recupero funzionale

Ruolo del fisioterapista nel team riabilitativo

Strumenti di valutazione funzionale, motoria e cognitiva

Discussione casi (1.5h)

  • Lezione 2 – Morbo di Parkinson e Disturbi del Movimento
    Parte teorica (1.5h)

Fisiopatologia del Parkinson: sintomi motori e non motori

Strategie riabilitative

Discussione casi (1.5h)

  • Lezione 3 – Sclerosi Multipla e SLA
    Parte teorica (1.5h)

SM: sintomi, variabilità clinica, riabilitazione adattiva

SLA: principi di supporto, mantenimento funzionale, prevenzione complicanze

Fatigue management, ortesi, ausili

Discussione casi (1.5h)

  • Lezione 4 – Demenze, CMT e Approccio Cognitivo-Motorio
    Parte teorica (1.5h)

Alzheimer e altre demenze: sintomi cognitivi, comportamentali e motori

Terapie non farmacologiche: stimolazione cognitiva, terapia occupazionale

Comunicazione con paziente e caregiver

Neuropatie ereditarie: focus sulla Charcot-Marie-Tooth (CMT)

Definizione, sintomi sensitivo-motori, difficoltà nella deambulazione

Strategia riabilitativa

Discussione casi (1.5h)

Prerequisiti

Conoscenza della neuroanatomia, neurofisiologia e semeiotica neurologica

Modalità didattica

Totale ore: 12

Lezioni erogative (teoria): 6 ore

Lezioni interattive (analisi casi, discussioni, esercitazioni): 6 ore

Materiale didattico

Materiale e bibliografia forniti dal docente a lezione

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Quiz a risposta multipla

Orario di ricevimento

Su appuntamento
giulia.gorghelli@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

DdD 1 – Knowledge and Understanding
Acquire knowledge of the main clinical presentations of neurodegenerative diseases (Parkinson’s, MS, ALS, dementias, CMT) and of rehabilitation principles based on neuroplasticity.

DdD 2 – Applied Knowledge and Understanding
Apply tools and rehabilitation strategies in the assessment and management of patients with neurodegenerative conditions.

DdD 3 – Autonomy of Judgment
Develop clinical reasoning skills to define personalized therapeutic goals.

DdD 4 – Communication Skills
Communicate effectively with the multidisciplinary team, the patient, and the caregiver.

DdD 5 – Learning Skills
Promote autonomous learning through guidelines, scientific literature, and updated clinical materials.

Contents

General principles of neurological rehabilitation: neuroplasticity, team roles, assessment scales.

Parkinson’s disease: symptoms, rehabilitation strategies.

Multiple Sclerosis and ALS: adaptive rehabilitation, fatigue management, functional and palliative support.

Dementias: cognitive and motor implications, stimulation and orientation techniques.

Charcot-Marie-Tooth (CMT): motor and sensory impairments, use of orthoses, and targeted training.

Detailed program

• Lesson 1 – Introduction and General Principles
Theoretical part (1.5h)

Introduction to neurodegenerative diseases: definition, classification

Neuroplasticity and functional recovery

Role of the physiotherapist within the rehabilitation team

Functional, motor, and cognitive assessment tools

Case discussion (1.5h)

• Lesson 2 – Parkinson’s Disease and Movement Disorders
Theoretical part (1.5h)

Pathophysiology of Parkinson’s disease: motor and non-motor symptoms

Rehabilitation strategies

Case discussion (1.5h)

• Lesson 3 – Multiple Sclerosis and ALS
Theoretical part (1.5h)

MS: symptoms, clinical variability, adaptive rehabilitation

ALS: support principles, functional maintenance, complication prevention

Fatigue management, orthoses, assistive devices

Case discussion (1.5h)

• Lesson 4 – Dementias, CMT and Cognitive-Motor Approach
Theoretical part (1.5h)

Alzheimer’s and other dementias: cognitive, behavioral, and motor symptoms

Non-pharmacological therapies: cognitive stimulation, occupational therapy

Communication with patient and caregiver

Hereditary neuropathies: focus on Charcot-Marie-Tooth (CMT)

Definition, sensory-motor symptoms, gait difficulties

Rehabilitation strategy

Case discussion (1.5h)

Prerequisites

Knowledge of neuroanatomy, neurophysiology, and neurological semiology

Teaching form

Total hours: 12
Lectures (theoretical): 6 hours
Interactive sessions (case analysis, discussions, practical exercises): 6 hours

Textbook and teaching resource

Materials and bibliography provided by the lecturer during the lessons

Semester

First Semester

Assessment method

Multiple-choice quiz

Office hours

By appointment
giulia.gorghelli@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GG
    Giulia Gorghelli

Enrolment methods

Manual enrolments

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics